שתף קטע נבחר

מילות השנה של גוגל: יותר תמוהות מתמוהות

החשאיות סביב ניתוח תוצאות החיפוש החמות של גוגל, והנוכחות החלשה ברשימה של מותגי רשת פופלריים מעוררים תהיות בנוגע לטרנדים החמים על פי אתר החיפוש הגדול בעולם

החיפושים החמים של השנה בגוגל משרטטים תמונה די מפתיעה ולמרות שהם מעניינים, יש להתייחס אליהם מאוד בזהירות. דווקא אתרים קטנים יותר ופחות מוכרים בתחומם השתחלו לעשיריה הפותחת, לעומת אתרים מצליחים ופופולריים שמקומם נפקד, כמו "כוכבי חיפוש" שדעכו באחת ונעלמו מהרשימה. 

דירוג החיפושים בגוגל 2006
מיקום 2011 2010
1. גלעד שליט ג'סטין ביבר
2. עומר אדם מיכל אמדורסקי
3. אייל גולן גיא פינס
4. סלינה גומז דודו אהרון
5. ג'סטין ביבר ליידי גאגא
6. דודו אהרון אייל גולן
7. בר רפאלי קרין גורן

8.

קרין גורן משה פרץ
9. יובל המבולבל בר רפאלי
10. משה פרץ קובי פרץ

 

חזקים ברשת - חלשים בגוגל

אתר כמו Myspace, אחד הפופולריים בעולם, הפסיד את המקום הראשון מהשנה שעברה לטובת הרשת החברתית Bebo. עובדה זו מפתיעה במיוחד, בהתחשב בכך ש-Myspace זוכה באופן קבוע להתחייסות (לא בהכרח חיובית) בתקשורת.

 

Myspace שייך לרשת התקשורת פוקס, ומארח אתרים אישיים של ידוענים (סלבס) ומיני אתרים לסרטים. האתר זכה השנה לא אחת לאזכורים והקשרים תרבותיים בתוכניות טלוויזיה ותוכניות אירוח בארה"ב. ומי שמע על Bebo? כמעט אף אחד.

 

העדרותו של YouTube מהרשימה והופעתו של אתר שיתוף הווידאו Metacafe גם מפתיעה, אפילו מוזרה משהו. YouTube הוא אתר הווידאו הפופולרי ביותר בעולם, שגם הוא זכה לככב בחדשות לא אחת בגלל בעיות זכויות היוצרים שהוא מעורר, וכמובן בגלל הרכישה המדוברת של גוגל באוקטובר.

 

עוד העדרות תמוהה היא של האם הצעירה, בריטני ספירס. הגברת, שאומנם השנה עסקה פחות במוזיקה, עשתה בכל זאת כמה פעילויות אשר משכו תשומת לב. היעדרותה הן מתוצאות החדשות והן ממילות החיפוש, קשה להסבר.

 

ההעדרות הזו בולטת עוד יותר, לאור התוצאות המובילות אצל המתחרה Yahoo, שם ספירס וידוענים אחרים ממלאים את כל ראשית הרשימה. אומנם, Yahoo נחשב לאתר כל אמריקני וגוגל נהנית מתדמית אוניברסלית, אך דומה שהאימפריאליזם התרבותי חובק היבשות של ארצות הברית גורם להטייה זו להפוך בטלה בשישים.

 

ואם אנחנו נזקקים לחיזוק סטטיסטי, כלי ה-Trends של גוגל, שמנתח מגמות חיפוש למונחים מראה בבירור את הצמיחה הגדולה השנה של YouTube ו-Myspcae לעומת המתחרות הקטנות, שהקו שלהן בגרף נותר שטוח למדי לאורך השנתיים האחרונות. נתונים אלה לא עומדים בקו אחד עם ה-Zeitgeist.

 


(מקור: Google Trends)

 

מיתוג לא תמיד עוזר

חשוב לזכור כי בניגוד למיקום בתוצאות החיפוש, על המיקום בחיפושים הפופולרים לא ניתן בכלל להשפיע על ידי  אופטימיזציה של האתרים (SEO), שכן מדובר על מילים שאנשים הקלידו בשדה החיפוש. במילים אחרות – מדובר בעיקר במיתוג. מותג מוצלח שמשתרש לחיים האמיתיים ולתרבות - אמור להשתרש גם בקרב הסקרנים שיחפשו אותו בגוגל או בכל מנוע חיפוש אחר.

 

בגוגל מסבירים שהתוצאות, המכונות Zeitgeist (רוח הזמן), לא מבוססות בהכרח על מה חיפשו יותר, אלא על מונחי חיפוש שזכו לצמיחה באותה שנה. הסטטיסטיקות נאספות על ידי המחשבים, אך בגוגל מודים כי גם בני אדם מנתחים אותן לפני שהן מתפרסמות.

 

עם זאת, בכל ההסברים על ה"Zeitgeist", גוגל נוהגת בחשאיות ולא חושפת בדיוק כיצד מחושבת או מוגדרת "צמיחה", וכיצד מנותחות התוצאות. המנהג הזה, לפחות בתוצאות השנה - גרם לרבים להרים גבה, ולתהות לגבי התנהלותו של מנוע החיפוש המוביל בעולם.

 

 

 

הצטרפתם כבר לניוזלטר החדש שלנו? הוסיפו את כתובת הדואר האלקטרוני שלכם בתיבת הרישום התכולה מימין ותקבלו כבר הערב את מהדורת סיכום היום שלנו - עם קישורים מעניינים והערות על המצב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים