שתף קטע נבחר

 

ער"ן באינטרנט: מאחורי המסך קל יותר להיחשף

בני הנוער רגילים לבלות כמה שעות מדי יום מול המחשב, ולכן גם את בעיותיהם הם מעדיפים לחלוק באינטרנט. המתנדבים בער"ן מספרים כי הפנייה אליהם באמצעות מייל או צ'ט מקלה גם על הארגון וגם על הפונים, שמרגישים נוח יותר לפרט את מצוקותיהם. כתבת ynet בילתה לילה במוקד העמותה

הקיץ והחופש הגדול מזמנים לבני הנוער זמן פנוי בשפע. בעבור רבים מהם, מדובר ברגעים של חסד אחרי שנת לימודים קשה, אבל בעבור לא-מעט בני נוער, אותו זמן פנוי מהווה כר פורה למשברים נפשיים המעצים תחושות של ניכור, בדידות ובעיות אחרות שמלוות את גיל העשרה. בעמותת ער"ן (עזרה ראשונה נפשית) מדווחים כי מספר הפניות מצד בני הנוער עולה משמעותית בחודשי הקיץ, וכדי לייעל את השירות, מפעילים שם בארבע השנים האחרונות שירות סיוע באמצעות האינטרנט.

 

מספר הפניות הממוצע בשנה הינו 140 אלף - מרביתן באמצעות הטלפון, וכ-6,000 דרך האינטרנט. ביוני 2006 התקבלו באינטרנט 313 פניות וביולי אותה שנה - 1,267 פניות. בער"ן מדווחים כי לאחר מלחמת לבנון השנייה חלה עלייה של 100 אחוז בקירוב במספר הפניות המתקבלות באמצעות האינטרנט - מרביתן מצד בני נוער בני 13 עד 18 - דרך צ'אטים, מיילים ואיי.סי.קיו. (כיום מתקבלות כ-600 פניות בכל חודש לעומת 300 בשנה שעברה).

 

יצחק גלעד, האחראי על שירות האינטרנט בער"ן, אמר בשיחה עם ynet כי בני הנוער מהווים רק 5 אחוזים מכלל הפונים דרך הטלפון. באשר לאינטרנט, בני הנוער מהווים 70 אחוז מכלל הפונים. יש לציין כי השיחות המתקבלות במוקדי ער"ן הינן אנונימיות לחלוטין, אך נראה כי בני הנוער חשים נוחות רבה יותר בפנייה באמצעות המחשב.

 

"גיל ההתבגרות רצוף קשיים ומצוקות", אומר גלעד. "בני הנוער רגילים לבלות כמה שעות מדי יום מול המחשב, ולכן, גם את בעיותיהם הם מעדיפים לחלוק באינטרנט. לעתים זה גם מקל על המתנדבים במוקד, משום שלבני נוער יותר קל לחשוף את סיפורם".

 

במחשב לא שומעים את טון הדיבור

נופר (שם בדוי) מתנדבת בער"ן זה 19 שנה, ובשנה האחרונה עברה לסייע דרך המחשב. בשיחה עם ynet סיפרה כי בהתחלה נתקלה בקשיים, הואיל ובשיחות היתה מבינה את הבעיה טוב יותר מהקשבה לטון הדיבור. ואולם באחרונה למדה מה מסתתר מאחורי המלה הכתובה.

 

לדברי נופר, היא מקבלת פניות מבני נוער בנושאים שונים ומגוונים, ובהם אנורקסיה ובולמיה, בני נוער שחסרה להם תמיכה מהסביבה הקרובה, ואחרים שמתלבטים לגבי זהותם המינית או הדתית. עוד סיפרה כי תפקידהּ לשמש גורם נוח שיקשיב, לא ישפוט וינסה לעזור כדי למצוא פתרון.

 

"הם מחפשים מישהו שלא ישפוט אותם - מישהו שאפשר לדבר איתו, מישהו שלא מכיר אותם. אני תמיד אומרת להם שגם אם נתקל זה בזה, אני לעולם לא אדע מי אתם, ואתם לא תדעו מי אני. אני אף פעם לא שופטת ואין לי שום מטענים קודמים לגבי אותו נער או נערה שפונים אלי". נופר מעידה כי אין בידה פתרונות קסם, ואולם "אני מאמינה שכל בן אדם יודע מה הדרך לעזור לעצמו, ואני מנסה להוביל אותם עם פנס ביד".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הסיוע נמצא במרחק הקלדה
צילום: דלית שחם
מומלצים