שתף קטע נבחר
צילום: רועי צוקרמן

טויוטה אוריס - קורולה, אבל אחרת

אחת המכוניות היותר מסקרנות שנחתו כאן בשנים האחרונות היא הקורולה החדשה, בשתי גרסאות. אחרי מבחן סוער לגרסה השמרנית מהשתיים, מגיע תור האלטרנטיבה הצעירה, האוריס

יריבות בין אחים היא תופעה מוכרת עוד מימי התנ"ך. היחסים בין קין והבל למשל, מהווים עד היום דוגמה טרגית ל"איך לא לגדל את הילדים שלכם". גם עשו ויעקב היו יכולים להיעזר בפסיכולוג משפחתי. האחים של יוסף? אלה כל-כך שנאו אותו, ששיגרו אותו בדואר למצרים.

 

  • מבחן דרכים: טויוטה קורולה החדשה

 

יצרניות רכב לעומת זאת, מנסות להימנע מיריבות משפחתית, בעיקר בגלל שזה עשוי לפגוע בעסקים ולגרום לבעלי המניות ללקות בדיכאון. זו הסיבה לכך שמרבית היצרניות מייצרות דגם אחד בכל קטגוריה. וגם אם לפעמים יש חפיפה מסוימת, הם לא מתחרים זה בזה.


טויוטה אוריס: לא בדיוק הקורולה שחשבתם, נכון? (תצלומים: רועי צוקרמן)

 

אבל מדי פעם, יצרנית רכב מפירה את הכלל הבלתי כתוב הזה. בדור העשירי של הקורולה, טויוטה החליטה לייצר שתי אחיות על בסיס זהה: אחת שומרת על השם קורולה, ומיועדת לקהל הלקוחות הנאמן והשמרן של היצרנית, השנייה נקראת אוריס, ואמורה לקסום לקהל צעיר יותר. ניסינו לברר מה כדאי לכם יותר, והאם מישהו מרוויח מהיריבות המשפחתית.

 

קסם לצעירים?

כאחות שאמורה לקסום לצעירים, צריכה האוריס להציע עיצוב צעיר ותוסס. אלא שלצערנו יש פער בין הרעיון לביצוע. ואכן, "על הכביש", האוריס היא לא ממש סוכרייה לעיניים: היא נראית כמו הכלאה לא לגמרי טבעית בין יאריס שהתנפחה לקורולה ראנקס ז"ל. אז נכון שמזוויות מסוימות היא נאה למדי, אבל התוצאה לא תגרום לאף צעיר לרוץ אחריה ברחוב.


 

יחד עם זאת, יש בהופעתה של האוריס יתרון אחד ברור: היא קודם כל שונה מאחותה השמרנית יותר, הקורולה, שצפויה לסגור את שנת 2007 עם סך מכירות של כ-13,000 יחידות. עבור מי שמחפש קצת ייחוד, זה יתרון שאין להמעיט בערכו.

 

אפרופו ייחוד: כמו במקרה של הקורולה, גם באוריס ניכר כי המעצבים שמרו את התעוזה לתא הנוסעים. קחו למשל את הקונסולה המרכזית המוגבהת. עד לפני כמה שנים, מעצב יפני שהיה מציע דבר שכזה היה מורד בדרגה ונשלח לעצב מלגזות. הנדסת האנוש טובה, ואיכות ההרכבה הגבוהה, צפויה להבטיח שנים ארוכות של שקט תחזוקתי. קצת פחות מרשימה היא איכות החומרים. כמה מחלקי הפלסטיק נראים דומים להחשיד לאלה שעיטרו את הקורולה הקודמת, וזו ממש לא מחמאה.

 

גם בסעיף האבזור הבטיחותי אי אפשר להחמיא לאוריס: היא זכתה אמנם במבחני ריסוק אירופיים (Euro NCAP) בחמישה כוכבים, אבל עשתה זאת עם שבע כריות אוויר. בגרסה הישראלית יש רק ארבע כריות אוויר, ואין בקרת יציבות אלקטרונית. בכל שאר סעיפי האבזור זוכה האוריס לציון טוב, בכל רמות הגימור.

 

גם מרחב המחייה היא זוכה לציון טוב: בסיס הגלגלים אמנם קצר מהמקובל בקטגוריה, 260 ס"מ לעומת 264 בפורד פוקוס או 262.5 ברנו מגאן, אבל לארבעה מבוגרים לא תהיה בעיה להתארח כאן. לתחושת המרחב תורם ממד גובה נדיב של 151.5 ס"מ, ארבעה יותר מבקורולה.

 

לטוב ולרע

מתחת לעיצוב השונה, האוריס כמעט זהה לקורולה. וזה גם טוב וגם רע. נתחיל בצד החיובי: המנוע, 1.6 ליטר עם תזמון שסתומים משתנה, הוא החזק בקטגוריה, עם 124 כ"ס. למרות זאת, הביצועים אינם חריגים: 12.1 שניות מעמידה ל-100 קמ"ש לא יתלשו את השיער מהקרקפת.


 

לזכותה של האוריס עומדת גם התנהגות "נקייה": גם אם אינה מרגשת, היא בטוחה וצפויה. בכל הנוגע לנוחות נסיעה, האוריס סובלת מפיצול אישיות קל: במהירות נמוכה היא נוקשה יתר על המידה, בעיקר כמובן בכביש משובש, אבל המצב משתפר ככל שהמהירות עולה. ובכל מקרה, הודות לבידוד טוב מרעשים, תא הנוסעים נשאר נינוח בכל תנאי הדרך.

 

מי שמפריעה לנינוחות היא תיבת הילוכים רובוטית, זהה לזו שבקורולה. וכפי שכתבנו בעבר, יחסית לתיבות מסוגה היא עושה עבודה טובה: העברות ההילוכים לא מטלטלות את המרכב יתר על המידה, בוודאי פחות מוחשיות מאלו של תיבה רובוטית ביאריס. אולם, למי שהתרגל לתיבה אוטומטית - כמו שעשו הרוב המוחלט של לקוחות טויוטה - יידרש זמן כדי להסתגל לתיבה הזו.

 

נקודת התורפה העיקרית - ללא ספק - היא המעבר בין שלושת ההילוכים הראשונים, המנדנדים את הנוסעים קדימה ואחורה כתוצאה מהשהייה בולטת. מצב "ספורט" בתיבה מפחית את הנדנוד, והעברת הילוכים ידנית - בעזרת המנופים הנוחים מאחורי ההגה - משפרת אף היא את המצב. אלא שמדובר כאן ללא ספק בדרכים לשפר, את מה שמלכתחילה יכול היה להיות טוב יותר. אין לנו ספק שתיבה אוטומטית רגילה הייתה מתקבלת בשמחה רבה יותר על-ידי לקוחות.

 

טויוטה היא טויוטה

אז מי מרוויח מהיריבות המשפחתית בין הקורולה לאוריס? למרות הצהרות טויוטה, האוריס אינה מכונית שתשלהב לקוחות צעירים - היא פשוט לא מספיק "קולית". מלבד זאת, שתי עננות מרחפות מעל האוריס, ושתיהן מחייבות אזכור נוסף: למרות הניסיונות והשיפור, התיבה הרובוטית אינה מיישרת קו עם תיבה אוטומטית רגילה. בנוסף, אבזור הבטיחות נמוך מהמקובל בקטגוריה - שני חסרונות שאסור להמעיט בחשיבותם.


 

מאידך, לקוחות מסורים של היצרנית יתלהבו: האוריס היא כל מה שטויוטה צריכה להיות, כלומר בנויה היטב ויעילה, עם ערך מוסף בדמות תא נוסעים מודרני ועיצוב חיצוני נאה למדי. אין ספק אמנם כי מרבית הישראלים יעדיפו את הקורולה המוכרת, אולם עבור מחפשי הייחוד במשפחת טויוטה, האוריס היא בחירה טובה. גם כשהיא ניצבת מול יריבות כמו פורד פוקוס, מאזדה 3 ורנו מגאן, שלא נהנות כמוה משם מותג כל-יכול.

 

האם כל זה מצדיק פער מחיר גדול? מחיר האוריס מתחיל ב-122 אלף שקל, בעוד הקורולה מתחילה ב-114 אלף. זה לא מעט כסף, אותו ניתן להצדיק רק בשם הייחוד. תעשו חשבון כמה זה שווה לכם.


טויוטה אוריס

טויוטה אוריס
מנוע 4 צילינדרים, 16 שסתומים
נפח / סוג דלק 1,598 סמ"ק / בנזין
הספק מרבי 124 כ"ס ב-6,000 סל"ד
מומנט מרבי 15.9 קג"מ ב-5,200 סל"ד
הנעה / תיבת הילוכים קדמית / רובוטית, חמישה הילוכים
מרכב חמש דלתות, האצ'בק
אורך 422 ס"מ
רוחב 176 ס"מ
גובה 151.5 ס"מ
בסיס גלגלים 260 ס"מ
משקל 1,260 ק"ג
נפח תא מטען 350 ליטר
100-0 קמ"ש 12.1 שניות
מהירות מרבית 190 קמ"ש
תצרוכת דלק (ממוצע יצרן) 14.5 ק"מ לליטר
מחיר 122,000 שקל
אחריות 36 חודשים
אבזור בטיחות 4 כריות אוויר, ABS
דירוג בטיחות* לא נבחנה*

*האוריס זכתה לחמישה כוכבי בטיחות במבחן ה-EuroNCAP. אלא שבניגוד לגרסה שנבחנה, עם שבע כריות אוויר, בישראל היא משווקת עם ארבע כריות בלבד בכל הגרסאות

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אוריס - זו אינה קורולה
צילום: רועי צוקרמן
מצויידים בעגלת תינוק? בבקשה
צילום: רועי צוקרמן
יותר מסתם שם?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים