שתף קטע נבחר

"יש מקום לתעשיית משחקים בישראל"

כך אמר אראל מרגלית מקרן הון הסיכון JVP בכנס המשחקים הראשון Israeli Games 2007. למרות הצלחתם של משחקי המחשב הגדולים והמושקעים, אנשי תעשיית המשחקים שנפגשו בכנס בישראל קבעו: משחקים פשוטים לוהטים

מארגני כנס המשחקים הראשון (Israeli Games 2007) שנערך אתמול (ד') בכפר המכביה ברמת-גן ,מקווים שהוא יהפוך לאירוע השנתי הגדול והרשמי של תעשיית המשחקים הישראלית. הכנס התמקד הפעם בעיקר בשוק משחקי הקז'ואל - המשחקים הקטנים והמגניבים לדפדפן המחשב, לסלולרי ולמכשירים ניידים.

 

 

יו"ר הכנס, גיא בן דב (ממייסדי חברת Double Fusion) הזמין צוות מכובד של דוברים מהארץ ומהעולם, בהם איציק בן בסט, עד השבוע סגן נשיא בחברת Blizzard, סטיב וייס, סמנכ"ל סוני אונליין, ג'סיקה טאמס, ראש איגוד משחקי הקז'ואל העולמי, ושאול אולמרט (הבן של ראש הממשלה, אהוד אולמרט), האחראי לפיתוח עסקי של בידור אינטראקטיבי בערוץ ניקולודאון.

  

משחקי קז'ואל - התחום החם

הכנס פנה בעיקר למפתחי משחקים צעירים שרוצים ללמוד איך אפשר לסלול לעצמם דרך ולהצליח ליצור משחק מחשב משלהם בלי לפשוט רגל, ולמשקיעים שרוצים לדעת לאן כדאי לכוון את הכסף שלהם.

 

התשובה של מרבית הדוברים (אם כי לא כולם) היתה - משחקי קז'ואל. זהו התחום החם ביותר כרגע, התחום שצומח במידה הרבה ביותר, והתחום שבו עדיין יש מקום לחברות קטנות וצעירות להצליח בהשקעה יחסית קטנה.

 

במקום להשקיע שנתיים או שלוש ולפחות עשרה עד 20 מיליון דולר כדי ליצור משחק כמו Half-Life 2 או Geas of War, עדיף ליזמים ישראלים שרוצים להכנס לתעשיה להשקיע כמה עשרות עד מאות אלפי דולרים ולעבוד מספר חודשים עד שנה כדי ליצור משחק קטן, פשוט אבל מגניב, שיכול לפנות לקהל רחב מאוד.

 

תעשיית משחקים? בישראל?

האם בכלל יש מקום לתעשית משחקים בישראל? בהחלט, אומר אראל מרגלית מקרן הון הסיכון JVP. יש לנו אמנים מצויינים, יש לנו טכנולוגיה מצויינת, יש לנו קשרים טובים בחברות מדיה אמריקניות - אין שום סיבה שלא נצליח גם ליצור משחקים שמתאימים לקהל בינלאומי.

 

לפי מארגני הכנס, בין 80 ל-100 מיליון דולרים הושקעו השנה בחברות משחקים ישראליות - כולן חברות טכנולוגיה. עופר ליידנר, ממייסדי חברת המשחקים אוברון מדיה, אומר שזו אחת הבעיות - קרנות הון סיכון בישראל רגילות ומעדיפות להשקיע בטכנולוגיה, ולא בתוכן.

 

הישראלית המצליחה ביותר

אוברון מדיה, שזו הפעם הראשונה שהיא מופיעה בכנס מסוג זה בארץ, היא חברת המשחקים הישראלית המצליחה ביותר, ואחת ממפיצות משחקי הקז'ואל הגדולות בעולם.

 

החברה מעסיקה כ-260 עובדים קבועים וכ-80 פרילאנסרים בכמה מרכזים ברחבי העולם. היא מפיצה משחקים מכ-400 מפתחים שונים, בקצב ממוצע של משחק חדש אחד ביום, לכ-150 אתרי משחקים שונים, ביניהם כמה מהגדולים ביותר בעולם כמו Pogo.com ו-MSN.com. לדבריו של ליידנר, הם מקבלים הצעות למשחקים מכל רחבי העולם, אבל דווקא לא מישראל - והם היו רוצים לראות את המצב הזה משתנה.

 

ליידנר חשף נתונים מרשימים שלא פורסמו בעבר לגבי השימוש במשחקים של אוברון. לדבריו, הם מספקים כ- 2 מיליון הורדות ביום, ובשנה שעברה שיחקו במשחקיהם כ- 420 מיליון איש. המשחקים ניתנים להורדה בחינם, אבל הגרסה המלאה של מרביתם עולה כ- 20 דולר.

 

תחום משחקי הקז'ואל - בדרך ל- 1.5 מיליארד דולרים

לדברי ליידנר, משחק קז'ואל מצליח מאוד, כדוגמת Zuma, יכול להכניס עד כעשרה מיליון דולרים. משחק כה מצליח גם יעבור המרה לסלולר ולמכשירים ניידים, יופץ דרך ה- Xbox Live Arcade, וייצר עוד שבעה עד עשרה מיליון דולר. מפתחי המשחק עשויים לקבל עד 30% מההכנסות, ובמקרים של להיטים היסטריים - אפילו יותר.

  

ההערכות הללו טיפה אופטימיות, אומרת ג'סיקה טאמס, ראש איגוד משחקי הקז'ואל העולמי, שהגיעה לכנס היישר מסיאטל. לפי הנתונים שבידם, רק חמישה עד עשרה משחקי קז'ואל בשנה מגיעים למעמד של "להיט" ומוכרים 400,000 עותקים או יותר.

 

משחק להיט כזה יכול להכניס בין 1.5 לשישה מיליון דולר מהורדות בתשלום של המשחק המלא. בסך הכל, תחום משחקי הקז'ואל הכניס במהלך 2005 כ- 715 מיליון דולרים, וצפוי להגיע ל- 1.5 מיליארד דולרים ב- 2008.

 

לא רק קז'ואל 

היו בכנס גם משחקים: אנשי חברת Funtactix הציגו לראשונה בציבור את המשחק החדש שלהם, שאפילו שם אין לו עדיין, אבל הוא הפרויקט הישראלי הכי מעניין כרגע בתחום.

 

עודד שרון מ-Corbomite הציג את ההרפתקה "זבנג – המשחק", המבוססת על הקומיקס המצליח של אורי פינק - שגם צייר את המשחק כולו ביד. במשחק נפגוש את כל הדמויות המוכרות מהקומיקס, כמו גל, סיגל וג'ינג'י, שבגרסה האמריקאית קוראים להם מייק, ג'סיקה ו"רד".

 

עוד כותרות מהכנס:

 

  • איציק בן בסט הודיע על חזרתו לישראל והצטרפותו לקרן JVP, לאחר ששימש בשנים האחרונות סגן נשיא בחברת בליזארד.

  • דורון פרידמן מהמרכז הבין תחומי בהרצליה הכריז על תוכנית חדשה לתואר ראשון במדעי המחשב, עם התמחות במשחקי מחשב.
  • אלכס פרננדז, ממקימי חברת Streamline Studios ההולנדית, סיפר על החיים הקשים והמספקים של מפתח עצמאי.
  • שאול אולמרט, הבן של, סיפר כיצד ניקולודיאון לוקחת את הדמויות שהיא יוצרת לטלוויזיה והופכת אותם גם למשחקים שמתאימים לילדים.
  • סטיב וייס, סמנכ"ל בסוני אונליין, סיפר כיצד החברה מנסה להתמודד עם התופעה של מכירת רכוש וירטואלי ודמויות של שחקנים בעולמות מקוונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Zuma - משחקים פשוטים מגלגלים מאות מיליונים
מומלצים