שתף קטע נבחר

הקומבינה המסוכנת של סוחרי הרכב

70 מכוניות שעברו תאונות קשות וחייבות היו לרדת מהכביש, נתפסו בשטחים על-ידי יחידת אתגר כשהן מיועדות לשחזור. המשטרה תחקור שמאים שונים בחשד שעשו יד אחת עם סוחרי הרכב. המכוניות האלה כבר לא יגיעו לכביש

לא פחות מ-70 מכוניות שנפגעו בתאונות קשות שהפכו אותן ללא בטוחות ושמישות, הוגדרו על-ידי שמאי חברות ביטוח שונות כ"אובדן להלכה". כך יכולים היו סוחרי רכב לרכוש אותן, להעבירן לתיקון בשטחים ולהחזירן לארץ כאילו לא קרה דבר. יחידת אתגר המשטרתית שנלחמת בגניבות הרכב, העבירה את כל המכוניות לעטרות, שם נבדקו על-ידי שמאי מוסמך והוכרזו כ"אובדן מוחלט". עכשיו הן לא יעלו על הכביש יותר.

 

הועברו לשטחים כדי לתקן

יחידת אתגר של המשטרה, העוסקת במלחמה בנגע גניבות הרכב, פשטה באחרונה על מספר מוסכים בשטחים ותפסה שם 70 כלי רכב. כולם נפגעו בתאונות קשות על כבישי ישראל, והוכרזו בארץ על-ידי שמאי חברות הביטוח כ"אובדן להלכה" - המשמעות היא כי ניתן לתקנן ולהחזירן לשימוש. כל המכוניות נרכשו על-ידי סוחרי רכב ישראלים והועברו לתיקון באותם מוסכים בשטחים.


תאונה קשה - למה להוריד מהכביש אם אפשר לתקן בשטחים...?

 

אנשי יחידת אתגר העבירו את המכוניות למגרש ייעודי בעטרות, והזמינו שמאי מיוחד כדי לבדוק את המכוניות ולוודא האם הן אכן ברות תיקון. שלא במפתיע הכריז השמאי על כל המכוניות כי הן במצב של "אובדן מוחלט" - שפירושו כי המרב שניתן לעשות עימן הוא להשתמש בחלקים שונים, בוודאי לא להעלותן שוב על הכביש. סוחרי הרכב שאיבדו כך מקור הכנסה חשוב טוענים כי מדובר בצעד לא חוקי של המשטרה. המשטרה מצדה מבטיחה לחקור את מעורבות השמאים שהתירו את התיקונים, בחשד לשיתוף פעולה עם הסוחרים.

 

וככה עובדת השיטה

הכרזה על כלי רכב שנפגע קשה בתאונה כ"אובדן להלכה", הפכה מאוד מקובלת בענף הרכב. הסיבה - כולם מרוויחים מהמצב. חברת הביטוח מוכרת את שרידי הרכב - כולל הרישיונות שלו - לסוחרי רכב, ואלה בשיתוף עם מוסכים, משקמים את הרכב ומחזירים אותו לכביש. בדרך זו משלמת חברת הביטוח לבעל הרכב פיצוי קטן יותר מזה שהיה מגיע לו אילו היה הרכב מוכרז כ"אובדן מוחלט", ואת החלק האחר של הפיצוי הוא מקבל מסוחר הרכב שרכש את "שרידי מכוניתו".


הפרונט הלך? לא נורא, אפשר לשחזר אותו בקלות...

 

כדי להבהיר, הכרזת הרכב כ"אובדן מוחלט", גורמת לכך שניתן למכור את שרידיו רק לפירוק, ואת רישיון הרכב חייבים להפקיד במשרד הרישוי כדי שלא יעלה מחדש לכביש. אלא שבמקרה כזה מקבלת חברת הביטוח מחיר נמוך בעשרות אלפי שקלים תמורת השרידים, זאת בנוסף לפיצוי בעל הרכב במלוא ערך המכונית.

 

למעשה מדובר בשיתוף פעולה בין כל העוסקים בענף. כולם נמנעים יחדיו מהכרזה על הרכב ההרוס כ"אובדן מוחלט, פשוט מכיוון שכולם נהנים מאד מהאפשרות להעלות אותו מחדש לכביש. כולם, למעט כמובן מי שירכוש את הרכב, לעיתים מבלי לדעת כלל שמדובר ברכב שהיה מערב בתאונה קשה. מתי ידע מה מצבו האמיתי? רק כאשר יבקש למכור אותו, יגיע למכון בדיקה שם תתגלה הצרה. זאת כמובן מבלי להזכיר את הסכנה שהרכב המשוקם - בדרך כלל ברמה מאד נמוכה וזולה ככל הניתן - מעמיד בפני משתמשי הכביש כולם.

 

התרמית והגילוי

הפשיטות האחרונות של יחידת אתגר על המוסכים, התבצעו לאחר שנודע ליחידה על סוחרי רכב מישראל המתמחים ברכישת מכוניות שנפגעו בתאונות מחברות ביטוח, הוכרזו כ"אובדן להלכה" והועברו לתיקון בשטחים. כדאי להזכיר כי החוק אינו מאפשר לתקן סתם כך רכב שנפגע בתאונה ומחייב החלפת חלקים משמעותיים. את זה ניתן לעשות רק במוסכים מורשים מטעם משרד התחבורה. החוק אוסר גם על שמאי ישראלי לבדוק רכב שעבר תאונה קשה במוסך שאינו מורשה. המוסכים שפועלים בשטחים כמובן שאינם בעלי רישיון כזה מטעם משרד התחבורה.


רכב השטח התקמט קצת? נמתח אותו ויהיה בסדר...

 

מלבד זאת, כך טוענים ביחידת אתגר, המכוניות האלה מתוקנות בחלקי גנובים, או כאלה שמקורם אינו ידוע, וזאת בניגוד לחוק סימון חלקים. הן גם לא עוברות על-פי המחויב בחוק בדיקות לאחר תיקון, במעבדות בדיקה שהוסמכו לכך במיוחד, במסגרת תקנה 309 .

 

נצ"מ משה (צ'יקו) אדרי, מפקד יחידת אתגר, אמר כי הפשיטה נערכה במסגרת המאבק בנגע גניבות הרכב ובגורמים המעלים לכבישים מכוניות לא בטיחותיות. לדבריו, תיקון מכוניות במוסכים בשטחים מעודד גניבות רכב, כדי לספק חלקי חילוף לאותם מוסכים. הוא אמר שכל 70 המכוניות שנתפסו נבדקו על-ידי שמאי שקבע כי אחוז הנזק בהן עולה על 60% מערכן, ולכן הן במצב של "אובדן מוחלט". עוד אמר כי נבדקת מעורבותם של השמאים שבדקו את כלי הרכב לאחר התאונה, ואישרו לתקנם בעסקאות עם הסוחרים. זאת בשעה שצריך היה להוריד את המכוניות מהכביש.

 

הסוחרים בתדהמה

פעילות זו של יחידת אתגר הכתה בתדהמה את סוחרי הרכב, שרכשו את המכוניות מחברות הביטוח או מבעלי הרכב. זאת מכיוון שאם אמנם כלי הרכב יוגדרו כניתנים לפירוק בלבד, יגרם להם הפסד כספי גדול מאוד. בפני הסוחרים קיימת עתה אפשרות לערער על החלטת שמאי המשטרה בפני ועדת ערר של משרד התחבורה, או לפנות לבית משפט שימנה שמאי מטעמו. בכל מקרה, מדובר בהליך ממושך ויקר.

 

הסוחרים פנו כבר לייעוץ משפטי, ובין היתר בכוונתם לטעון כי לא יעלה על הדעת לאסור תיקון רכב במוסך שאינו מורשה על-ידי משרד התחבורה. כך למשל, אם בעל מכוניות יוקרה ירצה להעביר את רכבו שנפגע קשות בתאונה לתיקון במפעל או במוסכים של יצרן הרכב, לא יעלה על הדעת שהדבר ייאסר עליו.

 

בשלב זה נמצאות כל 70 המכוניות בחזקת המשטרה, וממתינות להמשך הטיפול.

פורסם לראשונה 02/05/2007 13:43

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תאונה קשה? לא נורא, נתקן איכשהו
צילום: איציק צ'יפרוט, לשכת דוברות משטרת תל אביב
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים