שתף קטע נבחר

"היעדר מצוינות בחינוך - גרוע מהאיום האיראני"

מסקר "העמותה למצוינות בחינוך" עולה שרוב ההורים והמורים מסכימים שמערכת החינוך מיושנת ושהישגי התלמידים נמוכים. רוב הנשאלים אומרים שהחינוך לא נותן מענה לתלמידים מצטיינים ולחלשים. ממצאי הסקר יימסרו היום לשרת החינוך בכנס הרצליה. עורכי הסקר: "היעדר המצוינות מדאיג לא פחות מהאיום האיראני"

"רוב ההורים ואנשי מערכת החינוך חושבים שהישגי התלמידים בארץ נמוכים, ומערכת החינוך אינה מקנה כלים ומיומנויות להתקדמות בעולם המודרני, ואף לא עומדת בקצב השינויים בחברה". כך עולה מסקר שערך מכון "סמית" עבור "העמותה למצוינות בחינוך". ממצאי הסקר יידונו היום (א') בכנס הרצליה במעמד שרת החינוך, יולי תמיר ועמיתתה האמריקנית. 

 

 

מהסקר עולה כי 62% מההורים מדרגים את רמת ההישגים של כלל התלמידים במערכת החינוך בארץ כנמוכה. כך גם חושבים 56% מהמורים ומנהלי בתי הספר ו-52% ממנהלי מחלקות החינוך.

 

עוד עולה מהסקר כי 54% מההורים מאמינים שמערכת החינוך בארץ מאפשרת למצות את הפוטנציאל לחלק קטן מהתלמידים או כלל לא מאפשרת. 34% ענו כי היא מאפשרת לכמחצית מהתלמידים, ורק 12% סברו כי היא מאפשרת לכל התלמידים למצות את הפוטנציאל שלהם. גם אנשי מערכת החינוך איבדו אמונם במערכת: 31% מהם מאמינים כי האפשרות למיצוי הפוטציאל קיימת רק עבור חלק קטן מהתלמידים, 43% מהם ענו כי האפשרות קיימת עבור כמחצית ורק 26% ענו כי האפשרות קיימת לכלל התלמידים.

 

מערכת החינוך כבר לא רלוונטית?

מתשובות הנחקרים עולה הרושם כי מדובר במערכת חינוך מיושנת שקצב השינויים בה אינו תואם את קצב השינויים בחברה. 89% מההורים מאמינים כי מערכת החינוך משתנה בקצב איטי או עומדת במקום, 95% ממנהלי בתי הספר גם כן סבורים כך, ו-96% ממנהלי מחלקות החינוך ענו תשובה זהה.

 

בנושא טיפוח המצוינות בקרב תלמידים עולה כי הרוב המובהק של ההורים (70%) ואנשי מערכת החינוך (79%) מסכימים שמערכת החינוך נותנת מענה בעיקר לתלמידים ממוצעים ולא למצטיינים או לחלשים. מהסקר עולה כי קיימת הסכמה באשר לצורך בטיפוח תלמידים מצויינים באמצעות מסגרות נפרדות ו/או תוכניות לימוד שונות כמו: הקבצות, תוכניות העשרה, כיתות-אם נפרדות. על כך מסכימים 78% מהורים, 94% מהמורים, 82% ממנהלי בתי הספר ו-75% ממנהלי מחלקות החינוך.

 

רוב המרואיינים - 79% מההורים ו-77% מאנשי מערכת החינוך - מסכימים שהכסף במערכת החינוך לא מחולק בצורה נכונה. בתוך כך, רוב הנשאלים מסכימים שההורים משקיעים משאבים מכיסם הפרטי - 91% מההורים מאמינים כי הכסף יוצא מכיסם, וכך גם 77% מאנשי מערכת החינוך, המאמינים כי הכסף יוצא מהכיס הפרטי.

 

69% מההורים מאמינים כי מערכת החינוך מקנה במידה מועטה לתלמידים כלים ומיומנויות שיעזרו להם להשתלב בעולם הטכנולוגי המתקדם. 21% מאמינים כי היא אינה מקנה כלל כלים ו- 10% מאמינים כי המערכת מקנה כלים במידה רבה.

 

הסקר נערך על-ידי מכון "סמית" בקרב 400 הורים לילדים בכיתות ה'-י"א, 300 מורים שמלמדים בחטיבות הביניים ובתיכונים, 70 מנהלי בתי הספר ו-24 מנהלי מחלקות החינוך. 

 

מנכ"ל "העמותה למצוינות בחינוך", חיזקי אריאלי, אמר כי "הבחירה בנושא המצוינות אינה מקרית. החברה הישראלית סובלת בשנים האחרונות מהיעדר מצוינות שנותן את אותותיו במערכת החינוך ובכל מערכות החיים האחרות. בריחת המצויינות מישראל צריכה להדאיג את קברניטי המדינה לא פחות מהאיום האיראני. חברי הוועדה הבאים מדיסציפלינות שונות אבל כולם שותפים לעמדה זו. אני מקווה כי נייר העמדה שהוגש לשרה ויידון בכנס הקרוב יוביל לשינוי אמיתי".

  

"צריך לאתר את המצטיינים ולהרחיב את אופקיהם"

במקביל לפרסום הסקר, תוצג היום בכנס הרצליה תוכנית "העמותה למצוינות בחינוך", שגיבשה ועדת מיוחדת בראשות דן מרידור. בין חברי הועדה נמנים אנשי משרד חינוך, אקדמיה, ואלופים בצה"ל בעבר ובהווה, הסבורים כי הבינוניות ששולטת במערכת החינוך מסוכנת לישראל לא פחות מהאיום האיראני.

 

הוועדה מצאה כי בהשוואת הפער בין ההוצאה לעומת ההישגים במערכת החינוך בסוף שנות ה-90 מגיעה ישראל למקום ה-24. מבדיקת מצבן של פינלנד (מקום 8) ושל אנגליה (מקום 11) עולה כי הם משקיעים פחות ומקבלים יותר. גם הפער בין חלשים לחזקים בישראל גדול מאשר במדינות אלה.

 

הוועדה כתבה בממצאיה כי "מצב מערכת החינוך הופך ונהיה מסוכן ברמת החוסן הלאומי, לאור העובדה שמדינת עימות כמו איראן, הנמצאת במגמת עליה בהישגים הלימודיים, צפויה להשיג אותנו כבר בשנים הקרובות. לדוגמה, בשנת 2004 זכתה איראן במקום תשיעי באולימפיאדת המתמטיקה, לעומת ישראל שדורגה במקום 15".

 

הוועדה ממליצה למשרד החינוך בין היתר לפתח חלופות לתעודת הבגרות. כלומר, לפעול לפיתוח חלופות לציוני תעודת הבגרות, המיועד לבתי-ספר "מיטיבי לכת" שיוכרו על ידי המוסדות להשכלה גבוהה וישמשו לקבלה בשעריהם. "מדובר בחינוך שיפעל לאתר את 10% התלמידים המצטיינים בכל שכבות הגיל ולהרחיב את אופקיהם בתחומי המדעים, הרוח, האמנות והספורט. יש להשקיע בטיפוח ערך המצוינות החל מגיל הגן ולבטל את ההבחנה בין החינוך הפורמאלי והבלתי פורמאלי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר אוחיון
"ההורים משקיעים מכיסם הפרטי"
צילום: מאיר אוחיון
צילום: ויז'ואל/פוטוס
החינוך לא מקנה כלים"
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים