שתף קטע נבחר

אהרון הכהן: השלום מתחיל בתוכנו

אהרוֹן נחשב כראש "מחנה השלום" - בראש ובראשונה בזכות העיסוק האינטנסיבי בהשגת שלום בתוך ישראל. מירון איזקסון על האיש שהצליח לגעת בקודש, ולחזור

היחסים המורכבים במשפחה בכלל ובין אחים בפרט מעסיקים לא מעט מפרקי ספר בראשית. אין זה מקרה שתיקון היחסים בין יוסף לאחיו, לקראת סוף חומש בראשית, מאפשר את הפיכת היחידים לשבטים ולעם. על רקע זה האחים אהרון, משה ומרים (החל מחומש שמות) מציבים משמעות חדשה לגמרי ליחסים המשפחתיים. מרים היא הדואגת לאחיה הקטן משה המצוי בבדידותו על שפת היאור בתיבה. עמידתה זאת של מרים "ותתצב אחתו מרחֹק, לדעה מה יעשה לו" (שמות, ב', ד') מגלמת לדעתי את שורש הקשר בין האחים. אהרון ומרים האחים הבוגרים בשנים, מסוגלים להכיר במעלות הייחודיות של משה. הם ניצבים לצִדו וגם כאשר הם מרוחקים ממקומו הם פועלים לדעת את גורלו ולהיות מעורבים בו.

 

"הלל אומר: הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום ורודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה" (פרקי אבות, א', י"ב). אהרוֹן נוֹתר בתודעתנו כסמל השלום. ראשית, בולטת העובדה שמבחן השלום הוא פנימי. הרי אהרון לא הרבה במעורבות ב"יחסי החוץ" של העם הנודד במדבר, לבד כמובן ממעורבותו הרבה במו"מ שהתנהל עם פרעה מלך מצרים לפני יציאת מצרים. נובע מכך ש"מבחן השלום" של התנא הלל שייך ליחסי הפְנים בישראל. "מחנה השלום" הוא אפוא בראש ובראשונה זה העוסק באינטנסיביות בהשגת שלום בישראל. שנית, לא כל אוהב שלום הוא גם רודף שלום ולא כל אוהב בריות מקרבן בהכרח לתורה, שאחרת לא היה צריך הלל לפרט את כל התכנים האלה. בדרך-כלל נוהגים לפרש אמירה זאת בקשר לסגולת אהרון להביא שלום בין אדם לחברו. לענ"ד קודמת לכך יכולתו לחיות בשלום עם אחיו ואחותו במסגרת המשימה הקשה של הנהגת ישראל.

 

פעולותיו הראשונות של משה הצעיר נעשות ללא מעורבות של אהרון. רק בשלהי ההתגלות בסנה נאמר למשה שאהרון אחיו יוצא לקראתוֹ כדי להשתלב בשליחות. "... והיה הוא יהיה לך לפה ואתה תהיה לוֹ לאלהים" (כמובן הכוונה כאן למנהיג – מנחֶה). אחד העם במאמרו "כהן ונביא" מתאר את משה כמי שאינו מתפשר אלא צמוד לחלוטין לנבואתו. אהרון מתואר כמי שבא בדברים עם העם וחותר לפשרות. נדמה לי שאהבת השלום של אהרוֹן הכרחית כדי לקיים את נאמנותו המוחלטת למשה.

 

בנוסף לכך היא אכן מבססת גם את יכולת ההידברות שלו עם העם (אשר בחטא העגל הגיעה לנקודה מורכבת ביותר) ומעבר לכל היא המאפשרת לו את הכהונה הגדולה. העיסוק המתמיד בעבודת הקודש במשכן עלול להיות מקור להסתבכויות וחיכוכים. ידוע לכל אחד מעִמנו שעבודה ציבורית בכלל ועבודת "קודש" בפרט מעוררות לא פעם לא רק סיפוק גדול, אלא גם מחלוקות ותסכולים. לעתים קשה להאמין לויכוחים הנשמעים סביב פעילות חינוכית ולימודית או בקרב הפעילים בבית-כנסת.

 

אהבת השלום של אהרון פירושה, שבאופן נוכח ותמידי הוא תופס את עבודת המשכן, כהשכנת שלום על העם. הוא נושא את גורל העם על לִבוֹ כחלק ממשאוֹ הרוחני ככהן הגדול. משפטם של ישראל הוא שלומו ותקינותו. אהרון הוא המסוגל להעביר לבנו אלעזר את התפקיד ואת בגדי הכהונה כחלק "ממות הנשיקה" שלו והוא המסוגל "לידום" במותם הטראגי של בניו נדב ואביהוא. כפי שענונותו של משה אִפשרה לו דרגת נבואה פלאית, כך ענונותו של אהרוֹן זִכּתה אותו לגעת בקודש ולצאת בשלום. מה רבים האנשים לעומתו אשר "נגעו" בקודש הרבה פחות, אם בכלל, ואבדו את שפיותם ו/או את מידותיהם הטובות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים