שתף קטע נבחר

כשמורה משתלם בשיאצו

למה מעמד המורה בישראל הוא מהנמוכים במערב, ולמה התיקון לא בהכרח קשור לתקציב ולמשכורות

הנתונים שפרסם לאחרונה ה-OCED (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי של המדינות המפותחות בעולם), ולפיהם מעמד המורה בישראל הוא מהנמוכים במערב (מקום 27 מתוך 28), אינם צריכים להפתיע איש. מערכת החינוך נהנית ממורים מסורים, הנכונים לעבודה מאומצת גם בתנאים בלתי אפשריים - ואכן, הסקר מוכיח שהם משקיעים יותר שעות מעמיתיהם בכמעט כל מדינה אחרת. טיפוח, העצמה, הזדהות והגברת איכותם של מורים צריכים להיות מונעים ומנוהלים באמצעות יוזמות חדשניות ויצירתיות, גמישות, תגמול וניהול מתקדם של המשאב העיקרי בחינוך - הוא המשאב האנושי.

 

המעסיק הגדול במדינה של ציבור המורים הוא משרד החינוך. מאז קום המדינה מכתיב המשרד מדיניות, מפתח ומטמיע תוכניות לימוד, אחראי על הבחינות, מפקח על ביצועיו וכאמור, מעסיק באופן ישיר את עשרות-אלפי עובדי ההוראה בבתי-הספר השונים. ועל זה נאמר - תפסת מרובה לא תפסת, כי משרד החינוך צריך להיות אחראי על המדיניות, על התכנים, על מערך הבחינות, הפיקוח והבקרות, ולא לשמש כמעסיק הגדול ביותר. אין ביכולתו ובמגבלות המוטלות עליו כל אפשרות להיות מעסיק, מטפח, מתגמל ובעל גמישות עשייה ומחשבה בנושאי פיתוח המשאב האנושי, שהוא לב ליבה של העשייה החינוכית.

 

כתוצאה מהתנהלות זו, המערכת שקועה בבינוניות ואינה מעצימה, מתגמלת או מעודדת הישגיות. אין בקרה צמודה ומעצבת על יכולות המורה ותפקודו, אין גמישות בתנאי העסקה, אין הכוונה להשתלמויות ממוקדות בתחום העיסוק, ומורים מקבלים גמול השתלמות על נושאים רבים שמעשירים את עולמם הפנימי - אך אין בהם כל חידוש, העמקה ולמידה לנושא עליו הם אמונים בשדה החינוך. כיצד השתלמות בשיאצו עוזרת מקצועית למורה המלמד מתמטיקה?

 

אפשר גם אחרת, ואין בכוונתי לאמירות וקלישאות של "דרושה השקעה בחינוך". קיימים צעדים שניתן ליישמם באופן מיידי. כצעד ראשון חייבים להעלות באופן משמעותי את סף הקבלה של סטודנטים חדשים להוראה באוניברסיטאות ובמכללות. ישנן דוגמאות רבות לכך שכאשר תנאי הכניסה בחוגים מסוימים למוסדות האקדמיים גבוהים, מעמדו של המקצוע עולה באוכלוסיה. לדוגמה, בעבודה סוציאלית - תנאי הקבלה גבוהים, והשכר דומה לשכר המורים, ולמרות זאת הביקוש גבוה, והמעמד גבוה יחסית.

 

שליחות צריך גם לתגמל ולטפח בשכר ראוי. במקום השכר הטבלאי האחיד, הנהוג כיום במערכת החינוך, חייבים לעצב סולם שכר המטפח מצוינות, תרומה לתפעול השוטף של בית-הספר והשתלמות ממוקדת. וגם מעבר לשכר, מערכת החינוך חייבת לאתגר, לעודד ולהעצים את מוריה, לעודד יצירתיות ויזמות ולאפשר להם לבוא לידי ביטוי בפיתוח יוזמות למידה חדשניות, עיצוב פרויקטים משולבי חברה ותעשייה. לניהול המשאב האנושי בהוראה דרושה גמישות ניהולית ומחשבתית, ערנות לצרכים ובניית מערכות הנותנות מענה לדרישות המשתנות.

 

במקרים לא מעטים, מתעורר צורך בפיטורי מורים בעלי תפקוד והזדהות נמוכים. מערכת החינוך בישראל כבולה, ולא פיתחה כלים להשתחרר ממורים אלה; הם ממשיכים להוביל את התלמידים לבינוניות ולהישגים נמוכים. כרשת חינוך עצמאית, מעודדת "אורט" את הוצאתם של מורים אלה מהמערכת באמצעות ביצוע מעקב צמוד על עבודתם, התראה על תפקודם בשיחות אישיות, וכשאין ברירה מציעה הרשת פיצויים מוגדלים כדי לשכנעם להפסיק את העבודה - אופן פעולה שהמדינה כמעסיק אינה יכולה להרשות לעצמה.

 

כל עוד תתעקש המדינה להעסיק באופן ישיר עשרות-אלפי מורים באמצעות מערכת נוקשה וחסרת יצירתיות, ימשיך מעמד המורה הישראלי להיגרר הרחק מאחורי עמיתיו בעולם. את התוצאות, הן בחוסנה של המדינה והן ברווחתנו כולנו, אנו רואים יום-יום.

 

הכותב הוא מנכ"ל רשת "אורט ישראל"

פורסם לראשונה 25/03/2007 22:37

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים