שתף קטע נבחר

2006: 2.2 מיליון מכוניות תקועות בפקק

כמעט 2.2 מיליון מכוניות נסעו על כבישי ישראל ב-2006. מרביתן פרטיות, מתוצרת יפן. וגם, רמת המינוע שלנו נמוכה מאד בהשוואה למדינות המערב, ובכל זאת יש לנו פקקי ענק. למה זה קורה?

תמונת מצב הכביש והמכונית. רמת המינוע בישראל נמוכה לעומת מדינות מערב אירופה, למרות שהשתפרה מעט. יש לנו כמעט 2.2 מיליון כלי רכב על הכביש, וזו צמיחה נאה לעומת 2005, אבל פקקי הענק שכולנו צריכים לסבול, הם פועל יוצא של השקעה נמוכה מאד בתשתית. כמעט 40% מכלל המכוניות הן מתוצרת יפן, וכ-80% מהן מונעות בנזין. בשנה החולפת הפכה דרום קוריאה לספקית הרכב השניה בחשיבותה, תוך שהיא מדיחה את צרפת. 

 

 

הרבה יותר מכוניות

בשנת 2006 נעו על כבישי ישראל 2,176,000 כלי רכב. מדובר בצמיחה של 3.2% בהשוואה לצי הרכב הישראלי בשנת 2005. בסך הכל הצטרפו לכבישים 68,200 כלי רכב (מכל הסוגים והמינים), לאחר ניקוי 129,000 כלי רכב שירדו מהכביש בגלל תאונות, גניבות וזיקנה.


רמת המינוע בישראל נמוכה מאד, אבל בכל זאת אנחנו תקועים בפקקים אינסופיים (צילום: ניב קלדרון)

 

אבל למרות הגידול בצי הרכב, בישראל עדיין יש מספר נמוך מאד של מכוניות בהשוואה לאוכלוסיה. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, המעובדים מנתוני משרד התחבורה, רמת המינוע בישראל (לפי מספר מכוניות ל-1,000 אזרחים) עומדת על 306, לעומת 302 ב-2005). אלא שלעומת מדינות המערב, שמצבנו

כמה מכוניות* ל-1,000 תושבים?
ישראל 300
דנמרק 450
פינלנד 500
הולנד 500
בריטניה 500
נורווגיה 600
ספרד 600
אוסטריה 700
יפן 700
שוויץ 700
ארצות הברית 800

רע למדי.

 

בדנמרק למשל, עומדת רמת המינוע על 450 מכוניות ל-1,000 תושבים. פינלנד, הולנד ובריטניה רושמות כ-500 מכוניות, נורווגיה וספרד קרובות ל-600, באוסטריה, יפן ושוויץ יש 700 מכוניות לכל 1,000 תושבים. כצפוי, שיאנית רמת המינוע היא ארצות הברית, עם קרוב ל-800 מכוניות לכל 1,000 אזרחים.

 

הסיבה לרמת מינוע נמוכה, נעוצה בראש ובראשונה במחירי המכוניות. מסי הקניה מובילים לכך שמחירי המכוניות בישראל גבוהים בחלק מהמקרים בעשרות אחוזים בהשוואה לארצות הברית ואירופה, מה שמוביל לא רק לצי רכב ההולך ומזדקן, אלא גם למכירות נמוכות יחסית של רכב חדש - בהשוואה לפוטנציאל האמיתי של השוק.

 

ועוד נקודה מעניינת. למרות רמת המינוע הנמוכה, נדמה שמדינת ישראל תקועה מדי יום בפקק ארוך ומעיק. וזו הוכחה נוספת לכך שההשקעה בתשתיות נמוכה באופן כמעט שערורייתי, בהשוואה לנדרש ולמקובל בעולם.

 

יותר יפניות, בנזין; פחות סולר וגז

ניתוח מעמיק של צי הרכב הישראלי בשנת 2006, מגלה כי אנחנו עדיין מעדיפים בנזין על-פני סולר: בניגוד למגמה הרווחת באירופה, משם מגיעות לישראל 33% מהמכוניות, אצלנו יש רוב ברור לבנזין, עם יותר מ-80%.

הכי פופולריים הם כלי רכב שיוצרו ב...
יפן 38%
דרום קוריאה 10.7%
צרפת 10.5%
ספרד 9.3%
גרמניה 8.2%
איטליה 5.1%
ארצות הברית 4.0%
ישראל 0.1%
שאר העולם 14.1%

רק 16.6% מהמכוניות, עשירית האחוז יותר משנת 2005, הונעו באמצעות סולר. 2,800 מכוניות - 2,100 מהן פרטיות - תודלקו בישראל בשנת 2006 בגז פחממני מעובה, כעשירית האחוז מכלל צי הרכב.

 

מבין המדינות השונות, הישראלים אוהבים במיוחד את יפן. כך עולה מנתוני הלמ"ס, שמצביעים על כך כי 38% מכלי הרכב הנעים על כבישי ישראל הגיעו מארץ השמש העולה (37.7% ב-2005). שנת 2006 חוללה מיני מהפך בהעדפה הישראלית, כשדרום קוריאה עקפה את צרפת כספקית הרכב השנייה בגודלה לישראל - 10.7% ממצבת כלי הרכב הישראלית הגיעה מדרום קוריאה, לעומת 10.5% שמגיעים מהשאנז אליזה. זאת, בהשוואה ל-10.1% ו-11% בהתאמה בשנת 2005. ארצות הברית, אגב, ממוקמת הרחק למטה עם 4% בלבד, ירידה של עשירית האחוז בהשוואה לנתוני שנת 2005.

 

*נתונים מעוגלים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תדלק לי את היפנית בבנזין בבקשה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים