שתף קטע נבחר

המבקר: לבחון מחדש את המיקוד בבגרויות

בשנים האחרונות הנהיג משרד החינוך את שיטת המיקוד בבחינות הבגרות – אך איש לא בדק האם היא יעילה, למרות הביקורת נגדה. המבקר מצא כי מועד ב' בבחינות יוצר עומס על המערכת ורוב הניגשים למבחן באים לשפר ציון ולא נכשלים שמנסים להשיג ציון עובר. בנוסף, הוא מצא ליקויים בנושא ההתמודדות עם ההעתקות בבחינות הבגרות

האם המיקוד בבחינות הבגרות עוזר או פוגע בתלמידים? מבקר המדינה מצא כי בשמונה השנים שבהן מופעלת השיטה לא בדק המשרד את האפקטיביות שלה. כך עולה מדו"ח המבקר שמתפרסם היום (ד'). בנוסף הוא ממליץ להנהלת המשרד לבחון בתשומת לב את תוצאות יישום שיטת המיקוד ואת הביקורת עליה כדי להחליט אם יש מקום להמשיך בהפעלתה. בנוסף טוען המבקר כי השיטה עלולה להעלות באופן מלאכותי את הציונים במבחני הבגרות.

 

ועוד בדו"ח המבקר:

 

בחוזר מנכ"ל המשרד ממרס 1998 מפורטות ההוראות ליישום שיטת המיקוד. על פי שיטה זו התלמידים צריכים להיבחן על כארבע שביעיות מחומר הלימוד בכל אחד ממקצועות החובה. בחוזר הודגש ש"הלימודים יתקיימו בהתאם לתוכניות הלימודים במלואן בכל המקצועות וכי צמצום חומר הלימודים יחול רק על בחינות הבגרות עצמן". על-פי החוזר "ההודעה שבה יהיה פירוט המיקוד בכל המקצועות תימסר לבתי הספר בשבוע שלפני היציאה לחופשת הפסח".

 

אבל מישהו פה לא עשה שיעורי בית – ואלה לא התלמידים. המבקר מצא כי משרד החינוך לא בדק האם בעקבות אימוץ שיטת המיקוד חל שיפור בציוני התלמידים.

 

לשיטה זו ביקורת רבה גם במשרד החינוך – בכירים במשרד החינוך אמרו שלעתים, עקב הפעלת השיטה, למדו התלמידים רק את הנושאים שנכללו במיקוד, והדבר גרם לירידה ברמת הלימודים. הם ציינו שה"שטח" - לרבות ציבור התלמידים - מתנגד לביטול השיטה, ונראה שבמשך שנים לא היה לראשי המשרד "אומץ ציבורי" לבטלה. המפקחת המרכזית לאנגלית אמרה כי שיטת המיקוד "לא מקצועית ולא רצינית".

 

מועד ב' – הנכשלים לא נבחנים שוב

באמצע שנת 2001 הודיעה מנהלת אגף הבחינות למנהלי בתי הספר כי ביוזמת שרת החינוך דאז, לימור לבנת, תינתן לתלמידים אפשרות לשפר את ציוניהם במתמטיקה ובאנגלית. בעקבות זאת הנהיג המשרד מועד ב' לבחינות במתמטיקה ובאנגלית משנת הלימודים התשס"א.

 

אבל בפועל רוב התלמידים שנכשלו לא באו למועד ב' - כך עולה ממחקר שנערך בנושא. עוד העלה המחקר שבמשך השנים הסתמנה מגמה שלפיה מועד ב' משמש לריווח לוח הבחינות.

 

המבקר מצא כי עקב הנהגת מועד ב' נדרש משרד החינוך למאמץ רב כדי להשלים את בדיקת מחברות הבחינה של מועד הקיץ ולפרסם את הציונים עוד לפני המועד הנוסף, כדי לאפשר לבוגרי כיתות י"ב להיבחן לפני גיוסם לצה"ל.

 

בנוסף, עולה כי בשל העומס הרב על בודקי הבחינות לתת ציון עד לזמן סביב מהתאריך הבחינה הנוספת, בדק רק אדם אחד את המבחן ולא שניים כפי שהיה נהוג עד כה. כמו כן, לדברי המפקחת המרכזית למתמטיקה – רוב התלמידים שבאו להיבחן במועד ב' היו כאלו שרצו לשפר ציון, מכיוון שהציון הגבוה בשני המבחן הוא הקובע, ולכן נוצר עומס נוסף על המערכת.

 

לדעת משרד מבקר המדינה, על משרד החינוך לבחון אם התועלת המופקת מהנהגת מועדי ב' מצדיקה את השפעותיה על איכות בדיקת מחברות הבחינה.

 

משגיחים מעלימים עין – מורים עוזרים

בסעיף נוסף בדו"ח המבקר העוסק במשרד החינוך – נבדק נושא המשגיחים בבחינות הבגרות. משרד החינוך קבע שלא ישובצו בבית ספר משגיחים שהם בוגרי בית הספר, ולא ישובץ משגיח שפיטרה אחת מחברות ההשגחה האחרות. אך מבדיקת מבקר המדינה נמצא שהמשרד לא בדק, ולו באופן מדגמי, שהמשגיחים אכן עמדו בקריטריונים אלה. המבקר גם מצא כי לא היה פיקוח מתאים על המשגיחים בבחינות הבגרות.

 

המבקר בדק גם את תיפקודם של המשגיחים בבחינות הבגרות. לדבריו, המספר הקטן של מחברות הבחינה שנפסלו בשל חשדו של משגיח, ובייחוד בבחינה באנגלית, מלמד שלעיתים לא ביצעו המשגיחים כראוי את תפקידם בכל הנוגע לטיפול בעבירות על כללי טוהר הבחינות. "כמו כן היה אפשר לצפות", כותב המבקר, "שהמשגיח שבאחריותו כ-20 תלמידים יבחין בכך שארבעה מהם עברו על כללי טוהר הבחינות, כפי שהתגלה בדיעבד, ויפסול את המחברת בעצמו.

 

במבחני הבגרות בקיץ 2005 נמצאו יותר מ-450 מקרים בהם מורים עזרו לכאורה לתלמידים בשעת המבחן. משרד מבקר המדינה בדק באופן פרטני את המידע לגבי 69 מקרים, כ-40 אחוזים התייחסו לשני בתי ספר: ב-15 דיווחים על בית ספר מסוים נכתב שמורים נכחו בכיתה בעת הבחינה, בניגוד להנחיות המשרד. ב-12 דיווחים על בית ספר אחר צוין שמורים נכנסו לכיתות, סייעו לתלמידים וענו על שאלות. נמצא שאף עובד הוראה לא זומן לבירור בעקבות הדיווחים האלה, אף שבכל המקרים האלה נרשמו בדיווחים שם בית הספר, תאריך הבחינה, מספר פעולת הבקרה והמקצוע, ולכן היה אפשר לנסות לאתר את עובדי ההוראה.

 

בנוגע לנושא זה נמסר ממשרד החינוך: "המשרד יחדד את ההנחיות לטיפול בעובדי הוראה החשודים באי-קיום טוהר הבחינות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
דו"ח המבקר. בחינה מחודשת
צילום: שאול גולן
מבחני בגרות. נבחנים על ארבע שביעיות מהחומר
צילום: שאול גולן
צילום: שאול גולן
מועד ב'. גורם ללחץ על המערכת
צילום: שאול גולן
מומלצים