שתף קטע נבחר

אבא בצבא: כך תתמודדו עם שאלות הילד

כשהורה נעדר זמן ממושך מהבית, לילדים לא קל, אך כשהסיבה היא שירות צבאי או עבודה במשטרה, מתווספים עוד דברים שמטרידים את הילד, כמו פחד וחוסר ביטחון. חשוב להקשיב ולתת תשובות, אבל גם לשים לב על אילו תשובות כדאי לוותר

הורה שמשרת בצבא קבע או במשטרה או נמצא בשירות מילואים ממושך, מחייב את ילדו להתמודד הן עם ההיעדרות הממושכת של אחד מהוריו מהבית והן עם הפחד מפני מה שעלול לקרות לו. מתברר שההתמודדות היומיומית של הילדים האלה לא פשוטה כלל.

 

לדברי הפסיכולוגית רעיה שפירא ממרפאת הילדים והנוער במרכז לבריאות הנפש של שירותי בריאות כללית, ילד שהורה שלו משתתף בפעילות בטחונית יכול אמנם לראות באופן מוחשי יותר שיש מוצא ופתרון - ההורה מגן עליו מפני הסכנות - אך מדובר בהרגעה חלקית בלבד, כיוון שההורה המגן נמצא רחוק ואילו הסכנות עלולות להיתפס כקרובות.

 

כמה טיפים שיכולים להקל 

‭.1‬ הילד צריך לדעת
כשמדווח בתקשורת על אירוע בטחוני כלשהו עלולה להתעורר אצל הילד חרדה אקוטית. לרוב קשה להרגיע אותה במהירות, שכן ההורה לא יושב במשרד ליד טלפון. הישנות של רגעי החרדה מחלישה את יכולת ההתמודדות של הילד עם החרדה ומקשה על חזרתו לתפקוד רגיל. חשוב לכן לקצר ככל האפשר את משך האי-ודאות ולספק מהר ככל האפשר מידע מרגיע באשר לשלומו של ההורה הרחוק.

 

‭.2‬ אבא שומר עלינו
כדי לבנות לילד ראי מרגיע יותר של המציאות אפשר להדגיש לפניו את חלקו של ההורה בהגנה עליו, בפעולות של מניעה, שמירה, בדיקה והרתעה מול האויב המאיים. אפשר להמחיש לו, לפי גילו, כיצד ניתן להגן עליו (מנעול בבית, מאבטח בכניסה לגן וכדומה).

 

3.‬ המעיטו בסיפורי גבורה

חשוב להדגיש בשיחות עם הילד את היות ההורה בעל העיסוק הבטחוני מנוסה, ערני, חלק מקבוצה וכו׳. כשההורה מספר על פעילותו, מוטב שלא ירחיב בתיאור האויב ובמעשי הגבורה שלו עצמו, אלא יתמקד בתיאור היותו חלק מגוף חזק ומרתיע ויספר על הניסיון והתרגול שלו ועל ההיבט המגן ולא התוקף, במעשיו.

 

‭.4‬ הגדרת לוחות זמנים

כדי לצמצם את תחושת האינסופיות של היעדרות ההורה, אפשר ליצור הגדרות של פרקי זמן - אבא יתקשר בעוד שעתיים, אבא יחזור הביתה בסוף השבוע וכדומה.

 

‭.5‬ שימרו על קשר דימיוני

ילדים יכולים ליצור גשר ורצף עם ההורה הנעדר - לצייר או להכין לו עבודות יצירה בגילים הצעירים ולכתוב לו יומן או מכתבים בגילים הבוגרים יותר. הפעילות שומרת על קשר ועל המשכיות עם ההורה הרחוק ומסיחה את תשומת הלב מסיבת ההיעדרות.

 

‭.6‬ התכחשות

הקפדה על שגרה בחיי הילד שומרת על איזון ומסיטה את תשומת הלב מאירועים קשים, אם חלילה מתרחשים כאלה. ה׳התכחשות׳ הזו למציאות שומרת על אי של שפיות ושקט בתוך המולה שהילד ממילא לא יכול לעשות דבר לגביה או להשפיע עליה.

 

‭.7‬ הקשיבו והסבירו
רצוי לצמצם את החשיפה של ילדים צעירים לדיווחים על התרחשויות בטחוניות. עם זאת, חשוב להקשיב לשאלותיהם ולהסביר להם את המתרחש באופן פשוט ובהיר ככל האפשר, בלי להקפיד על מסירת כל העובדות ומורכבותן.

 

‭.8‬ בלי פוליטיקה
מוטב להימנע מהמימד האידיאולוגי והפוליטי, שעלול ליצור בלבול ואמביוולנטיות, בעיקר בקרב ילדים בוגרים יותר. למשל, לא להיסחף ללהט מלחמתי או אנטי מלחמתי. גאווה בהורה שעסוק בפעילות בטחונית חשובה לילד. היא יוצרת הזדהות ומרככת כעס וטרוניה על היעדרות ההורה.

 

‭.9‬ לכל אחד דעה משלו
עם מתבגרים מוטב לנסות להימנע מוויכוח ומתוכחה גם כשדעותיהם מתנגדות. יש לכבד את הדעות האלה ולדרוש מהם כבוד דומה לדעות או לחובות של בני המשפחה שמשתתפים בעשייה הבטחונית.

 

‭.10‬ תוקפנות לא מרגיעה
אם הילד מנסה להתנחם במחשבות תוקפניות או נקמניות, לא רצוי לדובב אותו, מפני שהתוקפנות לא מרגיעה אלא מסעירה יותר.


פורסם לראשונה 11/02/2007 23:46

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אבא שלי גיבור
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים