שתף קטע נבחר

האם קעקועי גוף פסולים? והאם מסירים אותם בקבורה?

שאלה:

 

מה מדיניות ההלכה בנוגע לקעקועי גוף? הערות: האם קעקועי גוף פסולים עפ"י ההלכה? האם נכונות השמועות כאילו מקועקעים נקברים בנפרד או נקברים לאחר שהקעקוע הוסר? (עדי, הרצליה)

 

תשובה:

 

ישנו איסור מוחלט לעשות קעקועי גוף: כך ציוותה התורה – "וּכְתֹבֶת קַעֲקַע לֹא תִתְּנוּ בָּכֶם אֲנִי ה'" (ויקרא פרק יט).

 

הגוף הוא דבר קדוש, בצלם אלקים. הוא ניתן לאדם לשימוש, אבל אינו רשאי לעשות בו כרצונו. אסור לקעקע על הגוף דבר, עם זאת מהתורה חייבים על קעקוע רק אם כתבו אות אחת או יותר ולא על ציורים וצורות.

 

כמו כן, חיוב מהתורה יש רק בשילוב של שריטה וצבע, ייתכן שהזרקה תת עורית במכונות הקעקוע מהסוג החדש, בהם מחטים דקיקות מזריקות לתוך העור במהירות של עשרות הזרקות בשניה, נחשבות לשינוי וספק אם הם עונות לקריטריון הקבוע בשו"ע (יורה דעה סימן קפ): "כתובת קעקע, היינו ששורט על בשרו וממלא מקום השריטה בחול או דיו או שאר צבעונים הרושמים."

 

יודגש: האיסור הוא על כל סוגי הקעקוע ועל כל הטכניקות, כתבנו את הדברים דלעיל כדי ליתן פתח לחוזרים בתשובה, שיש מקרים בהם הקעקוע שעשו אינו נופל בקטגוריה החמורה ביותר. קעקוע שנעשה בחטא הוא עוון החקוק בגופו של אדם, ויש חובה להשתדל ולהסירו (עיינו במאמרו של הרב בקשי דורון בעניין זה בתחומין כב).

 

אם נפטר אדם ולא הסיר את הקעקוע בחייו, קוברים אותו כרגיל וכפי שהוא, בצער על כך שלא עשה תשובה ונושא איתו את החטא בגופו.

 

יש אנשים בינינו, הנושאים אות זיכרון ומסירות נפש. קעקוע של מספר כחול על ידם, מימים אפלים. קעקוע שלא נעשה בחטא אלא באונס והשפלה במחנות הריכוז הנאציים. כבר פסק בזמן השואה בשו"ת "ממעמקים", שאין להסיר קעקועים אלו.

 

יש להשאירם בכדי שנזכור את המספרים הכחולים הללו, נזכור את העומדים עלינו לכלותינו בגלל יהדותנו, נכבד את אלו שנספו ואת אלו שנצחו ונשארו בחיים למרות הכל, וגם כלפי שמיים - ירא ה' וישפוט. (משיב: הרב דרור ברמה) 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים