שתף קטע נבחר

  • מרושתים

Meetup - הרשת החברתית שחוללה מהפכה

Meetup.com הוא שם של רשת חברתית, שהופכת לתופעה משמעותית ודוגמא להצלחה בכל הקשור לכוחן של קהילות. המילה Meetup בעצמה, הפכה למושג שגור אצל אלה המכירים או מעורבים ברשת, ומהווה דוגמא נוספת להצלחה הסוחפת של הרשת.

  

הרעיון התחיל ב-2002 ובסיסו הרצון להפגיש אנשים בעלי עניין משותף פנים אל פנים. ולמה פנים אל פנים על פני היכרות

וירטואלית בלבד? התשובה לכך באתר Meetup – "אנחנו מבלים הרבה מידי זמן מול מסך המחשב...".

  

כיום חברים ברשת יותר מ-2.5 מליון משתמשים במעל 4,500 קבוצות ונושאים שונים, ב-55 מדינות ברחבי העולם כאשר 15% מהפעילות של הרשת היא מחוץ לארה"ב. המפגשים מתקיימים בבתי קפה, מסעדות, פארקים ולעיתים באולמות שנשכרו מראש לצורך העניין, כאשר הקבוצה מגיעה לגודל של 100 משתתפים ויותר.

  

החברים אינם משלמים על המפגש, וההכנסות של הרשת נובעות מתשלום של עשרה דולר בממוצע שמשלם מארגן הקבוצה מידי חודש עבור שירותי הרשת (10 דולר הם לכל הקבוצה!), מחסויות של גופים וארגונים ומשימוש של ארגונים אחרים בתשתית שהוקמה על ידי הרשת.

 

חברים אמיתיים

לעומת רשתות חברתיות וירטואליות של העידן הנוכחי, Meetup עוסקת "במפגשים של ממש, ובחברים אמיתיים ולא רק וירטואליים..." (מתוך אתר החברה). חלק ממטרת המיזם הוא להביא את האנשים למפגשים פיזיים והרחק מהמסך. כך שמצד אחד, רוח האינטרנט נשמרת בעצם המפגש בין אנשים, שלא היה מתרחש ללא היכולות הדינמיות שקיימות באינטרנט, ומצד שני, היכולת לפגוש פנים אל פנים היא שהופכת את הרשת למצליחה.

 

רוח האינטרנט גם באה לידי ביטוי בעצם העובדה שניתן לחבר בין האנשים העוסקים באותם תחומים, ולהפגישם באמצעים פשוטים וזמינים וללא מתווכים או צורך ברכישת "רשימת תפוצה מיוחדות" בכסף רב.

 

איך זה עובד

 כל אחד יכול להקים קבוצה חדשה באמצעות הרשת ולהזמין אחרים להצטרף לקבוצה, העיקרון המנחה הוא המיקום הגיאוגרפי בו הקבוצה עומדת לפעול, הפגישות נערכות לרוב מידי חודש.

 

כלי הפרסום הקיימים ברשת מאפשרים במהירות רבה להגיע לחשיפה גבוהה יחסית של מפגשי הקבוצה וכך תוך מעט זמן ניתן לקבץ אנשים המעונינים בנושא בו עוסקת הקבוצה ולהתחיל במפגשים וכל זאת בעלות כמעט אפסית.

 

בתי הקפה והמסעדות שבהם נערכים המפגשים למדו לשתף פעולה עם התופעה, ומאפשרים את המפגשים והשימוש בתשתיות הקיימות בהם ללא תשלום מיוחד מעבר לרכישה של משקה או מזון על ידי המשתתפים באירוע.

  

במפגשים יש דגש רב על הכרות בין חברי הקבוצה, ומוקדש לכך זמן בתחילת וסוף כל אירוע (לפי מיטב מסורת ה-Networking האמריקאית). מעבר לכך האירוע כולל הצגה של נושאים על ידי חברי הקבוצה בתאום עם מארגן הקבוצה.

  

חלק מהקבוצות הפועלות במיקום גיאוגרפי שונה ועוסקות באותו נושא, פיתחו קשר המאפשר להן החלפת מידע והתעדכנות בנושאים חמים, קבוצות הפעולות בנושאים משיקים במיקום גיאוגרפי זהה, מתמזגות לעיתים או מתפצלות לתת-קבוצות והכל בכפוף לכמות המשתתפים בכל קבוצה ולנושאים שעוסקים בהם.

  

ניתן למצוא ב-Youtube מספר סרטונים הממחישים את מפגשי הרשת:

 

סרטון המדגים פגישה של קבוצת הטכנולוגיה של ניו-יורק 

  

וכן כתבה המתארת את ההיסטוריה של הרשת

  

דוגמה לקבוצות חמות

 במערכת הבחירות האחרונות לבית הנבחרים האמריקני, שימשה הרשת ככלי מרכזי בגיוס תומכים ופעילים עבור שתי המחנות (דמוקרטים ורפובליקנים). בעיר ניו-יורק לדוגמא פעילות מספר קבוצות בעלות מעל 1,000 משתתפים. מפגש של הקבוצה נערך באולם הנשכר במיוחד לצורך האירוע, ונדרשת לוגיסטיקה לא קטנה בהפקת כל אירוע (דבר שנעשה כמובן על ידי מארגן הקבוצה ללא כל תמורה כספית). חלק מהקבוצות גדלות מחודש לחודש באופן משמעותי במספר חבריהן, דבר שיוצר לחץ על המארגנים וקושי בהתאמת מקום האירוע לגודל הקבוצה.

  

קבוצת NY Tech Meetup שהמארגן שלה הוא אחד מיזמי ומקימי הרשת Scott Heiferman, מהווה מקום מפגש תוסס לכל העוסקים בתחום בעיר וכן במה טובה להציג מיזמים חדשים ולקבל תגובות מקהל המשתתפים. הקבוצה שמנתה עד לספטמבר 2006 כ-700 חברים עברה נכון לעכשיו את ה-2000 ...

 

מה קורה בישראל?

השאלה האם זוהי תופעה אמריקנית מקומית או תופעה רחבה יותר, יכול לקבל תשובה מהעובדה שכבר 15% מהפעילות של הרשת היא מחוץ לגבולות ארה"ב. אם זאת, עדיין לא נעשתה לוקליזציה משמעותית של תשתיות הרשת על מנת לאפשר למשתמשים שאינם דוברי אנגלית, להשתמש בשרותי הרשת או בכלי הפרסום והשיווק שלה בשוק המקומי.

 

כשמעיינים ברשימת המשתמשים הרשומים בישראל, מוצאים מעל 200 משתמשים הרשומים לרשת, אך בפועל קיימת רק קבוצה פעילה אחת שלא נרשמו עבורה מפגשים.

  

השימוש ב-Meetup בישראל יכול לתרום רבות לקידום נושאים חברתיים וטכנולוגיים, ולבוא במקרים רבים במקום כנסים שעולים הון, ומאורגנים על ידי חברות אירועים או גופים בעלי אינטרסים.

  

למרות חוסר ההתאמה לשפה העברית, אין כל מניעה לבצע שימוש בכלי הרשת כבר היום. סביר להניח שבמידה והתופעה תתפשט גם בישראל, תתבצע עם הזמן התאמה של השפה והכלים הזמינים ב-Meetup לשפה העברית ושל כלי השיווק ברשת לשוק המקומי.

 

אתם מוזמנים להתנסות...

 

מרושתים - לבלוג המלא


פורסם לראשונה 11/02/2007 01:27

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דודו רשתי. לחצו על התמונה לביוגרפיה
מומלצים