שתף קטע נבחר
צילום: אתר הכנסת, אלי אלגרט

מתייוונים או שחצנים?

לא בשביל לאמץ את תרבות המערב שפכנו דם על הארץ הזאת - אפשר היה להתבולל בכיף בימי היוונים והצלבנים ולהיעלם ממפת העולם. מצד שני, אם כבר הושגה הארץ, מדוע להמשיך ולהתעקש על "עם סגולה" - עם שעושה ככל העולה על רוחו ומפנה עורף לחלשים ממנו, לחלשים שבתוכו ולאלה שמוכנים לעשות הכל כדי להשתייך אליו? שיחה על זהות וערכים, בימים ההם בזמן הזה

יוסי ביילין ישראל אייכלר 

יוסי ביילין
המושג "עם נבחר" או "עם סגולה" אינו ייחודי רק לעם היהודי. במסורת של עמים רבים במזרח ובמערב קיים מושג כזה, המחזק את הגאווה הלאומית ומאפשר לעם לעבור ביחד תקופות קשות. תקופות אלו נתפשות, בדרך כלל, כתקופות מבחן ל"עבד השם". בסך-הכל זה הסדר לא רע עם אלוהים: אם טוב לציבור - זה משום שמדובר בעם שאלוהים בחר בו ומיטיב עימו; אם רע - סימן שהאל בוחן אותו כדי לדעת אם הוא ראוי לבחירתו, ומעמיד אותו בניסיונות קשים.

 

עמים המוכנים להאמין כי אלוהים בחר בהם, נתפשים לא פעם לגאווה ולזחיחות ואף לגזענות. אלפיים שנה בגולה הדוויה, מושפלים, מוחרמים ודחויים, היו שנים שבהן האמונה בהיותנו עם סגולה אפשרה לנו לשאת בסבל. אבל מי שנוטל עימו את האמונה הזו למצב שבו אנו השלטון במדינה עצמאית, עלול להגיע לגבהות לב מסוכנת.

 

אין לנו "דם כחול". ייחודנו נובע מן ההיסטוריה המיוחדת שלנו, מן התרבות ומהיותנו "עם הספר", לא משום גנטיקה. "עם סגולה" איננו בבחינת עובדה המאפשרת לנו להתנהג כפי שנרצה - ואפילו בבוטות, באכזריות ובאטימות כלפי חלשים מאיתנו - רק משום שכבר זכינו אי פעם בתחרות "עם נולד"; עם סגולה צריך להיות עבורנו יעד. נוכל להיות כאלה אם נהווה בהתנהגותנו דוגמה לאחרים באכפתיות, בסיוע לזולת, בדאגה לדורות הבאים, במאמץ לצמצם את הפערים החברתיים ובאימוץ העיקרון החשוב של "תיקון עולם", שהיווה עבור דורות של יהודים רעיון מרכזי בזהותם.

 

ישראל הייתה כזו, במידה רבה, בשנות ה-50 וה-60, ומאז התרחקה מאוד מן המודל הזה הן ביחסה לאחרים והן ביחסה אל בני עמה פנימה. מאז הפכנו שבויים בידי הכיבוש והשליטה על עם אחר, והזנחנו גם את מדינת הרווחה שמבטיחה לכל תושביה שירותים בסיסיים ורמת חיים מינימלית והפכנו למדינה קפיטליסטית, שבה הפער בין עשירים לעניים הוא הגדול בעולם המערבי אחרי ארצות-הברית.

 

בינתיים עם הסגולה שלנו מסגל לעצמו עמדה מסתגרת, שאינה משקפת את אופיו האמיתי. אנחנו מעניקים מונופול מלא על הגדרת "מיהו יהודי" לזרמים הדתיים השונים ומונעים מעצמנו, הרוב הלא דתי, לקבוע מיהו יהודי בעינינו. אנחנו מרחיקים מאיתנו את טובי אנשינו - מי שגדלו כיהודים ורואים עצמם חלק מן העם היהודי גם אם על פי ההלכה אין זו הגדרתם וגם אם אין הם שומרי מצוות. נשארנו עם ההגדרות הישנות שלפיהן בן הלאום היהודי הוא רק בן הדת היהודית, אך אם מישהו הוא בנו של יהודי ואמו אינה יהודיה - אין הוא יכול לבוא בקהל ישראל. במקום לקרב אלינו בני זוג מעורבים ואת ילדיהם, אנחנו מקטינים את העם היהודי במו ידינו.

 

יש בינינו המעדיפים לספוק כפיים על התמעטות העם היהודי, אך בה-בעת להמשיך ולהתעקש שגם כאלה שרוצים להצטרף אלינו ומסוגלים להוכיח את זיקתם המיוחדת, לא יוכלו להיכנס מבלי לעבור הליך דתי, הליך שהוא זר לרוב בני העם של ימינו שאינם שומרי מצוות. התפישה הגנטית של "עם סגולה", של מי שנבחר כבר ולא צריך להוכיח עצמו כל יום מחדש, יכולה לדחות מאיתנו אנשים רבים, בלי בעיה גדולה. תפישה שונה של "עם סגולה" כיעד וכשאיפה תהפוך את העם למושך יותר, לראוי יותר, ותאפשר הצטרפות של רבים מן המבקשים לחבור אליו.

 

חזור למעלה
ישראל אייכלר
נרות החנוכה מספרים, מלחשים בזיו זוהרם על היופי הפנימי של היהדות. נר קטן של שמן זית זורח מפתח הבית החוצה. זהו אור החכמה והדעת, ההופכות את החיים לסרט מרתק של משמעות אין-סופית. אורו של הנצח מצטמצם לאור קטן ונמשך, המציף את הנפש בעונג רוחני שאין למעלה ממנו. גם ליוונים הייתה חכמה. "יפת אלוקים ליפת". היוונים הציגו יופי חיצוני חסר תוכן פנימי, המשרה על האדם ריקנות המחשיכה את הנפש. פנסי התעתועים של חכמת יוון מפזרים אורות צבעוניים המתחלפים בקצב הריקוד. המתייוונים לא הסתפקו באורות פנסים צבעוניים המרקידים את הגוף. הם ביקשו לכבות את נר השמן הזך והטהור. כדברי הנביא ירמיהו: "חכמים המה להרע ולהיטיב לא ידעו".

 

תרבות יוון מאדירה את הכוח הפיזי ומאלילה את הגשמיות הגסה. תרבות הנוצצת מבחוץ ומחדירה את אווירת הרחוב העכור, אל תוך הבית פנימה. ימי החנוכה מסמלים מאבק בין שני אורות, שניהם נוצצים - אחד נר קטן וזוהר המסמל את בני האור, והשני - פנס מתעתע לבני אדם יושבי חושך. האחד מבשר את התקווה והכמיהה לאור המתנוצץ בקצה המנהרה. השני אור פנס של רכבת תחתית, הדורסת את כל הנופלים בעיוורון על הפסים. המתייוונים מנסים להציג את הנר היהודי הקטן והזך כתורה של בערות וחשיכה. אך משימת האדם להבין ולהשכיל, לדעת ולהבחין בין אור לחושך, ולקיים את הבחירה הנכונה בין טוב לרע, בין קודש לחול, בין ישראל לעמים, בין יום השביעי לששת ימי המעשה.

 

כשהחיצוניות הופכת לעיקר והפנימיות מתרוקנת מתוכן, הופך היופי החיצוני לגורם מתעתע, המוליך את האדם ואת העם להתייוונות. הסופגניות המאביסות, משחקי הקלפים ומשחקי הספורט תחת השם מכב"י הופכים את הימים הנאצלים ביותר לסמלי ההתבוללות. מסיבות וטקסים קרים וריקים מתוכן פנימי ופיתוח תרבות הגוף והספורט, הם שקר החן והבל היופי. היוונים ביקשו לטפח את תרבות הגוף ולהחדיר את ההלניזם הכפרני והפילוסופיות שלהם, בתוך חכמת ישראל. הם ביקשו לטמא את המנורה ולא לשבור את החנוכייה.

 

השבוע התראיין איל הון ישראלי שירד לחו"ל ועשה חיל, עד שנפל לדיוטא תחתונה ונשא נכריה. הוא הציג דוגמה חיה לאיך ההתנתקות מן החינוך היהודי הורסת את התא המשפחתי. בלי בושה סיפר כי בביתו דולקים נרות חנוכה לצד תאורת חגאות הגויים. זאת התייוונות שהחלה בהתנתקות קלה, בקווים דקים ובלתי נראים, אך סופה המר בשואת התבוללות. ואני כותב רק לאנשים שחושבים שהתבוללות היא שואה. מי שחושב אחרת, פטור מלקרוא הלאה.

 

לא, ההתבוללות לא מתחילה באימוץ חגאות הנוצרים ליד החנוכייה. כמו למיליוני יהודים באמריקה, גם אצל אותו מתבולל ישראלי זה התחיל דווקא בחינוך מסורתי ואף בשירת "מעוז צור", אבל בלי דעת והבדלה בין נרות חנוכה לנרות שולחן במסעדה סינית. המורים שלו לא הבחינו בין פנימיות וחיצוניות, בין רוחניות לגשמיות, ולא ידעו להחדיר את החוויה היהודית בלב התלמידים.

 

שורש הרע בחכמת יוון הוא הנתק בין המדע והידיעה, לבין החובה לחיות על פיה. ידיעת האמת אינה מחייבת איש. הפילוסוף

 היווני אריסטו היה נוהג לומר: "כשאני אוכל אינני אריסטו". תורת ישראל מחייבת בכל צעד בחיים. יהודי, גם כשהוא אוכל וישן וגם כשלומד ומתפלל, תמיד הוא חי את החוויה היהודית. תפקידו הוא לשעבד את החומר לרוח. יהודי חייב לכוון את מעשי הגוף לצרכי הנפש. כשנוהגים כהלכה, גם המעשים הגשמיים הופכים למצוות ומעשים טובים. זה ההבדל הגדול בין תרבות יוון לנר הנשמה הקטן המאיר לכל החיים.

 

מי שחושב שכדאי לעם ישראל לאמץ את התרבות המערבית בזמן הזה, אין לו סיבה לחגוג את מלחמת החשמונאים ביוונים ובמתייוונים. אפשר היה להתבולל בכיף בימי היוונים ובימי הצלבנים, ולהיעלם ממפת העולם. חבל על כל טיפת דם ודמע שנשפכו על הארץ הזאת, מן הימים ההם עד הזמן הזה. אלפי שנים נאחזו אבותינו בשלשלת הזהב, שנשזרה חולייה אחר חולייה במסירות נפש. עם ישראל ישרוד לנצח. רק חבל על המתנתקים מן העם עתיק היומין, ביודעין ובלא יודעין. 

 

חזור למעלה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סי די בנק
חגאות הנוצרים ליד החנוכייה?
צילום: סי די בנק
מומלצים