שתף קטע נבחר

הסעות תלמידים: סכנה במושב האחורי

איך עוקפות רשויות מקומיות את החובה להתקין חגורות בטיחות ברכב הסעה, כמה ילדים יכולים להצטופף במושב והאם מותר להם לרדת מהדלת האחורית. מדריך לדברים שכדאי לדעת בזמן שמחכים להסעה של בית הספר והגן, ואיך גם אתם יכולים לתרום לבטיחות הקטנים

ההסעות לבתי הספר ולגנים הפכו בשנים האחרונות למקור של חששות ודאגה להורים. אין סטטיסטיקות לגבי ילדים שנפגעו או נפצעו במהלך ההסעה לבית הספר, אבל בארגון בטרם - המרכז הלאומי לבטיחות ולבריאות ילדים - מדברים על נפגעים רבים. למרות זאת, המצב בשטח מופקר לחלוטין. "בישראל אין כלי רכב ייעודיים להסעות תלמידים", אומרים בארגון.

 

"בכלי הרכב המשמשים גם להסעות, לא מותקנים אביזרים להגברת בטיחות הילדים כגון חגורות בטיחות. מעבר לכך, כלי רכב רבים הם בעלי ליקויים חמורים".‬ בעיות נוספות הן אי-התקנת מתקנים מיוחדים להגנה על ילדים בעת העלייה והירידה מרכב ההסעה.

 

רוב מקרי הפגיעות מתרחשים בעת העלייה או הירידה מהרכב. זה עלול להיות גם הנהג עצמו שפוגע בהם אם אינו שם לב, לדוגמה, שרצועת הילקוט של הילד נתפסה בדלת, וממשיך לנסוע הלאה.


זכותכם לוודא שהאוטובוס והנהג כשירים למשימה (צילום: ויז'ואל/פוטוס)

 

בארצות-הברית, לשם השוואה, מותקן שלט עצור בכל רכבי ההסעה, הנשלף מהאוטובוס בזמן העלאת הילדים והורדתם. החוק מחייב את כל הנהגים שלפני הרכב או מולו לעצור, כדי שהילדים יוכלו לחצות את הכביש בבטחה. כל כלי הרכב המשמשים בארצות-הברית להסעה לגנים ולבתי-ספר גם צבועים בצהוב ואי אפשר להחמיצם.

 

סוגי התראות אפשריות נוספות הן צפצוף מתריע, מראות מיוחדות (בעיקר בחלק האחורי) או מצלמת וידיאו לזיהוי ילדים הנמצאים מאחור.

 

עם זאת, לאחרונה אושרה בכנסת לקריאה שנייה ושלישית הצעת חוק לתיקון פקודת התעבורה של הח"כ לשעבר שאול יהלום. הצעת החוק מחייבת רכב להסעת ילדים בהתקנת שלט אזהרה של תכולת הרכב וכן בהתקנת מערכת איתות חזותית מהבהבת המיועדת להתריע שילדים עולים ויורדים בעת שהרכב עוצר.

 

בעיות אחרות הדורשות טיפול הן היעדר נהלים ברורים בנושא. אלו הקיימים היום אינם מספיק ברורים. אין למשל נוהל ברור בנושא סריקה לאיתור ילדים, כדי שלא יישארו ברכב ללא השגחה; אין פתרונות המתאימים להסעה בטוחה של פעוטות וילדים עד גיל ‭;6‬ התחום מוצף בנהגים בלתי מורשים; לא נאכף החוק, המחייב כל נהג המסיע שמונה ילדים ויותר מתחת לגיל 14 לעבור השתלמות בת 64 שעות הכוללת נושאים כמו עזרה ראשונה. גם התנהגות הילדים עצמם בעייתית. תלמידים רבים מתפרעים בשעת הנסיעה, מה שעלול לפגוע קשות בכושר הריכוז של הנהג.

 

מאחר שמנגנוני החוק והאכיפה זוחלים לאט, מה בכל זאת יכולים הורים לעשות כדי להבטיח נסיעה בטוחה יותר של ילדיהם? מה מותר ומה אסור בהסעה? בסיוע מומחי ארגון בטרם ליקטנו את השאלות החשובות.

 

כמה ילדים מורשים לשבת במושב?

שניים בלבד. בעבר מותר היה להושיב שלושה תלמידים במושב, אך נוהל זה בוטל מ-1 בספטמבר ‭.2005‬

 

האם חובה להתקין חגורות בטיחות?

התשובה היא כן. החל מ-1 בספטמבר ‭,2006‬ בכל אוטובוס משנת ייצור 1995 והלאה המשמש להסעת תלמידים עד גיל ‭,18‬ חובה שיהיו חגורות בטיחות. הדבר חל על כל פעילות מאורגנת לילדים, כלומר לא רק הסעות לבית הספר אלא גם לקייטנה, לטיול, גם בתוך העיר וגם בדרכים בין-עירוניות. החובה חלה על כל כלי הרכב המסיעים תלמידים בשכר, בין אם אוטובוסים ובין אם אחרים.

 

החובה אינה חלה על קווי שירות של אוטובוסים עירוניים. בהקשר זה, בארגון בטרם הצטברו דיווחים על רשויות מקומיות שהנהיגו שיטה "עוקפת חגורות".‬ הכוונה לאוטובוסים בקווי הסעה מיוחדים שהפכו לקווי שירות רגילים. התלמידים משתמשים בהם בכרטיסיות הנרכשות עבורם והרשות פטורה מחובת התקנת חגורות בטיחות.

 

האם הילדים חייבים לחגור?

עדיין אין חובה חוקית לתלמידים לחגור חגורת בטיחות בהסעות. התחיקה, כמו שנהוג במקומותינו, מתקדמת בשלבים. עם זאת, יש המלצה על חגירה בחוזר מנכ"ל של משרד החינוך.

 

כמה ילדים מותר להסיע ברכב?

בעיה כואבת. מספר התלמידים כפוף למה שרשום ברישיון הרכב. באוטובוס הסעה רגיל מותר להסיע 50 תלמידים בלבד, אם כי כבר דווחו מקרים שבהם הוסעו באוטובוס 100 תלמידים. גם אם רישיון הרכב מתיר הסעה בעמידה, זה תקף רק למבוגרים ולא לילדים.

 

האם יש חובת מלווה בהסעה?

למרבה הצער לא. למרות שהיה רצוי מאוד, במיוחד בהסעות לילדים מתחת לגיל ‭.9‬ במדינות שונות קיימת חובה להצמיד מלווה להסעת תלמידים והמלווים מצוידים בביגוד מיוחד ובשלט עצור המסייעים בסימון לנהגים לעצור כאשר התלמידים חוצים את הכביש אל ההסעה או ממנה.

 

האם יש הגבלת גיל לרכב?

כן. כלי רכב להסעה ברשויות מקומיות יכולים להיות בני עד 10 שנים. האוטובוסים הצהובים המשמשים מועצות אזוריות להסעת תלמידים יכולים להיות בני עד 14 שנה.

 

איפה מותר להוריד את התלמידים?

אך ורק מהדלת הקדמית. חובה זו חלה כחוק גם על החאפרים, כלומר כלי רכב שאינם מורשים להסעת תלמידים. אגב, כל עוד דלתות הרכב פתוחות, על הנהג להפעיל את פנסי האיתות.

 

מה לגבי אמצעי בטיחות בהסעת גן?

אין חובה להתקין התקני ריסון בהסעות של ילדים קטנים יותר, מתוך הנחה שהאוטובוס נותן הגנה פאסיבית טובה מרכב פרטי. זאת בשל גודלו ובשל חוזק השלדה. באוטובוסים קטנים יש לעתים חגורות מוצלבות.

 

איך עוברים את ההסעה בשלום?

הצד של הילד:

  • בתחנת ההסעה יש לעמוד במרכז המדרכה רחוק ככל האפשר מהכביש
  • לא לרוץ לרכב, אלא לחכות עד שיגיע לתחנה יש לעלות רק אחרי שהרכב נעצר לחלוטין, בצורה מסודרת וללא דחיפות
  • אם נשמט חפץ מידו של הילד או מתיקו - לא להרים, אלא להודיע לנהג ורק לאחר הסכמתו להרים את החפץ
  • במהלך הנסיעה יש לשבת. לא לעמוד או ללכת ולא להוציא ראש או ידיים מהחלון
  • דעו כי השתוללות וצעקות יסיחו את הריכוז של הנהג
  • אחרי הירידה יש להתרחק מהרכב, ולחצות את הכביש, אם צריך, רק אחרי שהרכב ייסע

 

הצד של ההורה:

  • קודם כל, על ההורה לתדרך את הילדים בכללי התנהגות נכונה (ראו: "הצד של הילד‭("‬
  • לא להתעצל. להגיע לבית הספר כאשר ההסעה יוצאת לדרכה בשבוע הראשון ללימודים ולבחון את הרכב: האם הוא ישן? האם מותקנות בו חגורות בטיחות לפי החוק? כמה ילדים נוסעים בו? 
  • הורה יכול לדרוש מהרשות המקומית או מהמועצה האזורית להתקין חגורות בטיחות ומתקני בטיחות נוספים וכן לשפר תשתיות של תחנות הסעה 
  • הורה יכול להתריע אם נהגי ההסעות מתנהגים בצורה הנראית לו מסוכנת 
  • יש לוודא שבית הספר מינה מורה שישמש כרכז הסעות, האחראי בין היתר גם על נושא הבטיחות בהסעות

 

למי ניתן לפנות בתלונות?

לממונה על הסעות תלמידים במועצה או ברשות המקומית, או למשרד החינוך: אגף א' היסעים והצטיידות, רחוב דבורה הנביאה ‭,2‬ בנין לב-רם ירושלים. טלפון: 5603359־‭.02‬ פקס: 5603385־‭.02‬

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הדרך חזרה לבית הספר רצופה סכנות - כך תוכלו לצמצם חלק מהן
צילום: אמיר כהן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים