שתף קטע נבחר

"הממשלה נותנת מספיק תמריצי בטיחות"

בועז סופר, האיש שקובע כמה תעלה המכונית שלכם, מגיב לטענות כאילו המדינה אינה עושה די לעידוד אבזור בטיחותי בכלי רכב חדשים. בדרך, הוא גם עונה למיכה כרמון, מנכ"ל טויוטה, שטען בראיון ל-ynet כי המדינה אינה עושה די

"כמה קל להפוך את הממשלה לשק חבטות", אומר בועז סופר, סמנכ"ל בכיר ברשות המסים. סופר, אחד האנשים המשפיעים ביותר על שוק הרכב שלנו, אומר את הדברים ל-ynet בתגובה לדבריו של מיכה כרמון, מנכ"ל יבואנית טויוטה, שהלין בראיון ל-ynet על אזלת יד של הממשלה בנושא הטבות מס לאביזרי בטיחות.


כריות אוויר (צילום: רועי צוקרמן) 

 

למרות שנהוג כיום למתוח ביקורת על משרדי הממשלה בכל הזדמנות, אפשר דווקא להבין את סופר. משרד האוצר ורשות המסים היו ראשונים בישראל לנקוט צעדים מעשיים לעידוד התקנת אביזרי בטיחות, לפני יבואני הרכב, ודאי לפני ציבור הלקוחות שנראה כי טרם התעורר והכיר בחשיבות הנושא.

 

רפורמת הבטיחות עובדת

"הדבר הכי קל זה לזרוק עלינו את האחריות", מסביר סופר, "אבל צריך לבחון אם ההטבות הניתנות כיום מספקות או לא". ההטבות עליהן הוא מדבר הן הטבות-מס הניתנות ליבואני רכב שמציידים את מכוניותיהם באביזרי בטיחות. ההטבות - קיזוז מסך מס הקנייה בגין אביזרי בטיחות כמו כריות אוויר ובקרת יציבות, נקבעו במסגרת רפורמה שאושרה ב-2005, ועיקר עניינה הפחתת מס הקנייה על רכב חדש ל-72% ב-2010.

 

ההטבות נועדו לעודד יבואנים לא רק להתקין אביזרי בטיחות, אלא גם להגדיל את מספרם. כך, למשל, רשות המסים מגדילה את ההטבה למכוניות המצוידות בשש כריות אוויר, אך מקטינה את ההטבה למכוניות המצוידות בשתי כריות אוויר בלבד. בצורה זאת, רשות המסים "דוחפת" את היבואנים להעדיף מכוניות בעלות אבזור בטיחותי רב ככל האפשר.

 

ועל-פי נתונים שסופר מציג, הרפורמה משפיעה: אחוז המכוניות הפרטיות המצוידות בבקרת יציבות (ESP) עלה מ-8% בשנת 2005 ל-15% בשנת 2006. בכלי רכב מסחריים, כולל רכבי כביש-שטח, חלה עלייה בשיעור דומה: מ-11% בשנת 2005, ל-20% ב-2006.

 

אלה בפירוש נתונים שממקמים את ישראל בתחתית טבלת המדינות באירופה, אך אין להתעלם מכך שניכר שיפור. וירצו יבואני הרכב או לא, את הקרדיט לשיפור יש לתת בעיקר לרשות המסים ולמשרד האוצר, שיזמו את הרפורמה ב-2005.

 

  • שיעורי חדירת ESP בשווקים אירופאים

 

גם במספר המכוניות המצוידות במספר רב של כריות אוויר חלה עלייה. ב-2005, 48% מהמכוניות הפרטיות שנמכרו בישראל צוידו בשתי כריות אוויר בלבד, 21% צוידו בארבע כריות אוויר, ו-23% הציעו שש כריות אוויר. ב-2006, התמונה התהפכה: אחוז המכוניות המצוידות בשתי כריות אוויר ירד ל-27%, אחוז המכוניות המצוידות בארבע כריות עלה מעט ל-24%, ואחוז המכוניות המצוידות בשש כריות אוויר קפץ ל-41%.


 

"המספרים ברורים מאד," קובע סופר, "ברור לכל שהרפורמה יעילה, וככל ששיעור מס הקנייה ירד (בהתאם למתווה הרפורמה להפחתת מסי קנייה, ש.ה), חשיבות ההטבות תגדל". ב-2007, כך מבטיח סופר, אחוז המכוניות המצוידות בבקרת יציבות יקפוץ. אולם, לאור האחוזים הנמוכים בהשוואה למדינות אירופה, נשאלת השאלה האם אין מקום לכך שרשות המסים תעניק הטבת מס גדולה עוד יותר, דווקא משום שמשרד האוצר הבין את חשיבותם של אביזרי הבטיחות האלה.

 

"בפירוש לא", אומר סופר. "הטבות המס מספיקות לא רק לדעתנו, אלא גם לדעת יבואנים רבים". כדוגמה, הוא מצביע על מכוניות משפחתיות, מקבוצת שווי שימוש 2, שמגיעות כיום עם בקרת יציבות סטנדרטית: פיג'ו 307, סיטרואן C4, רנו מגאן וסקודה רומסטר. "הרעיון של תמריצי מס הוא ליצור מצב בו לא יוטלו מסים על אביזרי בטיחות. את זה אנחנו עושים - ואף למעלה מזה".

 

- במשוואת חלוקת האחריות שבין יבואנים לממשלה ולמשרד האוצר, איך אתה רואה את תפקידכם?

 

"לאור ההשפעות החיוביות שיש לאביזרי בטיחות על נושא בטיחות בדרכים, תפקידנו וחובתנו הם לתמרץ ייבוא ורכישה של כלי רכב בטיחותיים יותר. את זאת אנחנו עושים באמצעות תמריצי מס נקודתיים. התפקיד שלנו מתחדד לאור הנטייה של הצרכנים להתעלם לעתים מענייני בטיחות, שיתרונותיהם אינם נראים לעין.

 

"ברור שאין זה מתפקידנו לממן את עלות המערכת עבור היבואן. לאור העובדה שמחירי המערכות חשופים בפנינו, ובכלל זה רווחי היבואנים, אפשר לקבוע שהטבות המס לאביזרי בטיחות נותנות מענה לבעיית מיסי הקנייה הגבוהים בישראל (על ידי קיזוז בפועל של מיסי הקנייה על אותו אבזור, ש.ה)".

 

- מיכה כרמון, מנכ"ל יבואנית טויוטה, טען בראיון ל-ynet כי העלות לצרכן של מערכת ESP בקורולה החדשה, עשויה להסתכם ב-4,000 שקל. האם אתה יכול לפרט מה העלות הממוצעת של בקרת יציבות ליבואן?

 

"העלות שונה בין היצרנים, ונעה בין 150 ל-350 יורו למערכת (820-1900 שקל, לא כולל מס, ש.ה). ההטבה שאנחנו נותנים יותר ממכסה את עלות המס".

 

- ומה באשר לטענותיו של כרמון, שאמר כי אחת הסיבות לכך שהקורולה החדשה מגיעה עם ארבע כריות אוויר וללא בקרת יציבות, היא שהטבת המס אינה מספיקה?

 

"קודם כל, המספרים שהוא נוקב בהם (400-500 שקל כתמריץ, ש.ה) אינם מדויקים. ההטבה בפועל גבוהה יותר. בנוסף, בקבוצה 3 יכול היה היבואן לצייד את המכונית באביזרי הבטיחות, לגבות את מלוא המחיר, וליהנות מהטבה של כ-2,000 שקל. אולם הוא בוחר שלא להציע אביזרי בטיחות, ומעדיף אביזרי נוי. אי אפשר למצוא הצדקה לטענותיו כלפי הממשלה".

 

- האם יש למשרד האוצר תוכנית להגדיל את הטבות המס לאביזרי בטיחות בעתיד?

 

"כרגע אין לנו תוכנית להתערבות נוספת. אנחנו עוקבים מקרוב אחרי ההתפתחויות, ובשלב זה אנחנו מרוצים מהחדירה של אביזרי הבטיחות. כמובן שכדי להמשיך להתקדם דרושה גם מודעות ציבורית, ושיתוף פעולה מצד היצרנים והיבואנים".

פורסם לראשונה 10/05/2007 09:49

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מאיר פרטוש
בועז סופר - סגן מנהל רשות המסים
צילום: מאיר פרטוש
כריות אוויר - מצילות חיים
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים