שתף קטע נבחר

הכירו את Web 3.0, העתיד של הרשת

עוד לא הספקנו להתרגל ל-Web 2.0, וכבר עומד בפתח הדור השלישי של האינטרנט. הרשת הסמנטית החכמה תאפשר למחשבים לקרוא ולהבין דפי אינטרנט כפי שאנשים מבינים אותם, ולמצוא את המידע המבוקש עבורנו באופן אוטומטי

האינטרנט, כמו כל דבר אחר היום, מופץ בגירסאות וכולן בשלב בטא. לפני כמעט שלוש שנים, עם תחילת ההתאוששות מהתנפצות בועת הדוט.קום, בחור בשם דייל דוהרטי טבע את המושג Web 2.0, ועד מהרה הוא פרס כנפיים משלו.

 

בתחילה נשמע המושג קצת כמו חזון אחרית הימים - אמונה שהאינטרנט תפרח שוב. בשלהי שנת 2005 התכנסה ועידת Web 2.0 הראשונה, והמושג סימן את בואה של מהפיכת אינטרנט חדשה - רשת של אנשים.

 

Web 2.0: רשת של משתמשים

המונח Web 2.0 משמש היום לתיאור של כל אתר, שירות או טכנולוגיה המקדמים שיתוף תכנים ושיתוף פעולה בין אנשים. כל אלה יונקים את כוחם משורשיה של הרשת עצמה - המשתמשים. בין אלה ניתן למצוא בלוגים, אתרי ויקי למיניהם, מנגנוני תיוג, עדכוני RSS (וטכנולוגיות דומות), אתרים דוגמת del.icio.us ו-Flickr ומפלצות וידאו דוגמת YouTube.

 

המונח Web 2.0 מקיף מגוון רחב של מושגים ורעיונות שונים, ולכן לא אחת נשאלה שאלת התוקף והשימושיות של ההגדרה הכוללנית. מה שבטוח, הוא טבוע עמוק בתודעה הקולקטיבית של משתמשי הרשת. גם אם אפשר לחלוק על ההיגיון הטמון בכך, כיום אנו מחלקים את ההיסטוריה לשתי תקופות: היום אנו חיים בעידן Web 2.0. לפני כן היתה Web 1.0. האחרונה לא העצימה את המשתמשים בקצוות כפי שעשתה יורשתה, ודמתה יותר לאמצעי התקשורת המסורתיים, הריכוזיים.

 

מה צופן ה-Web 3.0?

במובנים רבים Web 2.0 עדיין נמצאת בתהליכי התגבשות והתהוות. טכנולוגיות רשת חדשות מפותחות באוניברסיטאות, בחברות הזנק, ובתאגידי ענק. בינתיים מוצפים הבלוגים בפוסטים רוויי באזז לגבי עתיד הרשת.

 

רבים מדברים על Web 3.0 כעל רשת סמנטית - Semantic Web, מונח שטבע טים ברנרס-לי, ממציא רשת World Wide Web הראשונה. במהותה, רשת סמנטית מאפשרת למחשבים לקרוא דפי רשת באותה צורה בה אנשים קוראים אותם. היא מקום בו מנועי חיפוש וסוכני תוכנה יכולים לשוטט ברשת טוב ולאתר את התוצאות המבוקשות באופן טוב יותר.

 

"זהו אוסף של תקנים שהופך את הרשת למסד נתונים גדול", אומר נובה ספיבק, מנכ"ל חברת Radar Networks, שנחשבת לאחת ממובילות השינוי שבדרך.

 

יש כמובן אנשים שסקפטיים לגבי התממשות החזון החדש של ברנרס-לי. יש חוזים שמפנים את תשומת הלב דווקא לעולמות מקוונים וירטואליים תלת מימדיים, ואפילו למראות ביתיות שמחוברות לרשת לצורך הצגת חדשות וסוגי תוכן נוספים. יתכן ש-Web 3.0 תייצג מספר התפתחויות בו-זמנית.

 

טים, לוסי והרשת הסמנטית

הרשת הסמנטית אינה רעיון חדש. חזון רשת בה מכונות יכולות לקרוא, להבין ולעבד נתונים טוב יותר ברחבי הסייברספייס חדר לראשונה למודעות הקולקטיבית בשנת 2001. הרשת הסמנטית תוארה במאמר מכונן ב-Scientific American, שבין כותביו היה ברנרס-לי. המאמר סיפר על עולם בו סוכני תוכנה (תכונות המבצעות פעולות של איסוף וניתוח נתונים) מבצעים משימות מבוססות רשת, אותן בדרך כלל מבצעים בני אדם בעמל רב.

 

המאמר פותח בתיאור בחורה דמיונית בשם לוסי. זה עתה התבשרה אמא שלה שהיא צריכה לראות רופא מומחה. "עוד בהיותה בקליניקה של הרופא, לוסי מנחה את תוכנת סוכן הרשת הסמנטית באמצעות דפדפן רשת נייד", מספר המאמר. בהמשך, הסוכן בודק את פרטי ההפניה באמצעות הסוכן של הרופא, בודק את כיסוי הביטוח הרפואי באמצעות סוכן מתאים, ומחפש רופא מומחה עם דירוג מצויין ברדיוס של 32 ק"מ מביתה.

 

ייתכן שחיפוש כזה נשמע לכם די מתקדם, אולם זהו רק קצה הקרחון של עתיד הרשת, לפחות על פי ברנרס-לי. סוכן הרשת הסמנטית יכול לבדוק מתי יש לאמא של לוסי זמן, בהתחשב בלוח הזמנים הצפוף שלה, בלי להיעזר בלוסי. במידת הצורך, הוא יכול לשנות את מועדן של פגישות שכבר נקבעו - הכל בכוחות עצמו. המקרה של לוסי הוא כמובן רק דוגמה. אפשר לתכנת סוכן רשת סמנטית לבצע קשת רחבה של פעולות - החל מביצוע כל הסידורים לפני החופשה הבאה, וכלה בחפירות עומק לצורך מציאת חומר לעבודה הסמינריונית.

 

איך זה פועל?

איך העסק יעבוד? לגישתו של ברנרס-לי יש צורך להוסיף לדפי הרשת הערות metadata או מטה-נתונים - שיאפשרו להם להיקרא כהלכה על ידי מחשבים וסוכני רשת. שש שנים אחרי פרסום המאמר ב-Scientific American כבר יש בנמצא תקנים מתאימים לתיאור metadata, לרבות Resource Description Framework (או RDF) ו-Web Ontology Language (או OWL).

 

תקנים אלה כבר משמשים לתיאור כלים, שירותים ומקומות בעולם האמיתי. אתר האוכל החדש מבית יאהו! מתבסס על מטה-נתונים ליצירת פורטל של רשת סמנטית. בחברת HP עובדים על פלטפורמת הפיתוח Jena. תמצאו גם מבני רשת סמנטית בכלי מסד הנתונים Spatial מבית אורקל.

 

הבעיה היא שהוספת הערות שוליים בסגנון מטה-נתונים לכל הרשת היא משימה אדירת מימדים. "הרשת הסמנטית היא בו-זמנית חדשות טובות וחדשות רעות", אומר פרופסור ר. דיוויד לאנקס מבית הספר למדעי המידע באוניברסיטת סירקיוז בארה"ב. "באמצעותה אפשר להריץ שאילתות מורכבות מאוד, אבל יש צורך בהרבה מאוד זמן ובהרבה מאוד מטה-נתונים כדי שזה יקרה".

 

הרשת הסמנטית האחרת

לאור המורכבות הטמונה בהוספת מטה-נתונים לדפי רשת, הפנו חוקרים רבים את הקשב לגישות חליפיות ליצירת רשת סמנטית. במקום לבצע שפצור יסודי לפורמטים המקובלים ברשת הקיימת - תהליך שמחייב טיפול פרטני במיליוני אתרי אינטרנט, הם מתכננים סוכני תוכנה שיכולים להבין דפי רשת כפי שהם בנויים כיום. הם לא הופכים את דפי הרשת לקריאים יותר, אלא את הסוכנים - לחכמים יותר.

 

אחת הדוגמאות הראשונות לכך היא BlueOrganizer מבית AdaptiveBlue. בעת ביקור בדפי רשת מסוימים יכול תוסף התוכנה להבין על מה מדבר הדף באופן אוטומטי, באמצעות אחזור פיסות מידע שמקושרות לדף זה מאתרים ומשירותים אחרים. אם אתם מבקרים בבלוג העוסק בסרטי קולנוע, למשל, ואתם קוראים פוסט לגבי סרט מסוים, תוסף התוכנה יכול לזהות קישורים לאתרים בהם ניתן לרכוש או לשכור את הסרט. "אפשר לכנות זאת גישת מלמעלה-למטה", אומר אלכס איסקולד, מנכ"ל החברה.

 

"כבר עתה כוללים דפי הרשת נתונים סמנטיים. אנו מבינים אותם, אז למה שמחשבים לא יבינו? למה לא לפתח טכנולוגיה שיכולה לקלוט ולעבד מידע משירותים וממסדי נתונים קיימים?".

 

ברור שיותר קל לחלום על טכנולוגיה כזו מאשר לפתח אותה. חברות רבות מציעות כלים דומים לאלה של BlueOrganizer, אבל התוצאה הסופית לא שונה בהרבה ממנוע ההמלצות של החנות המקוונת Amazon, שמציע לגולש מוצרים נוספים בהתאם להעדפות גלישה וקניות קודמות. אנו צריכים לעבור עוד כברת דרך עד שיושלם הפיתוח של סוכן תוכנה שיכול לחשוב באופן עצמוני. בזמן הקרוב יש סיכוי טוב שהרשת הסמנטית תתבסס על מטה-נתונים, על פי המודל שמציע ברנרס-לי.

 

"סוכנים אוטומטיים הם מטרה שראוי לחתור אליה", אומר פטי מייז, יוצא מעבדת המדיה במכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), ומייסד Software Agents Group של במעבדת המדיה. "קשה לומר מה יותר טוב - תגיות שמובנות בדפי רשת, או תגיות שמוצמדות לדפי רשת על ידי מכונות".

 

חיפוש בעולם סמנטי

בדומה ל-Web 2.0, גם הרשת הסמנטית היא גלקסיה שלמה של רעיונות שמחפשים בית מקוון. "בהתחשב בעובדה שהמילה סמנטיקה עוסקת במשמעותם של דברים, זה קצת אירוני שדווקא המונח רשת סמנטית מוגדר באופן כה מעורפל", אומר ספיבק מ-Radar Networks. ספיבק, כמו רבים אחרים, נמנה על המחנה של ברנרס-לי. האופוזיציה, לה משתייכים איסקולד מ-AdaptiveBlue ואחרים, מאמינה באינטליגנציה מלאכותית של הסוכנים עצמם. מחוץ לזירת ההתגוששות התיאורטית יש אנשים שעמלים על פיתוח מנוע חיפוש סמנטי.

 

מנוע חיפוש סמנטי מיועד לשפר את המודל הגוגלי לחיים, אליו הורגלנו בשנים האחרונות. הרעיון הוא לחרוג אל מעבר למילות חיפוש, ולענות בהצלחה (ובאופן שימושי) על שאילתות בשפה טבעית. "כיום מנועי חיפוש לא יודעים להבחין בין פריס הילטון, לבין הילטון בפריס", אומר ג'ף בייטס, מייסד משותף של חבקת Slashdot, אחד מהכוחות שמשפיעים על עיצובה של Web 2.0. "נשפכים מיליוני דולרים על האופטימיזציה של החיפוש. הרשת הסמנטית תהיה במידה רבה תולדה של שיפורים אלה".

 

יכולת עיבוד של שפה טבעית נמצאת בפיתוח כבר שנים רבות. מספר חברות סטארט-אפ, לרבות Powerset ו-TextDigger מפתחות בחריצות מנועי חיפוש סמנטיים שמבוססים על פרויקט הקוד הפתוח האקדמי WordNet. ראוי לציין שחיפוש שפה טבעית יכול להשתלב היטב ברשת בסמנטית לגישת ברנרס-לי, שבסך הכל מניחה תשתית מחשבתית וטכנולוגית, שמאפשרת שימוש ביישומים מגוונים, לרבות חיפוש סמנטי.

 

הרשת כעולם וירטואלי תלת מימדי

אמנם Web 3.0 מקושרת לעיתים קרובות לרשת הסמנטית, אך השתיים אינן אחיות תאומות. מגוון האפשרויות הגלומות בעתיד הרשת גולש אל מעבר לשדות סמנטיים, והוא מרחיק לכת אל תמונות וצלילים, למשל.

 

אחת האפשרויות היא רשת תלת מימדית - 3D Web - דרכה אפשר לטייל. רבים רואים זאת כהרחבה של העולמות הוירטואליים שצצים בכל מקום ברשת.

 

בעתיד הרשת תהיה יקום מקביל ענק, שמזכיר במקצת את Second Life ואת There.com. יש שטוענים שגישה זו פחות יעילה מהרשת של ימינו. המתנגדים לאינטרנט תלת מימדי מסוג זה סוברים שלא מדובר ביקום מקביל באמת, אלא בייצוג דיגיטלי לעולם האמיתי (מי אמר שזה רע?).

 

באמצעות רשת תלת מימדית תוכלו לצאת לטייל בשכונה אותה אתם לא מכירים, כדי לבחון בתים למכירה, או לבקר באתרי תיירות מפורסמים.

 

תוכנת Google Earth מציעה כבר עתה חוויה שלא רחוקה מחזון זה. "באמצעות Google Earth אפשר לעשות זום על העיר סיאטל ולהתרשם מגובה הבניינים", אומר פרופסור לאנקס מאוניברסיטת סירקיוז. "לא ירחק היום בו תהיה אפשרות לשים אותך - או את הדמות שמייצגת אותך - בסיאטל, ולאפשר לך לטייל שם".

 

הבעיה היא שהעולם התלת מימדי אינו מצליח להעשיר את העולם הדו מימדי בו מצויים רוב דפי הרשת כיום (על שלל הטקסטים, התמונות וקטעי הוידאו שמשובצים בהם). עבור משתמשים רבים ההתפתחויות המעניינות באמת יתרחשו דווקא בכל מה שנוגע למדיה ברשת. יש שקוראים לזה הרשת המדיה-צנטרית. רשת כזו תוכל לחפש מדיה באמצעות מדיה, ולא רק באמצעות טקסט. תוהים למה הכוונה? כיום אנו מסתמכים על מילים אפילו כשאנחנו מחפשים מוזיקה או תמונות - גישה מאוד שגורה, אך גם מאוד מוזרה, אם חושבים עליה לעומק. חברות כמו Ojos ו-Polar Rose מעונינות להמציא מחדש את מנגנון חיפוש המדיה, ולאפשר לוותר על מילות חיפוש בדרך אל המדיה המבוקשת. 

 

כדאי להכיר גם את הרשת "הנמצאת בכל " - Pervasive Web. רשת זו מחלחלת לכל מכשיר, מוצר או מקום בו אנו נמצאים. כבר כיום מתרחבת הרשת מהמחשב השולחני אל הטלפון הסלולרי ואל מחשב כף היד, אבל לבסוף - כך על פי התחזית - היא פשוט תחבר הכל. במעבדת המדיה של MIT משתעשע מייז עם הרעיון של מראות אמבטיה מרושתות, שיכולות להציג את כותרות העיתון בזמן שאתם מצחצחים שיניים בבוקר. בינתיים, אלכס סוג'ונג-קים פאנג, מה-Institute for the Future מפרסם על גבי הבלוג שלו - End of Cyberspace - את הגיגיו לגבי האוטומציה שצפוי ביתנו לעבור. החלונות, למשל, ייפתחו או ייסגרו בהתאם למזג האוויר. וזהו רבותיי, רק קצה החמסין. האפשרויות הן בלתי מוגבלות.

 

הרשת העתידית - כאן ועכשיו

במובנים רבים, רשת 3.0 אינה יותר מאשר שיחת סלון ערנית. רעיונות מעניינים מושלכים לחלל האוויר. לחלק מהרעיונות (ולכן אתם קוראים מאמר זה),

 

יש שורשים ואפילו רגליים. חברות רבות, דוגמת HP, יאהו! ו-Radar Networks, מאמצות תקנים רשמיים של רשתות סמנטיות. חברות כמו Ojos ו-Polar Rose משפרות את יכולות חיפוש התמונות. גוגל ומיקרוסופט חושבות ברצינות על רשת תלת מימדית. אף אחד לא יודע איך תיראה רשת 3.0, אבל דבר אחד בטוח: היא בדרך.

  

האם מוקדם לדבר על Web 4.0?

לדברי ג'נס רולנד, שחוקר את המנהג האנושי להצמיד מספרי גרסה לכל דבר שזז בעולם הטכנולוגיה (ובעיקר ברשת), יש לפחות נביא אחד שדן בשאלת הבשורה של רשת 38.0 (שימו לב, אין כאן טעות הגהה. גם לנו זה נשמע קצת מגוחך). בכל אופן, שעה ש-Web 4.0 קורמת עור וגידים, ורשת 3.0 נמצאת כבר מעבר לפינה של המודעות הקולקטיבית, יש כמה אנשים שבאמת ובתמים חושבים ברצינות על גרסה 4.0 של הרשת. רוצים לראות עוד? חפשו את המושג Web 4.0 בגוגל.

 

אחד מהנביאים הבולטים בתחום Web 4.0 הוא סת' גודין, גורו שיווקי בעל אוריינטציה טכנולוגית, עם שבעה ספרים הנושאים את שמו. יתכן שהספר המפורסם ביותר שכתב הוא הספר האלקטרוני Unleashing the Ideavirus ("כל המשווקים הם שקרנים"). מה הקשר בין גורו שיווקי לבין מספר הגרסה של הרשת? קשר אמיץ ביותר, בהתחשב בכך שחלק נכבד משאלת המספרים מהווה ספין שיווקי.

 

גודין חוזה ש-Web 4.0 תהיה מקום בו יתחזקו עוד יותר הקשרים עם משפחה, חברים ועמיתים. "יש המון דברים שהרשת יכולה לעשות עבורי אם היא יודעת מי החברים שלי, היכן הם נמצאים, מה הם עושים, מה מעניין אותם וכיצד הם יכולים לעזור לי", הוא אומר.

 

ברשת העתידית שלו, אם תתחילו להקליד דואר אלקטרוני שמציע לחברת אפל (למשל) שיתוף פעולה מסחרי כלשהו, יצוץ חלון קטן על המסך, ויעדכן אתכם שאחד מעמיתיכם לחברה כבר נמצא במגעים עם אפל באותו נושא. אם תפספסו טיסה ותזמינו מועד חדש באמצעות הטלפון הסלולרי, יישלחו הודעות לחברים שאותם אתם אמורים לפגוש לארוחת ערב - כדי לעדכן שאתם מתעכבים.

 

הרעיון דומה במקצת לזה של הרשת הסמנטית, אולם עם הרבה פחות פרטיות. האם זה צפוי להתגשם? האם יסכימו משתמשי הרשת לחלוק מידע כה רב לגבי חייהם הפרטיים? מי יודע? זה בסך הכל רעיון. אנשים כמו סת' גודין יודעים דבר או שניים על הדרך להפיץ רעיונות.

 

הכתבה פורסמה במקור בגיליון יוני של PC Magazine. לחצו כאן לרכישת מנוי במחיר הכרות. לאתר הבית של PC Magazine .

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
Web 3.0. רשת בהתהוות
צילום: פי סי מגזין
מומלצים