שתף קטע נבחר

ארה"ב: בקרת יציבות - חובה החל ב-2011

משרד התחבורה האמריקני הציג חוק המחייב התקנת בקרת יציבות אלקטרונית בכל כלי הרכב החדשים שישווקו בארה"ב, ושמשקלם עד כ-4.5 טון. במסגרת החוק ייבחנו המערכות בתנאים המדמים איבוד אחיזה. מתי בישראל?

ככה נלחמים בתאונות דרכים. בצעד צפוי אך מבורך, הציגה בסוף השבוע שעבר שרת התחבורה האמריקנית, מרי פיטרס, חוק חדש שיחייב התקנת מערכת בקרת יציבות אלקטרונית בכל כלי הרכב שמשקלם עד כ-4.5 טון, החל ב-1 בספטמבר 2011.

 

משרד התחבורה האמריקני, בשיתוף עם הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים (NHTSA) ומכון המחקר של חברות הביטוח (IIHS), עורכים כבר כמה שנים מחקרים הבוחנים את יעילותן של מערכות בקרת יציבות אלקטרונית. החלטת משרד התחבורה האמריקני לחוקק חוק המחייב התקנת בקרת יציבות אינה מפתיעה, לאור המודעות הגוברת לבטיחות מצד הצרכנים, ולאור היעילות המוכחת של המערכת במניעת תאונות דרכים. 


התוצאה של התהפכות (צילום: חגי אהרון)

 

במשרד התחבורה האמריקני מעריכים כי מערכת בקרת יציבות אלקטרונית תמנע את מותם של עד כ-10,000 אמריקנים מדי שנה - כשליש מסך ההרוגים הכללי-שנתי בתאונות דרכים. בנוסף, אנשי המשרד מעריכים כי בקרת היציבות תמנע את פציעתם של עד כ-238,000 אמריקנים מדי שנה. "הטכנולוגיה הזו תציל אלפי חיים", אמרה פיטרס לאחר הצגת החוק. "כמו במקרה של כריות אוויר וחגורות בטיחות, בעוד 10 שנים לא נבין איך נהגנו במכוניות ללא בקרת יציבות".

 

להערכת הרשות האמריקנית לבטיחות בדרכים, בקרת היציבות תקטין את מספר התאונות העצמיות של מכוניות נוסעים ב-34%. בקרב רכבי שטח, הסובלים מנטייה מוגברת להתהפכות עקב מבנה בעל מרכז כובד גובה, עשויה המערכת לטענת החוקרים להקטין את מספר התאונות העצמיות ב-59%.


מבחני התהפכות של ה-ADAC הגרמני

 

על-פי נתונים שמפרסם משרד התחבורה האמריקני, העלות הממוצעת של התקנת מערכת בקרת יציבות היא 111 דולר בלבד. על-פי הערכות, הוספת המערכת תייקר את המחיר לצרכן ב-58 דולר בממוצע, או בכ-985 מיליון דולר בשנה לכל שוק הרכב האמריקני.

 

במסגרת החוק, יחל משרד התחבורה האמריקני לבחון את יעילותן של המערכות בתנאים אחידים. המבחנים ייערכו במהירות של 75 קמ"ש, כאשר רובוט שינהג במכונית יגרום לפרובוקציה מכוונת, שלטענת ה-NHTSA תגרום לאיבוד אחיזה במכונית ללא בקרת יציבות.

 

ב-2006, כ-29% מכלי הרכב במשקל של עד כ-4.5 טון שנמכרו בארה"ב צוידו בבקרת יציבות - שיפור משמעותי לעומת שנים קודמות. לשם השוואה, לפני ארבע שנים צוידו רק 7.4% מכלי הרכב בבקרת יציבות.

 

בינתיים, באירופה

באירופה, בגלל המבנה הסבוך של השוק האירופי המשותף, ייקח כנראה זמן עד שיעבור חוק דומה. אולם, את מקומו של חוק רשמי יתפסו כנראה הצרכנים עצמם. ביוני 2005 קרא ארגון EuroNCAP לצרכנים בכל אירופה להעדיף מכוניות המצוידות בבקרת יציבות אלקטרונית, והודיע כי הוא שוקל לבחון את היעילות של מערכות אלה במסגרת מבחני הריסוק שהוא עורך. לאור המהפכה שהארגון יזם בתחום הבטיחות, עם דירוג הכוכבים של מבחני הריסוק, סביר להניח שגם תחום בקרות היציבות יזכה ל"טיפול" דומה.

 

בינתיים, בישראל

ומה קורה בינתיים אצלנו? מאחר שישראל מחויבת לתקינת הרכב הנהוגה באירופה, חובת התקנת מערכת בקרת יציבות אינה עומדת כרגע על הפרק. הכוח המניע בהוספת מערכות בטיחות לכלי רכב הוא דווקא משרד האוצר, שהעביר בשנת 2005 רפורמה המעניקה תמריץ כלכלי ליבואני רכב עם אבזור בטיחותי מתקדם, כמו כריות אוויר ובקרת יציבות אלקטרונית.

 

יבואני הרכב, שנענו לתמריצים של משרד האוצר ומבינים את החשיבות השיווקית של מערכות בטיחות, החלו לצייד חלק מהדגמים המשפחתיים בבקרת יציבות סטנדרטית. ראשונה להציע בקרת יציבות סטנדרטית במכונית משפחתית הייתה רנו, עם המגאן II, ואחריה הגיעו פיז'ו, סיטרואן ועוד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הערכה: ירידה של 59% בתאונות עצמיות של רכבי שטח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים