שתף קטע נבחר

 

רבקה אמנו - התבונה הנשית

רבקה, אשר הובאה כנערה צעירה ליצחק, הולכת ותופסת מקום מרכזי ופעיל בכינון הבית העברי. תפיסתה העמוקה ויכולת הפעולה שלה, מדגישות את מקום האימהות בתחיית עם ישראל

הפעילות לקראת הופעתה של רבקה רצופה חששות והכנות. מבחינת אברהם זהות רעייתו של בנו יצחק היא ענין גורלי. המהלך הגדול האחרון שלו הוא איתור אשה ראויה ליצחק, אשר תשתלב בבנין העם החדש. בסופו של דבר לא רק שרבקה מוכיחה את עצמה כבחירה נכונה, אלא שהיא מסתברת להיות בעלת דרגה רוחנית מעולה.

 

ובכל זאת נשוב לפתיחה. עבד אברהם יוצא לארם נהרים לחפש אשה ליצחק כיון שבנות הכנעני אינן ראויות מבחינת מידותיהן. אברהם מדגיש שבכל מקרה יצחק לא יעזוב את הארץ והאשה היא זאת שתבוא לגור בכנען. הצורך במציאת נערה המיוחדת במידותיה עומד במרכז מסעו של עבד אברהם ומידת החסד המתגלה אצל רבקה, יחד עם נחרצותה מוכיחות שהיא הזיווג הנכון ליצחק. מילות המפתח אשר עוברות כקוד מאברהם אבינו הן "חסד ואמת" ועבד אברהם אכן מעמיד אותן במרכז שליחותו. כאשר מגיעה רבקה לבית אברהם מתארת התורה בעדינות וברגישות את השלבים בהן היא הופכת לאשתו: "ויבִאהָ יצחק האֹהלה שרה אמו ויקח את רבקה ותהי לו לאשה ויאהבהָ, ויִנָחם יצחק אחר אמו". (בראשית, כ"ד, ס"ז).

 

בתוך פסוקים אחדים הופך בית יצחק ורבקה לזירת ההתרחשות העיקרית. רבקה עקרה ורק לאחר תפילתו של יצחק היא זוכה להריון. "ויתרֹצצו הבנים בקרבה ותאמר אם כן לָמָה זה אנכי ...". ההתרוצצות שבין יעקב ועשו מתחילה אפוא עוד בבטן אִמם. אבל המעניין בעיני הוא המשפט היוצא מפי רבקה "למה זה אנכי". בדרך-כלל נוטים לפרש מילים אלה כשאלה המופנית מרבקה כלפי שמים. אני מבקש להציע קריאה אחרת. נדמה שרבקה אינה שואלת אלא קובעת, במין הכרה פנימית חזקה ועמוקה, את זהותה.

 

היא מכריזה שה"למה", דהיינו הייעוד והעתיד הם הם המהות, הם ה"אנכי" שלה. לא פעם אנו מנסחים את דברינו בניסוח שאלתי, אך למעשה אנו קובעים קביעה מסוימת יותר מאשר שואלים. רבקה אכן מוכיחה שהבחירה בה היתה הצלחה ניכרת, תחושותיה העמוקות מחברות אותה למהלך העברי הגדול שהתחיל באברהם, ה"למה" הופך למטרת חייה.

 

רבקה משתלבת אפוא היטב בפעילותו של יצחק כממשיכו של אברהם אביו. היא מוסיפה תפיסה עמוקה ורגישה אשר מגיעה לשיאה בזקנתו של יצחק, כאשר הוא אמור לברך את בניו. רבקה מבינה שיעקב הוא ההמשך הראוי מבחינה רוחנית ומציבה את עצמה בחזית הפעילות כדי להשפיע על המתרחש. יש לשער שההתערבות הזאת אינה נוחה לה, לא כלפי עשו בנה הגדול ובודאי לא כלפי יצחק בעלה.

 

ברור למדי שיצחק שבע רצון מהתוצאה (דהיינו העברת הברכה העיקרית ליעקב ולא לעשו), אבל התהליך עצמו היה מורכב ביותר ורבקה נטלה בו תפקיד עיקרי. היא גם זאת שיוזמת את מסעו של יעקב אל לבן אחיה לחרן כדי למנוע מלחמה בינו לבין עשו. כאשר היא משכנעת את יצחק בדבר נחיצות המסע למרחקים של בנם, היא שוב משתמשת בביטוי "למה זה אנכי". כרגיל תופסים העתיד והתכלית את מרכז שיקוליה. רבקה אשר הובאה כנערה צעירה ליצחק, הולכת ותופסת מקור מרכזי ופעיל בכינון הבית העברי וזאת מתוך תחושה עמוקה של ייעוד ומחויבות ותוך הימנעות ממחלוקת ישירה עם בני משפחתה. 

 

תפיסתה העמוקה של רבקה ויכולת הפעולה שלה, מדגישות את מקום האימהות בתחיית עם ישראל. שרה כמו רבקה מבטאות מעלה רוחנית גבוהה והיצמדות לסוגיות העיקריות. "המפעל העברי" מבוסס מלכתחילה על תבונה נשית עמוקה. כיוון זה יקבל התפתחות מיוחדת אצל שתי נשותיו של יעקב, רחל ולאה, ולכך נגיע בעתיד הקרוב.

 

אישים ומושגים בסדרה:

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים