שתף קטע נבחר
 

למה היהודים בורים ביהדות?

חינוך אמוני או מידור בנות השירות הלאומי מבתי הספר הממלכתיים? זבולון אורלב ויוסי פריצקי מנסים להסביר מה קרה לחינוך ליהדות

יוסי פריצקי: נבערות המאמינים

בסמינר בנושאי גלובליזציה ודת, בו אני משתתף בבוסטון, הוצגו לפני המשתתפים נתונים מדהימים על התפשטות הדתיות בעולם ובמיוחד בארצות-הברית. מתברר כי למרות המודרניזציה והתהליכים הגלובליים, שלכאורה אמורים היו להביא לירידה בהשתתפות האנשים בפעולות דתיות - קרה תהליך הפוך: מספר עצום של אמריקנים מגדירים עצמם כדתיים. מספר רב מביניהם משתתף בפעולות דתיות, כגון ביקור בכנסייה מדי יום ראשון, אמירת תפילות וכדומה, ועמדות הבוחרים לנשיאות מושפעות ביותר מתפישותיהם הדתיות. אלא שבד בבד עם התגברות הדתיות, הולכת וגוברת בארצות-הברית הנבערות הדתית: מעטים יודעים את שמות נושאי הבשורה של ישו, מעטים עוד יותר יכלו לצטט את עשרת הדיברות, או ידעו את שמות שבעת החטאים. רבים סבורים שסדום ועמודה הם זוג. האמריקנים שטופים בהתעוררות דתית מחד - אך בנבערות ובערות בכל הקשור לדת מנגד.

 

האם אין זה המצב גם בישראל? למרבה הצער, דומני שהתשובה חיובית. יותר ויותר ישראלים מגדירים עצמם כדתיים או מסורתיים. להרבה מאוד מתוכם חשובה זהותם והגדרתם העצמית כיהודים, לא פחות מאשר הגדרתם כישראלים. ובכל זאת, נבערותו של הציבור הישראלי בענייני הדת גם היא מופלגת. כמה יודעים את שמותיהם של חמשת חומשי התורה, לפי סדרם? כמה יודעים לצטט את עשרת הדיברות? מהו מספרם של אלה היודעים מהי מישנה ומהו התלמוד? כמה יודעים מי היה הבעל-שם-טוב, מהי תנועת החסידות ומי היו המתנגדים? הס מלהזכיר שמות של הוגי דעות יהודיים מן העת החדשה, כגון אברהם גייגר או הרב שמשון רפאל הירש. רובו של העם היושב בציון מגדיר עצמו "יהודי", אבל ידיעותיו ביהדות ובמקורותיה אפסיים.

 

למה? מדוע קיימת התופעה הזו? ככל הנראה, בדיוק כמו באמריקה, גם בישראל האשמה רובצת לפתחם של הפונדמנטליסטים ושל מערכת החינוך. הפונדמנטליסטים הנוצרים, כאחיהם היהודים, אינם רוצים ללמד את התנ"ך כמקור תרבותי, אלא כבסיס לאמונה. מאז נפל משרד החינוך בידי המפד"ל, החליטו גם שלימודי התנ"ך בבתי-הספר הממלכתיים, כמו גם לימודי המישנה והגמרא, יהיו לימודי אמונה ולא לימודי דעת. כשאני למדתי תנ"ך ותורה שבעל פה, לימדו אותי מורים שביקשו להקנות לי ולחבריי השכלה ודעת. כיום המורים צריכים כנראה להטיף לאמונה, ולא ללמד תרבות. לא עזרו דו"חות כגון דו"ח שנהר ודו"ח קרמניצר, אשר בהם הוסברה הסכנה שבלימודי היהדות כלימודי אמונה. כך נוצרה הבורות הישראלית של תרבותנו היהודית.

 

והבורות הזו היא כר פורח לפונדמנטליסטים מכל קצווי הקשת: לדתיים-לאומיים, שסוברים שאמונה יהודית היא בת ברית לכיבוש הארץ ולהתנחלויות; לאורתודוכסיה הדתית-חרדית, האנטי-ציונית בחלקה, אשר מבקשת להפיל חללים ברשת ההחזרה בתשובה. אין קל מלהטיף לאדם נבער וחסר ידע על אש הגיהינום, זעמו של האל ועוד כהנה וכהנה דברי הבל ואלילות, ולהפוך אותו לחייל נאמן בשירות הישיבה. נבערות זו גם מנוצלת היטב בידי פונדמנטליסטים חילונים (שהיה לי הכבוד המפוקפק להכיר היטב כמה מהם), הסבורים שכל עניין של אמונה או הכרה דתית אין בו אלא טמטום ואווילות. אלה וגם אלה דוחקים את הרוב הישראלי היהודי מהכרה של מקורות התרבות שלו.

 

כיום, כששאלת הזהות הישראלית עומדת במלוא חריפותה - חייבים ליישם, ומיד, את לימוד היהדות כתרבות. המורים צריכים להיות אנשי דעת, ולא אנשי אמונה. לא ייתכן שתלמיד ישראלי לא יוכל לצטט את פרשת "שמע", לא יידע את מזמורי התהילים ולא ילמד את עקרונות האתיקה והתרבות היהודיים כפי שהם מופיעים ב"פרקי אבות". מותר לכל ישראלי ויהודי להיות אתיאיסט, אגנוסטיקן או מאמין בכל נימי נפשו באל. מותר לתלמיד לחשוב שתפילה אינה אלא דברי הבל ורעות רוח. אבל לשם כך, הוא צריך להכיר אותה. אין ואסור שיהיה קשר בין האמונה הדתית ובין לימודי הדת. מי שרוצה דוגמה לכך, יביט במדינות אירופה המערבית. שם לומדים תנ"ך ודת בבתי-הספר, במדינות מסוימות בדגל מופיע הצלב, ובבריטניה המלכה היא גם ראש הכנסייה. וראה זה פלא: אירופה המערבית היא חילונית כמעט לחלוטין. מספרם של אלה הפוקד את בתי-התפילה הוא זעום ביותר, והכרתם של האירופים את עצמם היא לא כ"נוצרים", אלא פשוט כ"אירופים".

 

זבולון אורלב: התנתקות הממלכתיים

המציאות המרה מלמדת שהחינוך הממלכתי מצמצם בהדרגה את לימודי היהדות הכוללים לימודי תנ"ך ותורה שבעל-פה (תושב"ע). ועדה שמונתה על-ידי שר החינוך המר ז"ל, ובראשה עמדה פרופ' עליזה שנהר, חשפה כבר לפני 15 כי קיימת פשיטת רגל טוטאלית בכל הקשור ללימודי היהדות בבתי הספר הממלכתיים, ולכן גם בודדים בוחרים בלימודים אקדמיים להוראת היהדות. כמו במשל הידוע על אותה ספינה שעומדת לטבוע וזורקים ממנה קודם כל את הטלית והתפילין - כך בכל קיצוץ במערכת החינוך מפחיתים קודם כל בלימודי היהדות. העובדה שהעם היהודי חי במדינת ישראל, מדבר עברית, ויוצר יצירות תרבות ישראליות, גורמת לאשליה שיש תחליף לתרבות היהודית המקורית שבאה לידי ביטוי בתנ"ך ובתושב"ע.

 

קברניטי החינוך הממלכתי לוקים בתסביך וטועים טעות גדולה: הם סבורים כי הואיל והחינוך הממלכתי החליט שלא לקיים אורח חיים דתי, אזי הוא פטור מלימוד והכרת מקורות התרבות היהודיים. זאת למרות שמחקרים שנעשו בעשרות השנים האחרונות מצביעים במפורש כי רובם המכריע של ההורים והמורים בחינוך הממלכתי הם שומרי מסורת ישראל, ובעלי זיקה מובהקת לאורח החיים היהודי. רובם מקפידים על כשרות המזון, קביעת מזוזות, ציון בר/בת מצווה ושמירה מסוימת על מנהגי יום כיפור ויתר חגי ישראל. רובם יקימו משפחה בטקס המסורתי וכך גם ינהגו בקבורה ובאבלות.

 

הואיל ו"אין הבור מתמלא מחוליותו", אין לחינוך הממלכתי ברירה אלא להיעזר בידע המצטבר בחינוך הממלכתי-דתי. המרכזים להעמקת הזהות היהודית במערכת החינוך היו בשנים האחרונות מוקד משמעותי לקידום הזהות והחינוך היהודי במוסדות החינוך הממלכתיים. זאת, בעיקר על רקע המחסור החמור במורים בעלי ידע בתחומים אלה. מרכזים אלה - שהתבססו בעיקר על בנות השרות הלאומי שעברו הכשרה, הדרכה והשתלמויות מקצועיות - היו, והם עדיין, מבוקשים על-ידי מנהלי בתי הספר הממלכתיים וזוכים להערכה ולשבחים רבים.

 

שולמית אלוני, בעת שכיהנה כשרת החינוך, הורתה לאסור את פעולת המרכזים בבתי הספר הממלכתיים, בטענה שאין לאפשר לבוגרות החינוך הממלכתי-דתי ללמד ולהדריך את תלמידי החינוך הממלכתי בכל הקשור ליהדות ומורשת ישראל בגלל היותן אורתודוכסיות. אלוני תבעה כי רק מורות ומדריכות "פלורליסטיות" תוכלנה להדריך ולחנך ליהדות בבתי הספר הממלכתיים. פיטוריה המוקדמים של גב' אלוני מתפקידה והדרישה הנחושה של מנהלי בתי הספר הממלכתיים להמשיך את פעולתן של בנות השרות הלאומי סיכלו את הוראתה, ומאז ועד לפני חודשים ספורים המשיכו המרכזים בפעולתם הברוכה.

 

לאחרונה עוררה שרת החינוך יולי תמיר את הנושא מחדש, והורתה כי בנות השרות הלאומי שקיבלו חינוך ממלכתי-דתי אורתודוכסי שוב לא יוכלו לפעול במרכזים להעמקת הזהות היהודית בבתי הספר הממלכתיים, כיוון שהן "לא פלורליסטיות", כטענתה. האיסור על בוגרות החינוך הממלכתי-דתי ללמד יהדות בבתי ספר ממלכתיים רק בגלל היותן "אורתודוכסיות", בשעה שמנהלי בתי הספר הממלכתיים והמורים מבקשים ומשבחים בנות אלה, הוא צנזורה תרבותית, רוחנית וערכית מהגרועות ביותר שידעה מערכת החינוך. למעשה, זו כפייה אנטי-דתית מובהקת על ילדים, הורים, מורים, מחנכים ומנהלים. אך מעבר לכך, החלטת שרת החינוך רק תחמיר את התנתקותו של הציבור החילוני ממקורות התרבות היהודית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים