שתף קטע נבחר

המורים: הפכנו למלצרים בגלל דו"ח דוברת

דו"ח שערך משרד החינוך לבדיקת יישום ממצאי ועדת דוברת ב-34 יישובים מצא ליקויים קשים וחוסר שביעות רצון של מורים, שדיווחו בין השאר שהפכו ל"מלצרים" בשל הצורך להגיש ארוחות חמות בכיתות. נמצאו גם בעיות בשיעורי הבית ואירועים אלימים בבתי הספר הערביים

מורים שהפכו מלצרים, תלמידים שלא מכינים שיעורי בית ואלימות בכיתות - דו"ח של משרד החינוך שבחן את יישום דו"ח דוברת ב-34 רשויות ומועצות מקומיות מצא ליקויים לא מעטים, בעיקר בשל חוסר שביעות רצון של המורים. עם זאת, ממליץ הדו"ח להמשיך ביישום מסקנות דוברת גם בשנה הבאה, לאחר מקצה שיפורים מקיף.

 

על פי דו"ח ההערכה ליישום שלב א' בדו"ח דוברת, שערכה הרשות הארצית למדידה והערכה (ראמ"ה) שבמשרד החינוך, עלות יישום שלב א' בדו"ח דוברת נאמדת ב-140 מיליון שקל. לפי שעה מתמידים ארגוני המורים בהתנגדותם ליישום ממצאי ועדת דוברת, שאותה מינתה השרה לשעבר לימור לבנת. הם דורשים להעניק שכר גבוה יותר למורים ותגמול משמעותי על שינוי תנאי העסקתם.

 

עד כה המסקנות יושמו רק במספר קטן של יישובים, שבהם הוארך יום הלימודים מ-08:00 עד השעה 15:00. שבוע הלימודים קוצר לחמישה ימים, כיתות א'-ב' פוצלו במקצועות חשבון ושפה (עברית/ערבית), ובימי שישי נערכים חוגים לתלמידי כיתות א' עד ג'. כמו כן חדרי השירותים שופצו ונבנו פינות עבודה למורים.  

 

היו גם מי שציינו את השהות במסגרת יום לימודים ארוך כחוויה שעזרה לקשר בין מורים לתלמידים וחיזקה את הקשר לקהילה.

  

יש יום ארוך, אין ארוחה חמה 

הרשות למדידה והערכה מצאה כי לא יושמו המלצות חשובות כמו הארכת משרת המורה ל-40 שעות וגם משכורות המורים לא שונו: "ההבדלים בין יישום שלב א' לבין ההמלצות מהותיים". רוב מנהלי בתי הספר תיארו התנהלות לא מוצלחת.

 

בשל הארכת יום הלימודים, לא נותר לתלמידים זמן להכנת שיעורי בית. לדעת רבים מהמנהלים, ההורים והמורים - גם רמת שיעורי הבית ירדה. לדבריהם, דחיקת שיעורי הבית לשעות היום האחרונות, כאשר הילדים עייפים, הורידה את הרמה.

 

ראש מחלקת מדידה והערכה במשרד החינוך, פרופ' מיכל בלר: "מצאנו שבחלק גדול מבתי הספר לא השאירו מקום מסודר וטוב להכנת שיעורי בית. הילדים מסיימים את היום עייפים ושחוקים, וקיבלנו דיווחים שלא היה להם זמן להכין שיעורים".

 

למרות שרוב התלמידים עברו למתכונת יום לימודים ארוך (94% במגזר היהודי ו-90% במגזר הערבי), לא כולם זכו לארוחת צהריים חמה. במגזר הערבי 50% בלבד זכו לארוחה חמה, על אף שנותרו בבית הספר עד שעות הצהריים המאוחרות. במגזר היהודי היה המצב מעודד יותר - 90% זכו לארוחה חמה.

 

עוד התברר כי ברוב בתי הספר אין חדרים המיועדים לאכילה. הארוחות הוגשו בכיתות והדבר פגע באווירה הלימודית. תלמידים ומורים דיווחו על לכלוך וריח לא נעים. המורים דיווחו שהפכו ל"מלצרים" וכי הם ממלאים משימות שאינן מכבדות אותם. הדו"ח ממליץ להפסיק את ההזנה בכיתות וליצור חדרי אוכל. כמו כן עלה כי ביישובים ממעמד סוציואקונומי נמוך היה קושי לגבות כסף מההורים עבור ארוחה חמה.

 

אלימות בבתי ספר ערביים 

חלקם מהמורים דיווחו על אווירה שלילית ובעיות משמעת. מורים במגזר הערבי דיווחו על בעיות אלימות יותר מעמיתיהם במגזר היהודי. עיקר הבעיות יוחסו להיעדר מזגנים בכיתות בקיץ וגם לחוסר עניין בפעילות שעות ההעשרה בבתי הספר, ובנוכחות חלקית של צוות בית הספר ומדריכים לא מנוסים.

 

במסגרת היישום שונה שבוע העבודה של המורים, כך שהם עבדו יומיים ארוכים בתחילת השבוע, יום שלישי קצר, ועוד יומיים ארוכים בסוף השבוע. המורים הרגישו שהתגמול אינו הוגן עבור שעות אלה. רוב המורים - 70% במגזר היהודי ו-46%במגזר הערבי - טענו שהתגמול לא הוגן שכן בפועל היום התארך, אך המשכורת לא עלתה בהתאם. המורים דיווחו על עומס, ושחיקה, ועל כך שלא נותר להם זמן ללכת להשתלמויות.

 

מנהלי בתי הספר שזכו ליותר סמכויות במסגרת היישום טענו גם כן הם חשים בעומס רב. 90% מהמנהלים ענו שהתגמול עבור הפעלת התוכנית אינו הוגן ואינו משקף את המאמץ הנדרש מהם.

 

ראש מחלקת מדידה והערכה במשרד החינוך: "מצאנו קשיים - עומס במערכת, חוסר בזמן ובתגמולים. בדיעבד עלה גם כי יום חינוך ארוך דורש הבנייה ויש להדריך את בתי ספר לגבי העניין".

 

הדו"ח נערך באמצעות סקר טלפוני בקרב 300 מורים, 1,200 הורים, 34 מנהלי מחלקות חינוך ו-34 ראשי הרשויות שיישמו את דוברת. כמו כן רואיינו ראיונות אישיים פנים מול פנים גם 30 מנהלים ואיתם מנהלי מחלקות החינוך וראשי הרשויות.

 

שרת החינוך, יולי תמיר: "אנחנו פועלים לחזק את הנקודות הטובות בדו"ח - כמו למשל חלוקת כיתות א' וב' לקבוצות קטנות של עד 20 תלמידים במקצועות המתמטיקה והשפה. בשל הצלחת הפרויקט הזה הוחלט להרחיב אותו גם לצפון הארץ ולדרום. מצד שני, עלינו לטפל בנקודות החולשה - בהן גם חוסר שביעות הרצון של המורים והמנהלים. במקביל לכך, המשרד בוחן גם מודלים אחרים במקום שלב א' של דו"ח דוברת בכל הנוגע להארכת משך יום הלימודים".

 

לדברי השרה "עדיין אין נתונים לגבי השפעה פדגוגית, והאם נרשם שיפור במבחנים. לצורך כך מתנהל מחקר נוסף שמשווה תוצאות של שלב א' בדוברת לעומתן מודלים אחרים של יום לימודים ארוך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לימור לבנת. יוזמת השינוי
צילום: יואב גלאי
שלמה דוברת
יישום חלקי. יולי תמיר
צילום: דנה קופל
מומלצים