שתף קטע נבחר

שקט, מצלמים: תוכנה ושמה פוטושופ

שיעור אחרון בסדנה, ובו נחשף נשק יום הדין של הצלמים החובבים, שאין להם סט משוכלל ומצויד: הפוטושופ. מדריך על קצה המזלג למתחילים בריטוש ובליטוש

בשיעור האחרון והמרגש של הסדנה בעיקר חלקנו חוויות ואכלנו הרבה עוגות שוקולד, אבל גם עברנו על כל הצילומים שעשינו לאורך הסדנה והוספנו הערות והארות. ומה נשאר בשבילכם? היות ורוב הסדנה התעסקנו בציוד שהיה בסטודיו, ושל-99% מהאנשים אין בבית, היום נדבר על הכלי הטוב ביותר שעומד לרשותכם כדי לשפץ את התמונות שלכם: תוכנה ושמה פוטושופ.

 

קודם כל הבהרה מראש - אין תחליף לתמונה טובה, חדה ומוארת היטב, ובוודאי שמצלמה איכותית תעזור לכם להגיע לתמונות טובות יותר. אבל אם המצלמה שלכם לא כל כך איכותית, או אם התמונות שלכם לא יצאו מושלמות, פוטושופ פשוט יכולה לעזור לכם לשפר אותן. אם תעבדו איתה בצורה נכונה, אף אחד גם לא ירגיש את ההתערבות המלאכותית. בכל מקרה התוכנה היא כלי בלבד, ועדיף לא להסתמך רק עליה ולא לחפף בזמן הצילומים. השקיעו בטכניקה שלכם. ניסיון הוא הדרך הטובה ביותר להשתפר.

 

ללטש או לא ללטש

רוב הצלמים המקצועיים עובדים עם מכשור מיוחד שמזרים את התמונות ישירות מן המצלמה לצג מחשב שיושב בסט עצמו. שם אפשר לראות את התמונות המצולמות תוך כמה שניות בצורה אוטומטית בלי לעצור כל שנייה ולהוריד את התמונות למחשב כמו שרובנו עושים בדרך כלל - תהליך שיכול להיות מסורבל, במיוחד אם עושים אותו עשרות פעמים שוב ושוב בשביל כל תמונה. צג התצוגה המקדימה על רוב המצלמות הדיגיטליות לא מאפשר להבחין בדקויות שאפשר לראות על המסך, ולרוב אי אפשר להסתמך עליו. ולכן הכי נוח לגשת שנייה למסך ולראות: יש יותר מדי ברק? מכוונים את הפלאש בהתאם. ברחה לה טיפה סוררת של רוטב ולכלכה את הצלחת? מנקים ומצלמים שוב. הקומפוזיציה בעייתית? את הדברים הנ"ל רואים מיד במחשב, וקשה מאוד להבחין בהם בצג. כשעובדים עם מוניטור בסט, רוב הבעיות נפתרות והעיבוד שיידרש אחר כך יהיה מינימלי.

 

חלק מן הצלמים נוהגים להעביר את התמונות ללקוחות ללא ליטוש כלל, ורובם מעבירים את התמונות ליטוש זריז לשם חידוד, תיקוני ניגודיות (קונטרסט) ולפעמים גם תיקון צבעים. אם אפשר להעביר תמונה מושלמת, אז למה לא, בעצם? תגידו מה שתגידו, אבל אל תשכחו גם שצלמים עובדים בסט שלהם, עם הפלאשים והרקעים שלהם, ויש להם שליטה מלאה בתנאי התאורה. רובנו מצלמים בבית שלנו, במטבח, או אפילו בשטח בחוץ (בים, בפיקניק, או במסעדה, למשל) - ולמרות שלמדנו כמה טריקים ערמומיים לשיפור תנאי התאורה, אין לנו יותר מדי מרחב. כאן נכנס לתמונה נשק יום הדין, שבעזרתו גם התמונות שלנו יכולות לצאת ממש כמו בז'ורנל, בלי להשקיע מאות ואלפי שקלים בציוד יקר.

 

יש המון שיטות לכל השיפוצים והתיקונים שנעשה כאן, ואין כאן מקום לפרט את כולן - זהו מדריך על קצה המזלג. כולנו כמובן נשמח ללמוד דברים חדשים ואתם מוזמנים לטקבק את השיטות וההערות שלכם. אם אתם נתקעים בשלב כלשהו, פשוט חפשו בגוגל את שם הפעולה שנתקעתם בה באנגלית יחד עם הביטוי photoshop tutorial ותמצאו מאות מדריכים מצויינים.

 

יאללה לעבודה

בואו ניקח תמונה לדוגמה - מרק הבטטה שבתמונה צילמתי ב"סט" מאולתר בבית שלי. בזמנו עוד לא הכרתי את הטריק עם הרמת הבריסטול לגובה מאחורי המנה המצולמת, ופשוט הנחתי אותה על בסיס לבן כדי שיהיה לי עם מה לעבוד. בדירה שלי אין הרבה אור, אבל צילמתי את הטוב ביותר שיכולתי, והתוצאה לפניכם.


"המראה הכפרי", לקרוא לזה? סט רמת גני ממוצע, תמונת הבסיס שלנו. זה מה יש (צילום: מאיה מרום)

 

אז קודם כל בואו נתייחס לצבעים. אין הרבה. התמונה כהה ועגמומית ונראית בערך כאילו צילמנו אותה בבגאז' של אוטו. אבל יש עם מה לעבוד! בפוטושופ אפשר לפתוח את ההיסטוגרמה של התמונה - וכך לבחון את כמות האור והצל שמופיעים בה ולבדוק אם הם מאוזנים. האופצייה הזו נקראת levels וניתן להגיע אליה על ידי הקשת ctrl+L או דרך התפריט (Image > Adjuetments > Levels).


היסטוגרמה של תמונה טובה ומאוזנת נראית כמו פעמון ונוגעת בקצוות הגרף משמאל ומימין. לצערי, התמונה שלי כמעט ולא נוגעת בצד שמאל, שאומר שחלקים מסויימים ממנה בהירים מדי, ודי רחוקה מצד ימין, מה שאומר שחלקים מסויימים ממנה כהים מדי - שימו לב לחץ (צילום: מאיה מרום) 

 

אפשר לפתור את זה די בקלות. פשוט משתמשים בעכבר וגוררים את הידית הלבנה (זו שנמצאת בצלע התחתונה של הגרף השחור) שמאלה עד שהיא נוגעת בגוף הגרף השחור, ואת הידית השחורה שמאלה. או! כבר יותר טוב! הידית האפורה במרכז שולטת על הקונטרסט, אגב, אבל אני מתקנת אותו בכלי אחר. אם אתם מעדיפים לא להסתבך עם ההיסטוגרמה, תוכלו להשתמש באופציית התיקון האוטומטית של פוטושופ (auto levels - קיצור מקלדת: ctrl+shift+L או Image > Adjustments > Auto Levels) למרות שהוא לא מתאים לכל התמונות ולפעמים יש לו נטייה לקלקל קצת את הצבעים.

 

עכשיו נתקן את הקונטרסט (הניגודיות). האופצייה הזו נקראת Brightness/Contrast (קו נטוי במקור. אין לה קיצור דרך במקלדת ומגיעים אליה דרך Image > Adjustments > Brightness/Contrast).


החלונית מאוד פשוטה. הסרגל העליון שולט בבהירות התמונה (לפעמים אפשר להשתמש בו במקום ב-levels), והתחתון בניגודיות. שחקו עם שניהם עד שהתמונה נראית לכם טוב יותר (לרוב מומלץ להוסיף קצת משניהם). רק זהירות - יותר מדי קונטרסט יכול לגרום לחלקים "שרופים" בתמונה (צילום: מאיה מרום) 

 

מפריעים לכם הלכלוכים בצלחת, נכון? גם לי. בואו נעשה איתם משהו. בפוטושופ אפשר להשתמש בכלי ה"חותמת" כדי להעתיק חלקים "טובים" של התמונה ולתקן חלקים "לא טובים". כמעט כמו שתופרים טלאי על בגד. עם הכלי אפשר להתחיל לעבוד על ידי לחיצה על האות s במקלדת, או לבחור את הכלי שנראה כמו חותמת בסרגל השמאלי (ראו תמונה). על מנת להתחיל "להעתיק" נבחר איזור סמוך בצלחת שנראה נקי מכתמים של מרק, נלחץ על המקש alt (הסמן ישתנה ויהפוך למעין ציור של מטרה) וכשהוא לחוץ נקיש עם העכבר על אותו איזור נקי (שימו לב שיש בו את אותה תאורה, אל תעתיקו איזור עם שמש לאיזור עם צל) שאותו רוצים להעתיק.  


שימו לב איך נראה כלי החותמת שבחרנו בסרגל. ובתמונה - הפלוס מייצג את האיזור הנקי שממנו מעתיקים, והעיגול את המברשת שמציירת את ההעתק. רואים את האיזור הנקי שציירנו פתאום? (צילום: מאיה מרום) 

 

עכשיו אפשר להתחיל "לצייר" על האיזור המלוכלך, והכלי יעתיק עבורנו משטחים "נקיים" מהאיזור שבחרנו. אם ההסבר נראה לכם מבלבל, פשוט נסו זאת בעצמכם - זה הרבה יותר פשוט כשממש עושים את זה. הכלי הזה לא רק שימושי לכתמים של מרק על צלחת. הוא טוב גם להעפת פירורים מהמפה, או שבבים סוררים של פטרוזיליה שהתפזרו. תהיו יצירתיים.

 

גם חלק מההשתקפות והרקע (החינני והאותנטי, אך לא מקצועי במיוחד) של התריסים במרפסת שלי מחקתי באמצעות כלי החותמת. פשוט העתקתי את הבריסטול הלבן אל כל הרקע. יש דרכים יותר מתוחכמות לעשות זאת, אך אותן נשאיר לפעמים אחרות. והנה התמונה החדשה שלנו, היישר מהז'ורנל, בעשרים דקות עבודה. כיסינו כאן קמצוץ קטן מהמגוון הענק של הכלים המעולים שמציעה פוטושופ לעריכת תמונות. לכולם אפשר למצוא בקלות מדריכים לגוגל וללמוד לבד (כך עשיתי אני).


לפני ואחרי. שימו לב לשיפור הצבע, לרקע הלבן, ולפירורים ולכלוכי המרק שמחקנו (צילום: מאיה מרום) 

 

שתהיה לכולנו שנה טובה, מתוקה ופוטוגנית!

 

מאיה מרום משתתפת בסדנת צילום מזון שמועברת על ידי הצלם דניאל לילה בסטודיו "צילום בעם ".

 

שיעור 1: אור

שיעור 2: עומק השדה

שיעור 3: פלאש

שיעור 4: צילום שטח

שיעור 5: סטיילינג

שיעור 6: מתרגלים יום עבודה 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מצלמים אוכל
צילום: מיכאל טופיול
מומלצים