שתף קטע נבחר

תופעת עיתונאות הגולשים צוברת תאוצה

אתרים שקמו בשנה האחרונה מאפשרים לעשרות אלפי גולשים להיות עיתונאים-חובבים ולפרסם ידיעות, לעתים עבור הטבות - גם בישראל. הסכמים שנחתמו לאחרונה עם גופי חדשות סיפקו להם כרטיס כניסה רשמי למועדון עושי החדשות

הגידול העצום במספר המשתמשים המצוידים בטלפונים ניידים עם מצלמה או מצלמות דיגיטליות, זמינות הפס הרחב והעלות הנמוכה של פרסום תכנים ברשת והפצתם הופכת גולשים בכל העולם לעיתונאים חובבים (citizen news reporters).

 

בחודש דצמבר השיקה יאהו את YouWitnessNews, אתר המפרסם חדשות של גולשים לאחר סינון ועריכה של עורכים מקצועיים. אתר נוסף, NowPublic.com, שהושק לפני שנתיים, ומתבסס על 60 אלף גולשים מ-140 מדינות המפרסמים תמונות, וידאו ופרשנות. הגולשים הפעילים באתר אמורים לשמש עדי ראייה לאירועים חדשותיים – כמו אסונות טבע, פיגועים ועוד – ולדווח עליהם ישירות מהשטח.

 

צבא של מדווחים

"הפכנו לרשת החדשות הקניינית הגדולה בעולם" אמר מנכ"ל NowPublic, ליאונרד ברודי,

"באתר משתתפים כולם, החל מחובבים מוחלטים ועד למקצוענים. תחום החדשות בעתיד יהיה מבוסס על הגולשים ולשם כך אנחנו מקימים 'צבא של מדווחים'". NowPublic מכפילה את מספר עיתונאיה בכל שלושה חודשים, על פי החברה.

 

NowPublic הקנדי ו-YouWitnessNews האמריקני חתמו על שיתופי פעולה עם סוכנויות חדשות במטרה לספק להם תמונות ותכנים אחרים מהשטח. "אם נשמע פיצוץ בבודפסט, וכלי תקשורת מעוניין ליצור קשר עם עדי ראייה לאירוע, אנחנו יכולים לאתר את האנשים האלה", אמר ברודי.

 

"אני חושב שתופעת הגולשים-העיתונאים היא יוצאת דופן", אמר סקוט מור, מנהל Yahoo News, "הטכנולוגיה סיפקה את הקרקע הראויה להתפשטותה - מיליוני אנשים בעולם מסתובבים עם טלפונים סלולרים המצוידים במצלמה ומחוברים לאינטרנט".

 

ההשראה להקמת YouWitnessNews עלתה כאשר עורכי Yahoo News חיפשו תמונות מהשטח בעקבות הפיצוצים הקטלניים ברכבת התחתית של לונדון ביולי, 2005. תוך 30 דקות לאחר האירוע מצאו העורכים תמונות שפורסמו באתרים כמו Flickr. לאחר מספר ימים הופצו כבר אלפי תמונות ברשת. "אז הבנו את גודל הפוטנציאל", אמר מור.

 

שיתוף פעולה עם איי פי

לתפקיד עורך NowPublic מונתה בשבוע שעבר עורכת MSNBC.com לשעבר, מריל בראון. נוסף על כך, האתר רשם לזכותו נקודות זכות כאשר סיכם עם סוכנות הידיעות איי פי כי תיעזר בתכנים של כתבי NowPublic לצורך דיווחיה.

 

מאיי פי נמסר כי בשלב הראשון של שיתוף הפעולה, עורכי איי פי ישתפו פעולה עם הצוות של NowPublic כדי לוודא שתכני האתר אמיתיים ומהימנים, מסר ג'ים קנדי, מנהל התכנון האסטרטגי באיי פי.

 

"אנחנו לא מתכוונים לשלוף מיד תכנים של גולשים מהאתר ולפרסם אותם ברשת שלנו", הוא אמר, "בכוונתנו לערוך את התכנים כראות עינינו כפי שאנחנו מתייחסים לכל תוכן אחר".

 

הוא ציין כי על אף שהיבטים רבים של שיתוף הפעולה עדיין לא סוכמו, איי פי עשויה להיעזר בכתבים של NowPublic כדי לאסוף חדשות בכל נושא, החל מסופה גדולה ואפילו דיווחים מעיראק. כתבי האתר יקבלו תשלום עבור התרומה שלהם, בהתאם לגודלה, וכמובן גם קרדיט שמי.

 

לא כל גולש הוא עיתונאי

NowPublic מיועד לשמש משאב, ולא תחליף, עבור העיתונות המקצועית, על פי ברודי. "התפקיד שלנו הוא לספק צבא של אנשים שישמשו עיניים ואוזניים לעיתונאים".

 

לא כל אחד יכול להפוך עיתונאי חובב. "המשימה דורשת הכשרה ולא כל גולש יכול לבצע אותה", מציין ברודי. הפוטנציאל של אתרים אלה עבור כלי התקשורת הגדולים גדול במיוחד כאשר מדובר באירועים לא צפויים, או כאלה שפוספסו על ידי עיתונאים.

 

גם מור מסכים כי הגולשים-העיתונאים לא צפויים להחליף את העיתונות הרגילה, כפי שהטלוויזיה לא החליפה את הרדיו והאינטרנט לא ירש את הטלוויזיה.

 

המגבלה - העדר מודעות וחוסר ידידותיות

עיתונות של גולשים צפויה להשפיע לכלי תקשורת מסורתיים – לספק להם רעיונות לכתבות ותכנים, ולהשלים אותה במקרים מסוימים. "הפוטנציאל הוא רב", קובע מור, "המגבלה היחידה המונעת את מימושו היא היעדר מודעות מספקת מצד גולשים רבים וטכנולוגיה שעדיין אינה ידידותית מספיק".

 

NowPublic מפשט את תהליך הפרסום על ידי הצמדה אוטומטית של תמונות רלוונטיות או קטעי וידאו לכל אירוע מרשתות חברתיות באמצעות תגיות אותן מגדירים הגולשים.

 

כל התכנים באתר מופקים על ידי הגולשים, מחצית מהם מקוריים והשאר – קישורים לכתבות וחדשות שהתפרסמו באתרי חדשות אחרים ברשת. עורכים מתנדבים מסננים החוצה תכנים לא ראויים ופונים לכתבים בבקשה להשלמות, תיקונים של אי דיוקים ומידע אחר, על פי האתר.

 

"במשך זמן רב רוב האנשים היו פסיביים והתרגלו לצרוך תכנים", אמר ברודי, "כעת הם יכולים להשמיע את קולם וליהנות מהתוצאות". NowPublic לא משלם לכותבים עבור התכנים אך הוסיף לאחרונה "תיבת תרומות" המאפשרת לקוראים לשלם לכותבים באמצעות שירות העברת התשלומים של PayPal.

 

המודל העסקי של האתר מתבסס על הכנסות מסינדיקציה – הפצת תכנים לכלי תקשורת אחרים וסוכנויות ידיעות. "חדשות הן ה'ספורט' עם מספר הצופים הגדול ביותר", אומר ברודי – "התפקיד שלנו הוא להפוך את הקהל העצום הזה מפסיביים לאקטיביים".

 

גם בארץ

בתחילת 2006 הושק בישראל אתר החדשות "סקופ ", המאפשר לכל גולש לכתוב ולפרסם ידיעות, דעות וסיפורים חדשותיים בנושאים שונים המעניינים אותו. זאת, במטרה מוצהרת "להשפיע על סדר היום הציבורי".

 

חדשות, על פי "סקופ", הן כל דבר שעשוי לקרות לכתב בסביבתו. בדף הראשי של האתר מתפרסמות כעת ידיעות על כך שמוקד הפניות החדש של הביטוח הלאומי לא מתפקד, אכזבה מכרטיס אשראי חדש, דעה על התמוטטות ארגוני העובדים בארץ ועוד. איזור הכותרת הראשית מחולק לשניים – כותרת שקבעו העורכים וכותרת של הגולשים.

 

בחלק השמאלי מתפרסמות הפניות לכתבות הפופולריות ביותר – על פי הגולשים. כל גולש יכול לקדם כתבות לדף הבית באמצעות לחיצה על כפתור "קדם לפופולריות" המופיע מתחת לכל כתבה.

 

המטרה - להיות בין שלושת המובילים

מיכאל וייס, אחד מבעלי האתר, מציין כי כל ידיעה נערכת על ידי עורכים הבודקים את מהימנותה ועובדים יחד עם הכתב כדי לסגור את כל הקצוות. האתר מתגמל כתבים בגין פרסום ידיעה או תמונה בלעדית, ידיעה פופולרית, וכתיבה מצטברת של כתבות, בהן מנוי למגזין, מצלמת רשת ומצלמת וידאו.

 

וייס מספר כי ב"סקופ" פורסמו בו ידיעות בלעדיות שזכו לסיקור בכלי תקשורת אחרים. הוא טוען כי האתר לא כשל מאז הקמתו בפרסום ידיעות שגויות, אם כי בבדיקה אקראית התגלו בו מספר אי דיוקים.

 

לאחרונה נערך כנס הכתבים הראשון של האתר, בהשתתפות יותר מ-150 גולשים שתורמים תכנים. מייסד נוסף של האתר, מייקל אייזנברג, שותף-מנהל בקרן ההון סיכון "בנצ'נמרק", תיאר את "ההדחקה וההשתקה" של קולות הציבור בשיח הישראלי כבסיס לצורך של החברה הישראלית באתר מסוגו של סקופ.

 

על פי חזונו, בעוד שנתיים סקופ יהיה בין שלושת אתרי החדשות הגדולים בישראל.  בישראל, בניגוד למצב בעולם, "סקופ" עדיין לא חתם על הסכמים עם גופי חדשות גדולים. כיום גולשים לאתר 20,000 גולשים מדי יום, על פי וייס. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים