שתף קטע נבחר

גול עצמי לסטודנטים

אולי מאבקם יאפשר לכל אחד ללמוד, אבל לא בטוח שיהיה מי שילמד - או שיישארו מוסדות איכותיים ללמוד בהם

מאבק הסטודנטים הוא מהמחאות היותר מעצבנות שנראו בארץ בשנים האחרונות, וכותבת את הדברים מי שמאמינה בלב שלם כי הלימודים במוסדות האקדמיים בישראל צריכים להיות בחינם. מעבר לכך שהמחאה מנוהלת באופן חובבני להרגיז, תוך שינוי הדרישות והמסרים מיום ליום, יש בה בעיקר משום הדגשת הידוע - הסטודנטים לא רואים אף אחד אחר ממטר. יגידו מה שיגידו, אין מדובר במחאה חברתית כללית, אין מדובר אפילו במאבק על מערכת ההשכלה הגבוהה המצויה במשבר אמיתי. הנושא היחיד הוא שמירה על גובה שכר הלימוד.

 

מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל צועדת אל האבדון. הקיצוצים בתקציבים הביאו להקטנת מספר חברי הסגל האקדמי הבכיר משנה לשנה, וגילם הממוצע עולה בהתאם. במקום חברי הסגל, מועסקים מרצים על בסיס זמני כמורים מן החוץ - אין הם עוסקים במחקר, אין להם כל ודאות לגבי המשך העסקתם ואין להם תנאים סוציאליים. כל אדם שיש לו אלטרנטיבה, לא יישאר בתנאים אלה במערכת. היעדר הסגל הבכיר הוא פגע שיכה בפנינו תוך שנים בודדות.

 

אבל הסטודנטים אינם מוחים על כך, נהפוך הוא: עם תחילת ההתקוממות יזמה ההסתדרות קריאה לכל הגורמים שעוסקים בהשכלה הגבוהה ליצור מטה מאבק משותף - לקחו בו חלק ארגון הסגל הבכיר, ארגוני הסגל הזוטר, ארגון המרצים במכללות וכל ארגוני הסטודנטים. המטרה הייתה להציף את קשת הבעיות במערכת ההשכלה הגבוהה בישראל וליצור מאבק משותף להצלתה. אלא שהסטודנטים בחרו לפרוש ממטה המאבק המשותף ולחתום עם שרת החינוך על הסכם נפרד - אשר גם ממנו התנערו תוך שבועות אחדים. מיד לאחריהם חתמו נציגי הסגל הבכיר על הסכם, ובכך הסירו מעל ראשם את חרבה של ועדת שוחט - הכל למען חברי הסגל ההולכים ומתמעטים. כך, הסטודנטים והסגל הבכיר כאחד פעלו לשמירת אינטרסים סקטוריאליים, תוך הפקרת המערכת.

 

כמו בכל המאבקים החברתיים בישראל, מתנהל האוצר בשיטה של הפרד ומשול. כך מפסידים כולם. לסטודנטים הייתה הזדמנות לעמוד יחד עם אחרים למאבק אמיתי על עתיד ההשכלה הגבוהה, אולם הם בחרו שלא לעשות כן. המאבק על שכר הלימוד הוא חשוב, אך ודאי אין זה המאבק הכי חשוב בעניין ההשכלה הגבוהה. גם אם שכר הלימוד יוותר על כנו, ואפילו יירד, לא יהיה בכך כדי להוסיף מרצים וחוקרים. כך שאולי כל אחד יוכל ללמוד באוניברסיטה - אבל כלל לא בטוח שיהיה מי שילמד, או שיישארו מוסדות איכותיים ללמוד בהם.

 

יהיה מה שיהיה סופו של המאבק הנוכחי - הסטודנטים לעתיד לבוא כבר הפסידו בו.

 

עו"ד סולל עוסקת במשפט ציבורי וערכה מחקר בנושא העסקה באוניברסיטאות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים