שתף קטע נבחר

yes הולכת בגדול על הרשת: תשדר תוכניות וסדרות

חברת הלווין תעלה מאות שעות של תכני טלוויזיה לאתר שלה. בתחילה תכני מקור ובהמשך גם תכנים מחו"ל. מנכ"ל yes: זה לא תחליף ל-VOD

חברת הלווין yes תשיק מחר (ה') את אתר שידורים המלא (ה-Broadband) שלה בשיתוף עם וואלה. האתר יכלול עונות שלמות של סדרות מקור של החברה, ובהמשך מספר סדרות מחו"ל. התכנים יינתנו בהתחלה לכלל הגולשים חינם, ובהמשך יהיו גם תכנים בתשלום.

 

מנכ"ל yes, רון אילון, הודה כי אחת הסיבות שהביאו להשקת האתר היא נטיית גולשים להוריד תוכניות מהאינטרנט, אך לא ציין מפורשות את עניין שיתוף הקבצים, “אנשים אוהבים לראות באינטרנט מה שהם רואים בטלוויזיה, אם זה קצת לפני או קצת אחרי", אמר אילון.

 

רק תכנים מקוריים בהתחלה

בשלב הראשון יוצגו באתר רק תכנים מקוריים של yes (סדרות בהפקת החברה), בהם "השיר שלנו", "ראש גדול", "לא הבטחתי לך", "פעם בחיים", "ראש גדול", ו"אולי הפעם". בוואלה ו-yes מבטיחים 250 שעות שידור ויעלו 1,000 שעות עד סוף השנה.

 

יונה ויזנטל, סמנכ"ל התוכן של yes הבטיח כי בהמשך יעלו גם פרקים שלמים מסדרות הרכש מחו"ל, וזאת לאחר שתשולב באתר מערכת הצפנה (DRM). כך יוכלו ב-yes להציע את התכנים בחינם רק למנויים ספציפיים בחבילות מסויימות, בעוד עבור שאר הגולשים התכנים הללו יהיו חסומים.

 

בשלב הראשון התוכניות יהיו זמינים לצפיה באתר בלבד (סטרימינג), כאשר ישנה אפשרות לעצור את השידור באמצע או להעביר קדימה ואחורה (כמו VOD), אך אי אפשר להוריד את התוכניות למחשב או לצרוב על גבי DVD.

 

נוסף על כך, ישודרו באתר תקצירי פרקים, פיספוסים, קטעים מאחורי הקלעים וראיונות של התוכניות מהארץ ומחו”ל, וכן פרקים קצרים ויעודיים לאינטרנט (Webisodes). באתר ישולבו גם כלים קהילתיים רגילים כמו צ'טים, פורומים ובלוגים, על פי ההכרזה.

 

פרסומות ופרקים למכירה

בהמשך מבטיחים ב-yes ובוואלה כי גולשים יוכלו להוריד תכנים חינם או בתשלום (אך סירבו לנקוב במחירים), ובחלק מהתכנים יהיה ניתן לצפות גם על גבי הטלוויזיה דרך הממיר, או באמצעות נגנים ניידים. התכנים הללו יהיו גם מוגנים ב-DRM, כך ש-yes תוכל לקבוע לקבצים תאריך תפוגה אחריו לא יהיה ניתן לצפות בהם יותר, ולמנוע העתקה של התכנים.

 

התכנים שישודרו באתר ילוו בפרסומות קצרות לפני כל פרק, ובנוסף פרסומות שמופיעות בצידי המסך באמצע הפרקים (layover), עליהן ניתן להקליק, בדומה למודל שיושם היום גם באתר שיתוף הווידאו YouTube. למרות שמדובר בפרסומות המופיעות על התוכן, מהלך שאינו נהוג ברוב אתרי הווידאו, יורם דילאמני, סמנכ"ל התוכן בוואלה, משוכנע כי לא מדובר בפרסום פולשני שירתיע גולשים. 

 

אילון ציין כי האתר יאפשר ללקוחות קיימים ופוטנציאלים לצרוך את תכני yes גם באינטרנט ויספק להם

 גם תכנים משלימים לטלוויזיה. הוא הביע תקווה כי הפרסומות שישולבו באתר ייצרו הכנסות נוספות לחברה - באמצעות פרסום בווידאו, תכנים בתשלום לגולשים שאינם מנויים (pay-per-view) ופיתוי גולשים להצטרף כמנויים לחברה.

 

אילן ישועה, מנכ"ל וואלה, הסביר כי נרשם גידול מואץ בצריכת תכנים באינטרנט, בעיקר בקרב צעירים, ולכן הפרסום בווידאו מקוון הופך למשתלם יותר למפרסמים. לדברי אילון, הקהל הצעיר בוחר באינטרנט בהיקפים גדולים, ולכן מדובר במודל עסקי שיחזיר את ההשקעה "מהר מאוד".

 

שנה של שידורים באינטרנט

לפני כחצי שנה החל לפעול אתר בשם "yes Video" במתכונת מצומצמת יותר ובמסגרת שיתוף פעולה עם תוכנת ה-Media Center של מיקרוסופט.

 

באתר הישן ניתן לצפות בסדרות כמו "אולי הפעם", פרקים מהעונה הרביעית של "השיר שלנו", וכל העונה של "לא הבטחתי לך", חינם וללא פרסומות. נוסף על כך, האתר מציע גם סרטים דוקומנטריים ישראלים מערוץ yes דוקו, וסרטים קצרים ששודרו במסגרת תחרות סרטי האימה.

 

אתר ה-yes Video לא ממש עודכן, ותכני וידאו חדשים הועלו לאתר המשותף עם וואלה - שפעל במתכונת דומה, ובו שודרו הפרקים הראשונים של סדרות המקור "מסכים", "נפילים" ו"ראש גדול" וכן במספר פרקים מאופרת הסבון "היפים והאמיצים", ועשרה פרקי-אינטרנט קצרים (webisodes) של סדרת המדע הבדיוני "Battlerstar Galactica". ב-yes מספרים כי בפרקים אלה נרשמו עשרות אלפי צפיות במשך מספר ימים.

 

yes החלה לשדר תוכניות באינטרנט לפני כשנה, אז במסגרת שיתוף פעולה עם "תפוז", העלתה לאתר שיתוף הוידאו Flix את הדקות הראשונות של כל פרקי העונה, וכן שלושה פרקים מלאים. פרק הסיום של הסדרה זכה, על פי נתוני Flix, לכ-46,000 צפיות – השקולות לכ-2.5 אחוזי רייטינג בטלוויזיה.

 

HOT: נוכחים-נפקדים ברשת

בחברת HOT שוקטים על השמרים בכל הנושא של תכנים באינטרט ולא ממהרים לשדר תכנים ברשת. החברה פתחה ערוץ באתר שיתוף הוידאו האמריקני YouTube, שם היא משדרת קטעים קצרים מ"הבורר" וה"אלופה" - שתי סדרות המקור של HOT, וכל אחד מהקטעים הללו זכה למאות צפיות.

 

מנכ"ל HOT, דוד קמיניץ התבטא בעבר בנושא ואמר כי "יש פה עניין של תפיסה למה אני לא מתחבר (לשידורים באינטרנט - א.ק.) כי, באמת, בוא נקרא לילד בשמו, אני מפתח תוכן עבור לקוחותיי כי אני רוצה שהם יישבו ויראו את התוכן מול הטלוויזיה".

 

בניגוד לדעתו של אילון מ-yes, קמיניץ אמר בעבר כי לדעתו אין מודל עסקי ראוי באינטרנט שיחזיר לו את ההשקעה, אם יחליט לשדר שם את התכנים של HOT.

 

תחליף ל-VOD?

עד לפני כחודש, yes הייתה מוגבלת מבחינה חוקית להציע שירות כזה, אולם החוק תוקן וכרגע החברה רשאית לספק VOD, על ידי שימוש בתשתית ADSL של בזק לאינטרנט מהיר. שירות ה-VOD כבר פעל במסגרת ניסוי טכנולוגי מצומצם בקרב 500 לקוחות בחודשים האחרונים, אך עדיין צפוי להיתקל בקשיים טכנולוגיים לפני השקתו לכלל הלקוחות.

 

אילון מכחיש שהאתר החדש ישמש כאלטרנטיבה ל-VOD. "האתר הוא מוצר משלים לחווית הצפיה. בסוף היום יהיה VOD ל-yes, אבל בהחלט לא מדובר בתחליף", אומר אילון, אך לא ציין תאריך יעד בו יושק שירות ה-VOD.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים