שתף קטע נבחר

בקרוב: תחרות אמיתית בשוק הרכב

הוזלת מחירי המכוניות החדשות תהיה בלתי נמנעת, אם תתקבל תוכנית חדשה של רשות המסים. שוק הרכב הישראלי ישתנה באופן קיצוני, וסוף סוף תתפתח תחרות אמיתית על כיסו של הלקוח

האם שוק הרכב המקומי ייפתח בקרוב לתחרות אמיתית? ל-ynet נודע כי ברשות המסים שוקלים לשנות את שיטת חישוב שווי השימוש ברכב צמוד, ולהחליפה בשיטה חדשה שתעודד תחרות מחירים. לפי השיטה החדשה, גובה שווי השימוש ברכב צמוד - המס שמשלם עובד המקבל רכב מהעבודה - ייקבע על פי מחיר הרכב, ולא על פי קבוצת מחיר, כנהוג כיום. המשמעות: מי שירצה למכור הרבה, יאלץ להוזיל את המחיר.

 

 

החלפת שיטת החישוב היא חלק מחבילת צעדים הכלולה ברפורמת "המיסוי הירוק" של רשות המסים, שנועדה לעודד קנייה ושימוש בכלי רכב ידידותיים לסביבה. כפי שנודע ל-ynet, אחת השיטות הנבחנות היא קביעת "שווי השימוש" כאחוז מסוים ממחיר הרכב לצרכן, ולא לפי "קבוצת שווי שימוש" כנהוג כיום. שיטה דומה נהוגה במדינות רבות באירופה, כמו אנגליה למשל, שם "מס החברה" (המקבילה של שווי השימוש) מהווה אחוז קבוע מראש של מחיר הרכב. כך, ככל שמחיר הרכב גבוה יותר, שווי השימוש גבוה בהתאמה. 


למרבית המכוניות הפופולאריות בישראל מחיר כמעט זהה (צילום: חיים זיו)

 

כאמור, המס שמשלמים כיום עובדים המקבלים רכב צמוד, נקבע על פי "קבוצות שווי": כל המכוניות החדשות מחולקות לשבע קבוצות מחיר. לכל קבוצת מחיר נקבע שיעור מס אחיד. כך, למשל, קבוצה 2 - הגדולה והפופולארית בישראל - כוללת את כל המכוניות בטווח המחירים שבין 87 אלף שקל ל-114 אלף שקל. שווי השימוש, או גובה המס לכל המכוניות בקבוצה זו, עומד על 1,330 שקל לחודש. סכום אחיד, ללא קשר למחיר הרכישה של המכונית.

 

איך אנחנו נרוויח מזה?

אם תפתחו מחירון רכב עדכני, תגלו שלמרבית המכוניות הפופולאריות בישראל יש מחיר כמעט זהה. למשל, מאזדה 3, פורד פוקוס, טויוטה קורולה ורנו מגאן - לכולן "גרסאות בסיס" במחיר של 114 אלף, ו"גרסאות ביניים" במחיר של 121 עד 124 אלף שקל. איך זה קורה?

 

פשוט מאד. מחיר הגרסה הבסיסית, המיועדת לציי רכב, מוצמד לגבול העליון של קבוצת שווי השימוש (קבוצה 2, במקרה זה). מחירי הגרסאות המיועדות ללקוחות פרטיים נגזרים ממחיר גרסת ציי הרכב, מאחר שיבואנים מעוניינים לשמור על פער סביר בין מחיר גרסת ציי הרכב לגרסאות הפרטיות. בצורה זו, שיטת "קבוצות שווי השימוש" מונעת מתחרות מחירים אמיתית מלהתקיים בשוק הרכב.

 

לעומת זאת, בשיטה החדשה, לפיה מחיר הרכב הוא שיקבע את גובה שווי השימוש, יינתן תמריץ ליבואנים להוריד את מחירי המחירון. זאת, כדי להקטין את שווי השימוש שמשלמים עובדים המקבלים רכב צמוד. מלחמה כזו על גובה שווי השימוש, תביא באופן מידי לירידה תואמת במחירי גרסאות המיועדות ללקוחות פרטיים - שהן גם מאובזרות ובטוחות יותר. כך תתפתח תחרות אמיתית בשוק הרכב, וכל הלקוחות, "משתמשי קצה" בציי רכב ולקוחות פרטיים, ירוויחו מהמצב החדש.

 

בנוסף, שינוי שיטת חישוב שווי השימוש עשויה להגביר את התחרות בתוך שוק ציי הרכב. יבואנים שכיום אינם יכולים להעניק הנחות גבוהות במחירי הקנייה לחברות ליסינג, יוכלו להתחרות ישירות על כיסו של משתמש הקצה, על-ידי הוזלת מחירי מחירון, שתביא להקטנת שווי השימוש. כך, למרות שיישמר פער בתעריף החודשי שגובה חברת הליסינג, יפתח ערוץ תחרות חדש: גובה שווי השימוש.

 

מתי זה יקרה?

ל-ynet נודע כי רשות המסים מעוניינת להציג את השיטה החדשה כחלק ממסקנות ועדת "המיסוי הירוק". הסיבה להכללתה בסוגיית המיסוי הירוק, היא רצונה של הרשות לבנות מודל תמרוץ שלם וכולל לשימוש בכלי רכב "ירוקים" - כלי רכב מזהמים פחות ויותר ידידותיים לסביבה.

 

המלצות ועדת המיסוי הירוק צפויות להיחשף כבר בימים הקרובים. אולם, עדיין לא ידוע אם שיטת חישוב שווי השימוש החדשה תוצג יחד עם שאר המלצות הוועדה, או שמא תידחה למועד מאוחר יותר. בכל מקרה, חשוב לציין שלשיטה החדשה אין זיקה כלשהי לתוכנית רשות המסים להעלות את גובה שווי השימוש לערכו הכלכלי הריאלי.

 

להזכירכם, תוכנית זו אושרה כבר בממשלה, וממתינה כעת לאישור ועדת הכספים בכנסת.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חגיגת הוזלות בדרך?
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים