שתף קטע נבחר

"אליאנס רוצה לשלוט בשוק הצמיגים"

משרד התחבורה דחה בקשה של מנכ"ל אליאנס לחייב את כל הצמיגים המגיעים לארץ בבדיקת התאמה לתקן ישראלי. משרד התחבורה: התקן האירופי בכל מקרה מחמיר יותר. יבואני הצמיגים: דרישת אליאנס באה במטרה להשתלט על שוק הצמיגים המקומי

משרד התחבורה דחה לאחרונה פנייה של מנכ"ל יצרנית הצמיגים "אליאנס", יוסי אנגליסטר, אשר דרש להחיל על כל הצמיגים המיובאים לישראל ומיועדים למכוניות נוסעים, תקן מחייב של מכון התקנים הישראלי. ללא תקן זה, לא ניתן יהיה לשווק בארץ צמיגים כלל.

 

במכתב שהפנה לשר התחבורה שאול מופז, כותב מנכ"ל אליאנס כי לצמיגים יש חשיבות בטיחותית רבה במניעת תאונות דרכים, ולכן הם אביזר בטיחותי בעל חשיבות רבה. "אני מבקש להתריע, כי לצערנו יבוא הצמיגים למדינת ישראל פרוץ וכתוצאה מכך הנהגים והנוסעים בכבישי ישראל חשופים לצמיגי יבוא רבים שאינם תיקניים, ועלולים לסכן חיי אדם"- נאמר במכתב.

 

 

אנגליסטר מציין עוד כי חברת אליאנס קיבלה באחרונה תו תקן של מכון התקנים הישראלי לצמיגי מכוניות נוסעים. "מדובר בתו תקן ראשון ויחיד מסוגו בישראל... ולכן יש להחילו באופן מיידי לצמיגי מכוניות נוסעים המיובאים ומשווקים בישראל, ולחייב את כל יבואני הצמיגים להעביר את הצמיגים המיובאים בבדיקות שיבוצעו על-ידי מכון התקנים כנדרש בהחלת תו תקן. רק בדיקות מחמירות אלה יבלמו שיווק צמיגים מסוכנים"- הוא כותב.

 

כ-80 מותגי צמיגים, 50 יבואנים שונים

כדי להבין מה בעצם אומר מנכ"ל אליאנס, כדאי לדעת דבר או שניים על בדיקות תקן. למשל על העובדה כי הבדיקות החדשות של מכון התקנים עולות כ-5,000 יורו, כאשר כל מידה של צמיג חייבת לעבור בדיקה שכזו כדי לקבל את תו התקן. ההוצאה הזו עשויה להיות גבוהה במיוחד לגבי יבואנים שמביאים כמויות צמיגים קטנות, ותגרור באופן ודאי התייקרות משמעותית במחירי צמיגי היבוא. צמיגים אליאנס, מיותר לציין, יהפכו כך לאטרקטיביים יותר.

 

לא מפליא על כן שהצעת אליאנס מעוררת זעם רב בקרב יבואני הצמיגים. אחרי הכל, כיום לא ניתן לייבא לארץ צמיגים שאינם עומדים בדרישות תקן אמריקאי ואירופי, המחמיר עוד יותר. היבואנים טוענים כי דרישת אליאנס נועדה להוציא מהשוק את המתחרים, ולאפשר למפעל הישראלי שליטה מוחלטת בשוק הצמיגים הישראלי.

 

לטענתם מגוחך לדרוש מיצרני צמיגים בינלאומיים שצמיגיהם נבחנים במעבדות משוכללות ועומדים בתקן האירופי המחמיר, לעבור בדיקה נוספת בישראל. צריך לזכור כי גם היום מספקת אליאנס 25% מצריכת הצמיגים השנתית של שוק רכבי הנוסעים הישראלי, הנאמדת בכ-600 אלף צמיגים בשנה. אליאנס עצמה מייבאת צמיגים של ארבעה יצרנים: סיני, טיוואני, אמריקאי ואנגלי.

 

מנוגדת להסכמי הסחר

אבל ליבואני הצמיגים אין סיבה לדאגה. משרד התחבורה אינו מתכוון להיענות לבקשת מנכ"ל אליאנס. "משרד התחבורה מיישם את החלטת הממשלה הקובעת, כי כלי רכב המיובאים לישראל יעמדו בדרישות התקינה האירופאית או האמריקאית", כך נמסר לנו בתגובה ממשרד התחבורה. "כלי רכב אלה מיובאים עם צמיגים העומדים בדרישות התקינה המחמירות, הידועות בעולם המתקדם. כתמיכה תחזוקתית לכלי רכב אלה, מתיר משרד התחבורה לייבא צמיגים העומדים בתקינה הנדרשת ותואמים לצמיגים שאושרו על-ידי יצרן הרכב בבדיקות אב-טיפוס.

 

עוד טוענים במשרד התחבורה כי דרישות התקינה האירופאית או האמריקאית, אינן פחותות מדרישות התקן הישראלי ואף מחמירות במקרים מסוימים. יתר על כן, התקן הישראלי עצמו מבוסס על מפרט התקינה האמריקאית. מעבר לכך מציינים במשרד כי דרישת אליאנס מנוגדת להסכמי הסחר של ישראל, ומשמעותה יצירת חסמים ביבוא עם מדינות שיש לישראל עמן הסכמי סחר.

 

אליאנס, כך נראה, יאלצו להסתפק בנתח השוק הקיים בלבד.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים