שתף קטע נבחר

יפרצו ב-2007: סלולרים חכמים, WiMax, ונציה ועוד

2006 סימנה את המגמה וב-2007 יבשילו הפירות: היכונו לתכנים חדשים באינטרנט, עם דגש על וידאו וטלוויזיה, וכמובן - בגלישה אלחוטית, גם בטלפון. זיהוי המיקום ‭(GPS)‬ מתקרב לכל סלולרי, הטלפונים החכמים מזנקים, ובדרך גם חיפוש לפי תמונה

שנת 2006 הותירה אחריה תמורות גדולות בעולם הטכנולוגיה והאינטרנט. רבים יזכרו מהשנה הזאת את עסקת הענק שבה רכשה ענקית החיפוש גוגל את אתר הסרטונים יוטיוב תמורת 1.7 ‬מיליארד דולר. ההשלכות של העסקה הזו, לבד מסכום העתק שנכרך בה, יכולות לפתוח את הדיון במה שיתרחש בשנה הבאה: יותר תוכן, יותר וידאו, ובכל מקום.

 

השילוב של טכנולוגיות אלחוטיות הצפויות להבשיל במהלך השנה הקרובה, יחד עם הפיכתם של הסלולריים למכשירים חכמים המסוגלים להתמודד עם מגוון גדול של יישומים, הופכים את הצרכן הממוצע - אפילו אם הוא מחזיק בטלפון בסיסי - ליצרן תכנים מכל סוג מצד אחד, וליעד לקבלת מידע ופרסומות בכל תחום, מצד שני.

 

אם 2006 הזכירה לנו שוב, שדי ברעיון קטן כדי לשנות את העולם, אז מבחינתנו ההבטחה הגדולה ביותר ל־2007 היא העובדה שבכל רחבי העולם - מבנגלור שבהודו ועד לסן פרנסיסקו, מחברות קטנות בשבדיה ועד למעבדות המחקר החדשות שליד שנגחאי - עובדים יזמים במרץ על הרעיון הגדול הבא.

 

רשתות אלחוטיות

המומחים זהירים בתחזיות שלהם. הבום הגדול הקודם של הרשתות האלחוטיות ‭(WiFi)‬ התרחש בדיוק אחרי שאינטל החליטה לשלב את רכיבי האלחוט בערכות המעבדים שלה (ChipSet)‬ אבל גם ל־‭,WiFi‬ שאותה אפשר למצוא היום בכל בית קפה ובית מגורים, לקח כמה חודשים עד שאנשים הבינו שהיא כאן כדי להישאר.

 

לרשת האלחוטית ‭,Wimax‬ שאמורה לספק שירות אלחוטי לטווחים גדולים - אולי אפילו להתחרות בסלולר - צופים עתיד דומה: התחלה איטית, שלאחריה יצטרפו רבים, שיבינו שכדאי להשקיע בטכנולוגיה החדשה.

 

את הגל הגדול יביאו איתם המחשבים הניידים שיכללו קישוריות ‭,WiMax‬ ולאחריו יגיע גל המוצרים הביתיים.

 

חברות תקשורת כמו Sprint האמריקנית הודיעו כבר על כוונתן להשקיע 3 מיליארד דולר לקראת סוף 2007 בהתקנת רשת WiMax בכל רחבי ארה"ב.

 

אינטל, שמשקיעה בעניין משאבים רבים - הדגימה לאחרונה שבבים פעילים, המיועדים לשילוב במחשבים ניידים, וכוללים אפשרות חיבור ל־WiMax ול־‭,Wi-Fi‬ והיא מתכננת להציג אותם לקראת סוף השנה.

 

אך עדיין מוקדם מדי להספיד את ה־Wi-Fi הישנה והטובה. ברחבי ארה"ב מתוכננים מאות פרויקטים של רשתות אלחוטיות עירוניות, שיספקו, בחינם או בתשלום סימלי, גישה לאינטרנט לכל תושב. הדבר יאפשר תחרות אמיתית לרשתות המידע של הסלולרי, שעולות ממון רב. זה יאלץ את מפעילי התקשורת הסלולרית להוריד מחירים כדי להתחרות במסלולי ה־Wi-Fi העירוניים המוזלים.

 

יותר פרסומות

ברבעון השלישי של 2006 רשמה גוגל הכנסות של ‭2.69‬ מיליארד דולר - גידול של 70% מהרבעון המקביל בשנה שקדמה לה. הרווחים העצומים האלה לא נעלמו מעיניהן של המתחרות הגדולות שלה בשוק הפירסום: מיקרוסופט ו-Yahoo:

 

הנסיונות שלהן להציע מוצרי אינטרנט שיניבו הכנסה נאה מפרסומות יביאו לשינוי מרענן בענף. מדובר בשתי חברות, שחייבות מבחינתן להשיג שליטה משמעותית בתחום, ומוכנות להפסיד הרבה כסף כדי לבסס את מעמדן בשוק.

 

אבל יש גם חברות אחרות שמתכננות להשתלט על הפרסום הסלולרי. דון דודג׳, מנהל הפיתוח העסקי בקבוצת העסקים

המתעוררים במיקרוסופט, מצביע על חברות כמו EnPocket או ‭,InnoVectra‬ שמציעות פתרונות של חיפוש מותאם אישית ותכנים לפי מילות החיפוש, המיועדים לכל אדם בעל טלפון נייד.

 

גם הפרסומות הסלולריות צפויות לקבל חיזוק משמעותי, כי מצד אחד, הגולשים מעוניינים בתכנים רבים יותר, ומצד שני - המפרסמים מודעים ליכולות המתקדמות של הטלפונים היום, כמו הצגת סרטוני וידאו באיכות גבוהה.

 

הגולש עצמו לא יראה שינוי משמעותי. Yahoo ומיקרוסופט מציגות כבר היום מודעות מילים וקישורים ממומנים, בדיוק כמו גוגל. השינויים הם מאחורי הקלעים: מיקרוסופט התנתקה במהלך השנה החולפת ממערכת הפרסום של Yahoo והשיקה את מערכת הפרסום שלה, ‭,AdCenter‬ שעתידה לשלב גם אפשרות לפרסומות בשירותים המקוונים השונים, המכונים ‭,Live‬ שעליהם מתכננת החברה לשים דגש במהלך ‭.2007‬

 

גם Yahoo לא נשארה מאחור. היא מתכננת להשיק את מערכת הפרסום החדשה שלה, "פנמה‭,"‬ במהלך החודשים הקרובים, ולהציע למפרסמים כלים משוכללים יותר להצגת מודעות. למשל - על בסיס מיקום גיאוגרפי של הגולש (שתזוהה לפי כתובת ה‭IP-‬ שלו).

 

אבל השתיים עדיין רחוקות מגוגל, שבמהלך השנה החולפת שלחה זרועות פרסום למחוזות חדשים. היא אחראית, למשל, למודעות באתר הרשתות החברתיות MySpace ומציעה שם קמפיינים מתוחכמים ומקוריים.

 

חיפוש וידאו ותמונות

עם 65 אלף סרטוני וידאו שמועלים מדי יום ל-YouTube, ו־100 מיליון גולשים שצופים בהם - כולם כבר חיים בסרט. או לפחות בסרטון. אבל הבעיה הגדולה של אתרי הווידאו שפרחו השנה ושל אתרי התמונות (כמו ‭(Flickr‬ שפרחו בשנה שעברה, נותרה בעינה: קשה לחפש את המידע שמופיע בתמונות הללו בצורה מסודרת.

 

מנועי החיפוש הקיימים כיום יודעים רק לחפש בכתוביות, כלומר במידע שמופיע ליד התמונה. אם תעלו לרשת סדרת תמונות מהבית הלבן, ולא תכתבו כי מופיע בהן ג׳ורג׳ בוש, שום מנוע חיפוש לא יציג לכם אותן בחיפוש.

 

למעשה, אפילו גוגל עצמה עדיין אינה מסוגלת להציע לגולשים את היכולת לחפש בתמונות וסרטונים. בדיוק על התחום הזה זוממות עשרות חברות מרחבי העולם: מחברות סטארט־אפ עד IBM הגדולה - שבודקות כיצד אפשר לפתור את הבעיה ולגרוף רווחים עצומים באמצעות שילוב מודעות המבוססות על תוכן התמונות או הסרטונים.

 

אחת ההשערות שנזרקו לחלל האוויר כאשר רכשה גוגל את YouTube הייתה, שחברת הענק פשוט רצתה תחת ידיה מאגר סרטונים ענק, כדי לנסות עליו את מנועי החיפוש שפיתחה בסוד במעבדות שלה בסנטה־קלרה שבקליפורניה. בין אם זו תהיה גוגל או חברת סטארט־אפ חצופה, כמו למשל Polar Rose‬ השבדית - מי שיציע לגולשים חיפוש המבוסס על התמונות יגרוף קופה שמנה מאוד ב־‭.2007‬

 

סלולריים חכמים

עם ה-BlackBerry, ה־‭E61‬ של נוקיה, ה־Q של מוטורולה וה-BlackJack החדש והדקיק של סמסונג נראה, שהסלולרים החכמים כבר כאן. אבל הגל הגדול שלהם צפוי להגיע במהלך ‭.2007‬

 

כאשר הגיעו הטלפונים הסלולריים חזו כולם כי בתוך זמן קצר יעלמו הדודים שלהם - מחשבי כף היד המגושמים, שאת כל המידע ששמרנו עליהם, אפשר היה להעביר לסלולרי. אבל חזון לחוד ומציאות עגומה לחוד. הסלולריים התמודדו עם מסכים

קטנים מדי, מקשים לא נוחים, מערכות הפעלה שלא מסוגלות לתמוך במגוון יישומים, ועם עוד שלל בעיות, שמנעו מהם להפוך למשרד נייד של ממש.

 

אך השנה הכול השתנה. מה שהתחיל כמגיפה ממכרת של אוכמניות בארה"ב התפשט לכל העולם עם סדרות טלפונים חכמים של כל היצרניות הגדולות.

 

לאחר שמיקרוסופט פתרה את בעיית ה-"דואר בדחיפה" בארגונים (זה שמאפשר לקבל במכשירים הודעות אי־מייל מיידית עם שליחתן) באמצעות שרתי ה-Exchange שלה - הסכר נפרץ.

 

המכשירים הללו, שמחיריהם נעו בתחילה סביב 500 דולר, הולכים ומוזלים בקצב מהיר, וגם אם יקח עוד זמן עד שיגיעו ללקוחות פרטיים, אין ספק שהם בדרכם, בשלב ראשון, ליותר ויותר לקוחות ארגוניים.

 

אגב, כתוצאה מהחדירה הגוברת של המכשירים הללו, צופים גם גידול משמעותי בתחום הדואר האלקטרוני הסלולרי, שיאפשר לנו לענות להודעות ולשגר אותן מכל מקום.

 

יודעים איפה אתה

בזרם הישומיים הסלולריים שצפויים להופיע השנה נראה קודם כל שכפול של אתרי אינטרנט שיתופיים - למשל, בלוגים סלולריים,  ויותר אתרי וידאו המותאמים לטלפון. העלייה ביכולת הגרפית של המכשירים מביאה גם לישומיים כמו מגזינים מקוונים בלי ועם פרסומות המותאמות אישית למשתמש. חברת RefreshMobile‬ למשל, כבר מציעה בבריטניה גירסאות סלולריות של מגזינים כמו TimeOut ו-Maxim.‬

 

אבל השנה צפויה במיוחד התחזקות של החיפוש באמצעות הטלפון הסלולרי. הענקיות, כמו גוגל ומיקרוסופט, נמצאות שם מזמן, אך גם חברות קטנות יותר כבר מנסות לנגוס נתח. ScanBuy האמריקנית, למשל, המאפשרת קבלת מידע ומחירים על כל מוצר אחרי סריקת הברקוד שלו בלבד, כבר מסומנת ל־2007 על־ידי מגזין הטכנולוגיה Red Hering.

 

לא מדובר ברעיון חדש - רעיון דומה נמצא בשימוש ביפן מזה שנתיים - אך עד עתה לצרכנים בארה"ב לא היו בהכרח סלולריים המצויידים במצלמות איכותיות מספיק כדי לצלם את הברקוד ולהשתמש בו. עתה, כאשר מצלמה איכותית הופכת לסטנדרט גם בטלפונים הזולים, מדובר במהפכה שיכולה להגיע להמונים.

 

במקביל, הוזלת רכיבי הזיהוי הלווייני, ה־‭,GPS‬ שיופיעו בדגמי סלולר רבים בשנה הקרובה, מבשרת את המהפכה המיוחלת בתחום חיפוש מידע מבוסס מיקום.

 

חברות כמו uLocate או Loki מאפשרות כיום לא רק קבלת מידע לפי מיקום הטלפון (מבצעי הוזלה בחנות באזור, רשימת המסעדות הקרובות, והחנויות ובתי קולנוע ועוד)‬ - אלא ביחד עם רעיונות של שיתוף שהגיעו מאתרי הרשתות החברתיות, הן מאפשרות לשתף מידע מיקום עם חברים או עם כל מי שנגיש לרשת הסלולרית.

 

כמה מהאנליסטים צופים כי הרשתות החברתיות יעברו לפעול בסלולר וישלבו מידע שיאפשר לכל אחד לצפות במיקום החברים שלו. שאלה מעניינת היא האם הצרכנים - גם הצעירים שבהם - יהיו מוכנים לחלוק את המידע הזה כל־כך מהר. לא בטוח שאתם רוצים להראות לחבריכם שאתם יושבים בבית קפה משעמם, בעודכם מדווחים שאתם נמצאים במסיבה מטורפת. או להיפך.‬

 

גולשים בוונציה

2006 סימנה מפנה עצום ביחסן של רשתות הטלוויזיה לאינטרנט. מבחינתן, לא מדובר עוד באויב שהגיע מרחוק ומנסה להרוס את כל הענף, אלא בידיד שאפשר לנצלו כדי להשיג חשיפה מקסימלית לסדרות חדשות וגם להרוויח לא רע.

 

רשתות הטלוויזיה בארה"ב מעלות סדרות שלמות באתרים שלהן, ומדווחות שכך הן זוכות גם לחשיפה נוספת מצד הגולשים

וגם לרווחים שמגיעים מפרסומות, המוצגות במהלך שידור הפרק.

 

גם הגולשים זכו לצ׳ופר: סדרות טלוויזיה שלא זכו לרייטינג גבוה במהלך השידור הרגיל שלהן, מקבלות פתאום חיים חדשים באתר, כאשר הרשתות בוחרות לשדר שם את המשכי הסדרות שירדו מהמרקע, כמעט ללא עלות מבחינתן.

 

המגמה הזו צפויה להתחזק משמעותית ב־‭.2007‬ רבים מאמינים, שבמהלכה נוכל כבר לראות את תאגיד הטלוויזיה הראשון שישדר סדרות שלמות ברשת, אולי אפילו לפני שידורן המתוכנן בערוצי הטלוויזיה, כדי לבחון את תגובות הקהל.

 

אבל המפנה האמיתי צפוי לבוא השנה מהתחזקותם של אתרים המיועדים לשידור טלוויזיה. בעידן של אתרי סרטונים שמשדרים מכל הבא ליד, זה רק עניין של זמן עד שהסרטונים הללו יהפכו לערוץ שלם. ‭,Democracy Player‬ למשל, שמציע תוכניות איכות חופשיות מכל העולם, הוא רק דוגמה אחת לכך. דוגמה נוספת הוא פרויקט ‭,zudeo‬ שמציע כבר היום סרטים באיכות גבוהה ומבוסס על רשת שיתוף הקבצים ביטורנט.

 

פרויקט ונציה, שמאחוריו עומדים המייסדים של Skype, מסקרן גם הוא. מפתחיו מתכננים רשת שיתוף קבצים, שתוכל להעביר במהירות שידורי טלוויזיה לכל מקום בעולם. הסנונית הראשונה בפרויקט הזה הוא שיתוף פעולה שנחתם כבר עם ערוץ 4 הבריטי. הוא מתוכנן להשקה במהלך השנה ומראה כי מישהו חושב גם על התוכן ולא רק על דרך העברת השידורים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים