שתף קטע נבחר

 

"כולנו" יהודים

מתחת לאפה של תעשיית אתרי ההיכרויות ליהודים צמחה בשקט בשקט "כולנו", שזוממת לחבר בין כל היהודים בעולם ברשת חברתית בסגנון MySpace. זהירות - JDate, מאחוריכם

בחורה נאה, לבושה בביקיני, קופצת לבריכה ובמהלך השחייה, כמה עצוב, נשמט ממנה החלק העליון של בגד הים. התסריט הזה כבר הפך לקלישאה של פרסומות, אך ההמשך מקורי בהרבה. כאשר היא עולה מן הרחצה עלם חמודות מסתיר את טפחיה בידיו, וכל הבחורים היושבים על שפת הבריכה, אשר עד לפני רגע היו להוטים להציץ, מסתירים את עיניהם בתנוחת "אוי וויי" ומגני דוד מנצנצים סביב צוואריהם. לא בדיוק ההומור שהייתם יכולים לצפות מאתר המיועד ליהודי העולם.

 

 
סרטון ויראלי נוסף, המושפע מאנימציה יפנית (מנגה), מציג את ראשי תעשיית אתרי ההיכרויות כקבצנים רודפי בצע, נוכלים וחובבי זונות וסמים שמוכרים את נשמותיהם לשטן בשביל להתעשר וגובים עשרות דולרים כדמי מנוי מגולשים תמימים.
 

מי שמציל את הגולשים מידם של הרשעים בקרבות עקובים מדם ואיברים פנימיים, הם הנינג'ות מכפר הרשת החברתית "כולנו" ( Koolanoo) העומדת מאחורי הסרטון.

 

לפגוש יהודים מהעולם

לא מעט רשתות חברתיות פועלות היום בארץ ובעולם, המפורסמת מכולן היא MySpace, אך "כולנו", שהושקה בספטמבר, מוכתרת כרשת החברתית היהודית הראשונה בעולם. רשתות חברתיות, נבהיר למי שלא יודע, מאפשרות לגולשים לפתוח דף של פרופיל אישי ולצרף אליו חברים, כמו גם לכתוב בלוג, לפרסם קטעי וידאו ואודיו ועוד. כך אפשר ללמוד לא מעט על אדם ולמפות את הקשרים החברתיים שלו, בהשראת מושג "שש דרגות של הפרדה" של מילגרם (הרעיון לפיו כל שני אנשים בעולם מקושרים ביניהם על ידי חמישה אנשים אחרים לכל היותר). 

 

כמו כל רשת חברתית אחרת, גם "כולנו" מאפשרת למשתמשיה לנהל רשימת חברים, לחפש דייטים (כשרים), לצ'וטט, לחפש אירועים חברתיים ולכתוב בלוגים - וכל זאת, בניגוד לאתרי היכרויות, ניתן חינם.

 

דף אישי טיפוסי של חבר ברשת כולל שם, תמונה, גיל, מצב משפחתי (חשוב מאוד), מקצוע (עוד יותר חשוב) והאם האדם מעשן או שותה, ופרטים יותר ייחודיים כמו עדה (ספרדי או אשכנזי), רקע דתי, והאם המשתמש שומר כשרות. 

 

לאחרונה נוספה אפשרות לכל משתמש להאזין לפרקי תהילים בזמן הגלישה.

בעתיד מתכננים מנהלי האתר לאפשר למשתמשים לחפש יהודים גם על פי מקום עבודה (בדומה לרשת LinkedIN), ולצרף לוחות קניה, מכירה ודרושים, ואף להעביר שידורים חיים של טקסי קבלת שבת מהכותל. 

 

מקום לפגוש יהודים 

עבור מי שלא דובר את השפה העברית, Koolanoo גם נשמע כמו עוד באזוורד חסר משמעות ברוח ה-Web 2.0, וכמובן שהאתר, כצו האופנה באינטרנט, נמצא בשלב הרצה (בטא).

 

"זה גם לא סוד שאנחנו מתחתנים ועושים עסקים בתוך הקהילה. כזה הוא העם היהודי", אומר ל-ynet עודד קובו, שייסד את האתר עם חבר ילדות, גיא גרינברג.

 

קובו, שמזגזג בין עברית לאנגלית בראיון, לא גדל בישראל. "אני באינטרנט משנת 96', ולא מצאתי מקום מקוון בו אוכל לפגוש יהודים מכל העולם".

 

קובו יזם בעבר הגרלות מקוונות ועסק במכירת שמות מתחם. כאשר בועת האינטרנט התפוצצה הוא עזב את התחום ועסק בייבוא וייצור של מוצרים במזרח ובנדל"ן בניו יורק ולונדון. לפני שלוש שנים הוא חזר לשתף פעולה עם חברו, גיא גרינברג, שיזם איתו בעבר ישומים לטלפונים סלולרים.

 

לא אתר דתי

השקת "כולנו" לא לוותה במסע פרסום, והאתר עבר מפה לאוזן עד להפצת הסרטונים הוויראליים, שיטה חדשנית לשיווק באינטרנט, המדברת בעיקר לצעירים.

 

בפרסומת נוספת בנוסח "להרוג את ביל", נראית רוצחת שכירה שמוצאת דייט בזמן שהיא עוסקת בחיסול. המסר הוא שאפשר לערבב עסקים ופנאי. קובו לא חושש כי הפרסומות הנועזות יחסית יפגעו בקהל היעד ואומר כי "'כולנו' אינו אתר דתי. זה מטורף כמה שהפרסומות האלה פופולריות. אנשים אוהבים אותן וחושבים שהן מצחיקות".  

 

קובו עוד מוסיף כי קיבל את ברכתם של רבנים על האתר כולנו. "אמרו לי תודה על מה שאני עושה עבור הקהל היהודי בעולם", הוא אומר.

 

"אתרי היכרויות הם מיושנים"

למרות הקמפיין התוקפני נגד אתרי ההיכרויות (שנמנע מלציין שמות, למרות שברור למי הכוונה), קובו טוען בתוקף כי הוא לא רואה באתרים האלה. הוא מגדיר את תעשיית אתרי ההיכרויות בתשלום כ"עסק שנמצא בירידה". על פי קובו, אתרי ההיכרויות מגלגלים עשרות מיליוני דולרים בשנה, אך מפסידים מכיוון שההוצאה הסופית שלהם למנוי גבוהה מהתשלום שהם גובים ממנו.

 

"במדדי אלקסה ואתרי מדדים שונים, רואים שהפופלריות של אתרי ההיכרויות צונחת. רשתות חבריות הן השלב הבא באבולוציה והסטטיסטיקות מוכיחות את זה", הוא אומר. יש לציין כי סקר שנערך לאחרונה אכן קובע כי אתרי ההיכרויות נקלעו למשבר בגלל הרשתות החברתיות החינמיות.

 

"הייתי אוהד גדול מאוד של JDate. אתרים כאלה היו 'קול' לפני שבע או שמונה שנים", הוא עוקץ.

 

לדבריו, בניגוד לאתר היכרויות, רשת חברתית "מחברת בין אנשים ומאפשרת להם להכיר ולא למטרת היכרויות בלבד". "ב'כולנו' חברים גם זוגות נשואים".

 

מאז הושק האתר בחודש ספטמבר נרשמו אליו כ-35 אלף משתמשים, רובם בגילאי 18-35, וכ-65 אחוז מהם גברים. קובו מציין כי יש באתר כ-15,000 משתמשים בכל זמן נתון. 

  

מישהו שמכיר מישהו שמכיר מישהי

בהרשמה לאתר "כולנו" לא ממש בודקים בציציותיו של הגולש, ואין באמת דרך לוודא כי מצטרפים יהודים בלבד. עם זאת, השקיפות והעדר האנונימיות ברשתות חברתיות לא מאפשרות למתחזים לשגשג, מאמין קובו.

 

"באתר היכרויות אי אפשר לדעת אם גולש מסוים הוא יהודי, אך ברשת חברתית אפשר "לשפוט" אדם לפי חבריו והאנשים עמם הוא מתרועע. אם אחיך יצא עם יהודיה באיטליה, ואתה מכיר חבר יהודי בגרמניה שמכיר מישהו שמכיר אותה, תוכל לדעת עליה יותר דרך האתר".

 

"לא רוצה להרוויח, רק לחבר יהודים"

כל השירותים באתר ניתנים בחינם ואין פרסומות. "'כולנו' הוא לא העסק העיקרי שלי. אני לא רוצה להרוויח כסף, והפיתוח לא עולה לנו הרבה", אומר קובו שמבטיח כי גם בעתיד השירותים באתר ימשיכו להינתן בחינם לגולשים.

  

למרות זאת, הוא מאמין שצריך גם להתפרנס, וזאת הוא מנסה לעשות עם גרינברג באמצעות אתר תוכן שהשיקו בסין, 360Quan.com עבורו גייסו לאחרונה שלושה מיליון דולר מקרנות הון סיכון. האתר הוא רשת חברתית סינית המאפשרת להעלות תמונות, קטעי וידאו ולכתוב בלוגים - וקובו מספר על קצב צמיחה מהיר מאוד וחצי מיליון מבקרים מידי יום.

 

אתר הרשת החברתית האמריקני Myspace נמכר, יחד עם קבוצה של אתרים אחרים, ב-580 מיליון דולר לחברת המדיה News corp, והוא נחשב היום לאחד האתרים הפופלרים בארה"ב ובעולם, למקום מפגש עיקרי של בני נוער ברשת.

 

קובו מודע לכך ש"כולנו" לא גדול כמו Myspace, והוא לא מאמין שיזכה להצעת רכישה דומה. הוא הבטיח שגם אם יוצע לו שיק שמן במיוחד, האתר לא יימכר, "הלוואי שאחבר בעזרתו בין יהודים בכל העולם ולא ארוויח אפילו דולר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים