שתף קטע נבחר

תנ"ך? לא רלוונטי

בחינוך הדתי קיימת נטייה לעסוק במפרשים ומעט בסיפור. בחינוך החילוני עושים הכל כדי להמאיס את התנ"ך על התלמידים ובמקום ללמד את סיפורי התנ"ך, מבקשים מהם לזהות "תקבולות כיאסטיות". אסף וול גורס: מערכת החינוך הפכה את הסיפור התנ"כי ללא רלוונטי

"בעת ההיא קצץ חזקיה את דלתות היכל ה' ואת האמנות אשר צפה חזקיה מלך יהודה ויתנם למלך אשור" (מלכים ב',י"ח, ט"ז).

 

ידוע לי כי לא חזקיהו ואפילו לא שלמנאסר מעניינים את סבתא חיה שלכם. אך האם לא ראוי לעשות חסד עם ארבעת צופי חידון התנ"ך שעדיין שרדו? מאחד מהם שמעתי, כי שופטי החידון הנכבדים פסקו והחשיבו כנכונה, תשובה בה נאמר כי חזקיהו מלך יהודה שילם קנס לשלמנאסר מלך אשור.

 

בניגוד לשופטים ובעזות מצח ילדותית, מפגין הטקסט התנ"כי חוסר ידע משווע ומתעקש כי מדובר דווקא במלך סנחריב ולא בשלמנאסר. המתמודד, יש לציין את הגינותו הלא מצויה, הסב את תשומת לב השופטים לטעותו - אך לא עזר לו דבר. מה זה חשוב כלל אם מדובר בשלמנאסר או בסנחריב, הרי ממילא ידוע לכולנו שכל האשורים הם אותו זבל.

 

הוועדה החליטה כי התשובה נכונה ושום שלמנאסר לא יקבע להם. ובכלל, מי שכתב את ספר מלכים הוא חוצפן גדול שהעז להעניק את הקנס של חזקיהו דווקא לסנחריב בניגוד להחלטות ועדת השופטים ולתקנון.

 

עניין זה, של התעלמות מהעלילה, מהסיפור ומהנרטיב, מאפיין את המציאות בה חדל הסיפור המקראי להיות רלוונטי. די לדקלום נוסח חידון התנ"ך. הגענו למצב בו רק מתי מעט מסוגלים להתחקות אחר העלילה, דבר הנובע בעיקר משיטות הוראה המפרקות את הסיפור אך אינן זורמות אתו.

 

ניתן לומר בהכללה, כי בוגרי החינוך הדתי-חרדי כמעט ואינם מכירים את חלקי התנ"ך שאינם מופיעים בפרשת השבוע או בתלמוד. בחינוך זה קיימת נטייה לעסוק הרבה במפרשים ומעט בסיפור.

 

מאידך, בחינוך החילוני עושים הכל כדי להמאיס את התנ"ך על התלמידים. במקום ללמד את סיפורי התנ"ך, מבקשים מהם לזהות "תקבולות כיאסטיות" ולמיין את המצוות ל"אפודיקטיות" ו"קאזואיסטיות". לא, אלו אינן מפלצות חלל מ"מלחמת הכוכבים". מדובר במושגים בהם נעזרו חוקרי המקרא, גרמנים בדרך כלל, בכדי לפרק את הטקסט התנ"כי לגורמים.

 

מכך יוצא, שאך מעטים הם היודעים את התנ"ך בהקשרו העלילתי-היסטורי. כיצד מסוגל ילד להבין ולאהוב טלנובלה בעלת תרי"ג פרקים ושס"ה עלילות משנה, אך אינו מסוגל לעקוב אחר סיפורי אחאב ואיזבל? ככה זה כשמבקשים ממנו לשבץ פסוקים בטבלה, למצוא את השווה והשונה ולסיים במיון כל הפעלים בפרק.

 

אם רוצים להבין את העלילה, יש גם לחדול מלבדוק כל אות בתנ"ך בזכוכית מגדלת ביקורתית. האם באותה מידה יעצרו מבקרי המקרא את המחזמר "צלילי המוזיקה" כיוון ש"הטקסט מופרך, והאגדה שנכתבה על ידי סופרים מאוחרים לתקופה"? הרי אבי המשפחה הוא אדמירל בצי האוסטרי, וממתי לאוסטריה יש ים?

 

ובכן רבותי, נפוליאון לא פתח במבצע ברברוסה, שפיגלר לא הוביל את ברזיל במונדיאל מקסיקו 1970 וחזקיהו לא שילם לשמלנאסר. זו היא ההיסטוריה וזהו הטקסט. בינתיים לא התקבלו עדכונים המוכרים על ידי גורם רשמי, (למעט הברית החדשה). מי שאינו מסוגל להבין את הסיפור המקורי בשלמותו, יפסול עצמו משיפוט או ילך במחילה וישתה מהים של זלצבורג.

 

אסף וול בעל תואר ראשון בפילוסופיה. זוכה פרס הדיקן למצטייני תואר שני בחוג לתולדות עם ישראל, אונ' חיפה

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
התנ"ך. מה עם הסיפור?
צילום: ישראל ברדוגו
חידון התנ"ך. תן לו עם הגונג
צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ
מומלצים