שתף קטע נבחר

תזמורת בצורת

ללא ידיעתה של הנהלת התזמורת הסימפונית ירושלים, הגיש חשב משרד התרבות, עמנואל מודריק, מסמך שעיקרו חיסולן של התזמורת הסימפונית ירושלים ותזמורת הקאמרטה, והקמתה של תזמורת חדשה. "היוזמה של מודריק לא הציעה מתכונת של חיבור בין שתי התזמורות אלא חיסול של שתיהן בשלב הפתיחה", אומר פרופסור גייגר. משרד התרבות בתגובה: "חשב המשרד פעל ופועל בהגינות". צלילים צורמים

כחצי שנה לפני מינויה הרשמי של ועדת פרי, שכונסה במטרה לבחון אפשרות לאיחוד התזמורות הסימפונית ירושלים רשות השידור והקאמרטה, העביר חשב משרד התרבות עמנואל מודריק, טיוטה שמציעה לפרק את שתי התזמורות ולהקים תחתיהן תזמורת חדשה. המסמך, שתוכנן לפרטי פרטים, קבע בין היתר את צביון התזמורת החדשה ואף את מועד הקמתה - 1 באוגוסט 2007.


נגני הסימפונית ירושלים מפגינים מול משרדי רשות השידור

 

ללא ידיעתם של נציגי הגופים המוסמכים במשרד התרבות ומטעמם, קרי אנשי מדור המוזיקה וחברי המועצה לתרבות ולאמנות, מציע מודריק בדו"ח מטעמו הרכב לעמותה החדשה שעתידה לקום. "היעד: להקים תזמורת סימפונית עם הרכב קאמרי שתמנה לפחות 90 נגנים ועשרה עובדי מנהלה במקום שתי התזמורות הקיימות שייסגרו", כתב החשב באוקטובר 2006.

 

על התוכנית, שנעשתה ללא ידיעתה של הנהלת התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, ידעו מנכ"ל רשות השידור מוטי שקלאר, יו"ר הוועד המנהל של תזמורת הקאמרטה דאז פרופסור בני גייגר, ראש מנהל תרבות מיכה ינון והיועצת המשפטית של קרן ירושלים עו"ד הדווה פוגל, מי שהיתה חברה בהנהלה הציבורית של הסימפונית ירושלים תחת ניהולו של המנכ"ל הקודם יחזקאל בייניש.

 

איחוד או חיסול?

יש לציין כי הרעיון של אפשרות מיזוג התזמורות עלה כבר בעבר, ובמחצית השנייה

של 2006 חזר ועלה ביוזמת חשב המשרד. במהלך הדיונים הודיע החשב כי יכין טיוטה להסכם איחוד בין התזמורות. הוא אכן שלח, ביוזמתו ובתפוצה רחבה “פרוטוקול המסכם את אבני הדרך להקמת התזמורת הסימפונית החדשה בירושלים”.

 

"לפני כשנה היתה אלינו פניה מטעמו של חשב משרד התרבות שקיבלה מאוחר יותר גם גיבוי בכתב. מדובר בטיוטה שלא אנחנו יזמנו ושלא נכתבה לבקשתנו", אומר פרופסור גייגר, שהודיע לפני מספר חודשים על פרישתו מתפקיד יו"ר הוועד המנהל של תזמורת הקאמרטה בעקבות המצב, "היוזמה של מודריק לא הציעה מתכונת של חיבור בין שתי התזמורות אלא חיסול של שתיהן בשלב הפתיחה, ולכך התנגדתי נחרצות. להערכתי מדובר במתכונת בלתי ניתנת לביצוע שתחסל את הקאמרטה כגוף אמנותי. איך ניתן להעלות על הדעת סגירה של גופי תרבות חשובים, ואח”כ חיבור של הגופים הלא קיימים לגוף חדש?".  

 

פרופסור גייגר מתאר מצב בלתי אפשרי שבו מחד מונחת הצעת החשב ומאידך מעוכבים כספי ההקצבות של הקאמרטה על ידי משרד התרבות. "ההקצבות שלא הועברו חיבלו בפעילות השוטפת ויצרו נזקים כספיים עצומים שהחמירו, במידה ניכרת, את מצב הקאמרטה", אומר פרופסור גייגר, "כדי להתקדם בנושא המימון, עלתה דרישה לבדיקת ההצעה".

 

מה שאתה אומר בין השורות הוא שהחזיקו את כספי התמיכות כבני ערובה להסכמה שלכם לעניין איחוד התזמורות?

 

גייגר: "לא אמרתי את זה בין השורות אלא בתוכן. לא הסכמנו לאיחוד כדי לקבל את הכסף. הסכמנו, במידה רבה בלית ברירה, לבדיקה רצינית על ידי גוף בלתי תלוי. ועדת פרי אמרה את דברה ומסקנתה היתה שאיחוד התזמורות הוא שגיאה מבחינה אמנותית וכספית". 


תזמורת הקאמרטה. בין הפטיש לסדן 

 

המסמך של מודריק מצייין גם את המוסדות שירכיבו את התזמורת החדשה (רשות השידור, קרן ירושלים, עיריית ירושלים ונציגי ציבור) וכן את הרכב הוועד המנהל שלה. עוד מוצע בטיוטה כי לתפקיד יו"ר הוועד המנהל של הגוף החדש ימונה לפחות בשנת הפעילות הראשונה פרופסור גייגר. "כשראיתי את המסמך (טיוטת החשב מאוקטובר 2005, מ.י) חשכו עיניי, כיוון שאם היו לי אשליות לגבי רצינות בדיקת הנושא, הן נמוגו", אומר גייגר שאינו רואה בהצעה למנות אותו כיו"ר הוועד המנהל של הגוף החדש כמעשה כיבודים. "המסמך הזה לא נותן לי כבוד אלא מאפשר לכותב לומר שהדבר נעשה שלא ביוזמתו של החשב אלא על בסיס כוונת הגופים, מה שפשוט איננו נכון", הוא אומר.

 

מסקנות ידועות מראש

כמעט שנה לפני מועד ההקמה המתוכנן של התזמורת החדשה הציע החשב מסגרת תקציב של 18 מיליון שקל לשנה, ומציין כמקורות הכנסה עיקריים את רשות השידור שתעביר 6.5 מיליון שקל (מחצית הסכום שאמורה הרשות להעביר לתזמורת הסימפונית הפועלת תחתיה ונושאת את שמה), מנהל תרבות שיעביר סכום זהה בכפוף למבחני התמיכה ולתקנת ירושלים, הכנסות עצמיות של לפחות 2 מיליון שקל ותרומות בגובה מיליון שקל. על פי המתווה תתבקש הקרן לירושלים להשלים את החסר לתקציב היעד – קרי 2 מיליון שקל נוספים. במסמך כותב מודריק: "הערכת תקציב זו, לרבות מקורות המימון, מתייחסת לחמש השנים הראשונות".

 

לא רק בהנהלה, בוועד המנהל ובתקציב התזמורת, עסקה הטיוטה. גם בחירת הנגנים לגוף החדש, כך מסתבר, היתה חלק מהמתווה. "צוות האודיציות יכלול את אבנר בירון (המכהן כיום כמנהלה המוזיקלי של הקאמרטה), דן אטינגר ומנצח בינלאומי נוסף", נכתב במסמך שהדגיש: "הכוונה לכלול בתזמורת החדשה לפחות 80% מהנגנים של תזמורות קיימות".

 

רבקה מילר, מנכ"לית תזמורת הקאמרטה, שהודיעה השבוע על התפטרותה בעקבות החלטת משרד התרבות להרחיב את סמכויותיה של החשבת המלווה שמונתה לקאמרטה על ידי מודריק כחלק מתוכנית ההבראה, מעלה תמיהות לגבי מתווה מודריק. "מהיכן יודע חשב של משרד ממשלתי מהן אודיציות? ועל פי מה ובאיזה סמכות הוא קובע את הרכב צוות האודיציות? התחושה היא שיש מאחורי החשב יד מכוונת", אומרת מילר.

 

בתזמורת הסימפונית ירושלים לא יודעים אם לצחוק או לבכות. את מסמך הטיוטה של מודריק רואים בסימפונית, המנוהלת מזה מספר שנים על ידי מפרק זמני שמלווה את הליך ההבראה בהוראת בית המשפט, בחומרה רבה. "חשב משרד התרבות פועל מתוך אג'נדה לפירוק שתי התזמורות", טוען המפרק הזמני של התזמורת עו"ד יצחק יונגר, ומדגיש, "בכל המהלך שהוא יזם לא שותפנו. גם את הקמת ועדת פרי קיבלנו כעובדה מוגמרת".

 

עו"ד יונגר טוען עוד כי "ועדת פרי נועדה להכשיר את השרץ", ותוהה מדוע למעשה המליצה הוועדה, שיצאה נחרצות נגד איחוד התזמורות ("איחוד יפגע בייחודן וברמתן של שתי התזמורות ולא יוביל לתועלת כלכלית ותפעולית משמעותית", כתבו חברי הוועדה במסקנותיהם), לבחון מחדש את שאלת האיחוד בעוד כשנה. "אם קבעו שהאיחוד אינו רלבנטי או מועיל, איזו מטרה אמורה להביא לבחינה מחודשת שלו?", אומר יונגר ומסכם: "משרד התרבות הוא הגוף שאמור להגן ולתמוך במוסדות התרבות, אך התחושה היא שחשב המשרד עושה כל מה שביכולתו בכדי להפריע לפעילות התזמורת מתוך מטרה להביא לקריסתה. העובדה שבקופת התזמורת ישנם עודפי תקציב היא הדבר היחיד שמאפשר כיום את המשך פעילותה".

 

חריגה מסמכויות

צח גרניט, יועצה של שרת התרבות לשעבר לימור לבנת ומי שהיה אחראי במשרד התרבות על הכנת הקריטריונים לתמיכה במוסדות תרבות לרבות התזמורות, אומר: "המדינה אינה מחליטה על סגירת או פתיחת תזמורות. זה לא באחריותה ואין זה תפקידה.

המדינה אחראית על תמיכה או אי תמיכה בתזמורות קיימות על פי תנאי סף שנקבעו בקריטריונים. למדינה אסור להיות מעורבת בניהול התזמורות ובהתנהלותן והיא אינה רשאית להחליט שפלוני ינהל מוסד תרבות ואלמוני יעמוד בראש הוועד המנהל שלו".

 

האם המדינה רשאית להציע את מבנה התקציב של תזמורת שעדיין לא קמה?

 

"איני סבור שראוי שהמדינה תנהל מו"מ עם רשויות מקומיות או רשויות ציבוריות מעבר למה שנקבע בקריטריונים. מעבר לכך, המדינה אינה יכול להגיע לסיכום על תמיכה בגוף חדש במהלך השנתיים הראשונות לפעילותו, שכן כלל יסוד הוא שהמדינה לא תומכת בעמותה חדשה אלא לאחר שמלאו שנתיים לפעילותה. כלל זה קבוע בקריטריונים ובנהלי החשכ"ל ולא ניתן לעקוף אותו".

 

בקשות חוזרות ונשנות לראיין את חשב משרד התרבות עמנואל מודריק לא נענו. דובר שר התרבות מסר בתגובה שבהוראת המנכ"ל, החשב, ועובדי משרדו, לא יתראיינו ישירות, וכל פנייה אליו תעשה אך ורק דרך מערך הדוברות של המשרד.

 

ממשרד המדע התרבות והספורט נמסרו התשובות הבאות:

- האם בחודש אוקטובר 2006 יזם חשב משרד התרבות עמנואל מודריק, פנייה ליו"ר תזמורת הקאמרטה, פרופסור בני גייגר ולמנכ"ל רשות השידור, מוטי שקלאר והציע מתווה להקמת תזמורת סימפונית חדשה בירושלים?

 

"נערכה פגישה עם מוטי שקלאר ומיכה ינון מנהל מינהל התרבות. היוזמה נעשתה בידיעתו ובהשתתפותו של מיכה ינון. גם רענן דינור ואיתן ברושי היו מודעים לה. למעשה היה רענן דינור הראשון שיזם כבר לפני 5-6 שנים את רעיון האיחוד".

 

- והשיחה שבעל פה הובילה למסמך מתווה כתוב.

 

"תפקידו של חשב המשרד, בין השאר, לעקוב אחר מצבן הכספי של העמותות הנתמכות. כאשר בדק החשב את המצב הכספי הקשה מאוד של שתי העמותות, אכן יזם מהלך (כאמור, באישור רענן דינור, איתן ברושי ומיכה ינון) שנועד היה לסייע לשתי העמותות".

 

- האם הצעת המתווה נעשתה בהתייעצות עם המדור למוזיקה או המועצה לתרבות ואמנות, האמונה על פי חוק על עניינים מסוג זה?

 

"כיוון שהמהלך היה כספי/ארגוני, וכיוון שנושא הבקרה הכספית הוא באחריות מנהל תרבות בכלל והחשב בפרט, לא היה מקום להתייעץ עם המדור, מה גם שדובר בהקמת ועדת בדיקה ולא בהחלטה. ועדה ציבורית כה מכובדת, שכמה מחבריה אמונים על תחום המוזיקה, התייעצה עם אנשי המדור. פסקה מה שפסקה (בניגוד להמלצתו של החשב). סביר להניח כי לאחר שיתקיים דיון במשרד, המשרד יאמץ את החלטות הוועדה הן לגבי הקמראטה, הן לגבי התזמורת הסימפונית והן לעניין האיחוד.

 

- האם קיבל החשב את אישור השרה הממונה דאז, יולי תמיר, להצעותיו?

"חשב המשרד פעל ופועל הן בהגינות והן מתוך אינטרס ברור לשמירה על כספי ציבור משלם המיסים, והוא זכאי למילות הערכה ושבח על פעילויותיו שנעשות בסמכות, ובשיתוף פעולה מלא עם הנהלת המשרד. החשב מופקד בין השאר על מימוש ביקורות העומק ותוכניות ההבראה שנעשו ע"י רו"ח שמונו לנושא ע"י החשב הכללי באוצר. עמנואל מודריק פעל ופועל למימוש ממצאי הביקורת מחד ותוכניות ההבראה מאידך, כפי שהוצעו ע"י רו"ח שמונו כאמור ע"י החשב הכללי באוצר".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מג'אדלה. יאחד יפרק או יציל?
צילום: גיל יוחנן
לאתר ההטבות
מומלצים