שתף קטע נבחר

כמה באמת שווה מכונית משומשת?

איך מחשבים את המחיר האמיתי של מכונית משומשת, או את הפיצוי מחברת הביטוח עבור רכבם שנגנב או הוכרז כאובדן מוחלט? פרמטרים חדשים שהוכנסו למחירון הרכב מאפשרים שקיפות גדולה ביותר בחישוב השווי האמיתי

אם התקשיתם עד כה לקבוע את הערך של המכוניות המשומשת שאתם עומדים לרכוש או למכור, במיוחד אם זו מכונית עם היסטוריה של תאונות או בעלויות. או אם לא ידעתם איך בדיוק להתייחס לפיצוי שחברת הביטוח הציעה לכם עבור רכבכם שנגנב, או חלילה נהרס כליל בתאונה - מעכשיו יהיה לכם יותר קל לחשב את הערך המדוייק של רכבכם. וזכרו, המכונית שלכם שווה בדיוק מה שתדרשו, ושהקונה מוכן לשלם - לכן ישנם מקרים בהם ניתן לדרוש יותר מהמחירון, שמהווה רק המלצה, לא תורה מסיני.

 

לוי יצחק, מי שמנהל את המחירון הנחשב כיום לקובע בשוק הרכב המשומש, הכניס באחרונה לחוברת המחירים שלו פרמטרים נוספים לחישוב, על רקע פניות של חברות הביטוח ושל המפקח על הביטוח - זאת בעקבות אי בהירות שנוצרה בשוק בקביעה מדויקת של מחיר הרכב.


כמה באמת שווה המשומשת-במצב-טוב שלכם?

 

אז מעתה, מעבר לנתונים הבסיסיים שנכללו בחוברת ושהשפיעו על המחיר של המכוניות, כמו הנסועה (קילומטרז'), מספר וסוג הבעלויות (פרטי, השכרה וכדומה), כולל המחירון נתונים נוספים. למשתנים האלה הייתה עד כה התייחסות כללית בלבד, והשפעתם לא נקבעה באחוזים - מה שגרם לוויכוחים לא מעטים בעיקר בין חברות ביטוח למבוטחים. גם בעסקות קניה ומכירה, התקשו הצדדים לקבוע מחיר מדוייק ומוסכם לרכב.

 

במשרד המפקח על הביטוח, לא היו ממש מרוצים מכך שחברות ביטוח ניסו להפחית מערכן של מכוניות לפי פרמטרים שלא נקבעו מראש בהצעת הביטוח, ולא ניכללו במחירון.

 

רשימת המשתנים החדשים

  • מעורבות בתאונה: ירידת הערך המסחרית (השפעת התאונה על סחירותו ומחירו של הרכב בשוק - להבדיל מירידת ערך טכנית הנקבעת לפי טבלאות של איגוד השמאים) בגין תאונה יכולה להיות 55-0 אחוזים מערכו של הרכב. הקביעה המדוייקת צריכה להיעשות על-ידי שמאי המתמחה בחקר שוק של מכוניות משומשות. חברות הביטוח נוטות כיום לפצות מבוטחים רק לפי ירידת הערך הטכנית - שבינה לבין ירידת הערך המסחרית, יש פערים היכולים להגיע לעשרות אחוזים.
  • מצב החלקים המכניים (מנוע, תיבת הילוכים וכדומה): יכול להשפיע בשעור של עד 20 אחוז על מחירה של מכונית לשני הכיוונים. כך למשל, מנוע חדש ברכב ישן יכול להעלות את מחיר המכונית. לעומת זאת, מנוע ששופץ ברכב חדש יכול להשפיע בכיוון ההפוך. גם למועד התיקון יש השפעה על המחיר.
  • מצב חלקי הפח: ללא קשר לשאלה אם הרכב עבר תאונה. יכול להשפיע בשעור של עד 20% לשני הכיוונים על המחיר. כך למשל סימני חלודה ברכב חדש יגרמו להפחתת מחיר. לעומת זאת טיפול נגד חלודה שעברו חלקי הפח, במיוחד ברכב ישן, יכולים להוסיף למחיר. כך גם מצב השריטות והמכות. גם כאן צריך חוות דעת של שמאי, לקביעה מדויקת של השפעת מצב חלקי הפח על מחיר המכונית.
  • צמיגים: שעור ההשפעה של מצב הצמיגים על מחיר המכונית יכול להגיע עד לארבעה אחוזים לשני הצדדים. צמיגים שחוקים ברכב חדש יפחיתו מהמחיר. צמיגים חדשים ברכב מזדקן - יוסיפו למחיר. את שעור השפעה קובעים באמצעות מכשיר למדידת עומק החריצים או על-ידי שמאי.
  • מצב הריפוד: ריפוד בלוי וקרוע יכול להפחית עד חמישה אחוזים מערך הרכב. ריפוד שמור מעלה את ערך המכונית - גם כאן עד חמישה אחוזים.

 

אל תטעו בחישוב: לא מוסיפים או מפחיתים את האחוזים הללו על-ידי צרופם אחד לשני, אלא מחשבים אותם אחד על השני. הכלל בחישוב הנכון הוא תחילה להוסיף לרכב את כל התוספות, ורק לאחר מכן להתחיל בהפחתות. אין חשיבות לסדר שבו מוסיפים את התוספות ולא לסדר שבו מפחיתים פרמטרים מערך המכונית. 

 

דוגמה לחישוב נכון

מכונית שערכה הבסיסי הוא 100 אלף שקל. תיבת הילוכים אוטומטית מוסיפה עוד 5,000 שקלים, וגג נפתח עוד 4,000 שקל. לפיכך המחיר הבסיסי לצורך חישוב ערכה הוא 109 אלף שקל. לפי הקילומטרז' הנמוך שעברה, צריך להוסיף לה עוד 3%. אבל היסטוריית הבעלויות שלה מפחיתה מערכה 6%. המכונית גם הייתה מעורבת בתאונה - ולפי הערכת שמאי צריך להוריד מערכה 20%. מצב הצמיגים טוב - מה שמוסיף 3% לערכה. הריפוד לעומת זאת קרוע - ומחייב הפחתה של 2% מהמחיר.


כחדשה, בלי תאונות. איך באמת מחשבים? (צילום ארכיון: אביבה חלפון)

 

אז הנה התחשיב: למחיר הבסיסי - 109 אלף שקל - מוסיפים 3% בגין הנסועה הנמוכה. המחיר החדש שקיבלנו הוא 112.27 אלף שקל. הצמיגים מוסיפים למחיר הזה 3%. לכן מחיר המכונית עומד עכשיו על 115.63 אלף שקל. בזאת סיימנו את פרק התוספות.

 

עכשיו מתחילת ההפחתות: מאותם 115.63 אלף שקל נפחית 20 אחוז בגלל התאונה - ונקבל את המחיר החדש, 92.5 אלף שקל. מכך יש להפחית 6% בגלל היסטוריית הבעלויות - ונקבל מחיר חדש: 86.9 אלף שקל. עכשיו נפחית גם את ירידת הערך בגלל הריפוד הבלוי, בשעור של 2% ונקבל את השווי האמיתי של הרכב: 85.2 אלף שקל.

 

ועוד דבר שכדאי לדעת: כאשר לרכב יש שתי הפחות בגין בעלויות, כמו למשל שהרכב היה בעבר רכב השכרה (הפחתה של 15%) ולאחר מכן רכב חברה (הפחתה של 10%) - אין מבצעים שתי הפחתות מלאות: מחשבים תחילה את שעור ההפחתה הגבוהה יותר - 15% במקרה שלנו בגלל היותו של הרכב רכב השכרה, ומהערך המתקבל מפחיתים רק 50% משעור ההפחתה המתחייבת השניה - בגין בעלות חברה (כלומר רק 5% ולא 10% מלאים).

 

אותו דבר לגבי מעורבות בתאונות: אם לרכב היו שתי תאונות שגרמו לו לירידת ערך - מפחיתים מערכו את מלוא המתחייב בגין התאונה הגדולה יותר, ועוד מחצית מההפחתה בגין התאונה הקלה יותר.

 

ועוד דבר שכדאי לדעת: אם הרכב שאתם רוכשים הוא רכב מחברת השכרה - אתם מפחיתים מערכו בגין עובדה זו את המתחייב מהמחירון, נניח 15%. אבל מתברר שלרכב יש גם קילומטרז' גבוה מאד. אז החישוב הנכון הוא שמפחיתים מהנסועה של הרכב 30 אלף ק"מ (שהוא מעין ממוצע של קילומטרז' גבוה יותר שעושה רכב השכרה) ורק לאחר מכן ניגשים לטבלת הנסועה שבמחירון, לראות אם יש צורך לבצע הפחתת מחיר נוספת - או אולי להוסיף למחיר בגלל קילומטרז' נמוך.

 

אז עכשיו כשהכל (כמעט) פרוש וידוע לכם - לא יוכלו לעבוד עליכם. לא בעת מכירת רכב ולא כאשר חברת הביטוח תצטרך לפצות אתכם, ותעדיף לשכוח כל מיני משתנים היכולים להשפיע על המחיר. צריך לזכור שהחישוב המפורט הזה לא תמיד ישחק גם לטובתכם - אבל לפחות יהיה הגון ושקוף.

 

בקרוב אגב, יכיל המחירון דירוג בטיחות שיכלות את תוצאות מבחני הריסוק שנערכו למכונית (על-ידי EuroNCAP) וציון משוקלל לרמת הבטיחות של הרכב מ-1 עד 5 . ציון 1 ינתן לרכב ללא ABS (מערכת למניעת נעילת גלגלים) וללא כריות אויר, ציון 2 לרכב שיש בו כרית אויר אחת ו-ABS , ציון בטיחות 3 יקבל רכב שיש בו שתי כריות ו-ABS, לציון ארבע יזכה רכב שיש בו יותר משתי כריות ו-ABS, ולציון 5 רכב שיש בו שש כריות, מערכת בקרת יציבות (ESP) וגם כמובן ABS.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ארכיון
מכונית שמורה שווה יותר
ארכיון
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים