שתף קטע נבחר

וידאו גולשים באינטרנט: רק הטובים ישרדו

כולנו אוהבים וידאו, אבל עוד ועוד מומחים רציניים טוענים שהאינפלציה של אתרי וידאו וסרטונים היא בועה שעתידה להתפוצץ. כמו תמיד, יהיו מעטים שירכבו על הגל הזה כל הדרך אל ההצלחה - אבל לא כולם. מתישהו זה הולך פשוט להימאס

בטח שמתם לב לזה - יש באינטרנט הרבה וידאו. המון. והכמות הזו רק הולכת וגדלה. יותר מאדם או שניים טוענים שמדובר בבועה חדשה, ושהיא הולכת להתפוצץ.

 

כולם מכירים את אתר שיתוף הווידאו YouTube, שנרכש אשתקד על-ידי Google תמורת 1.65 מיליארד דולר. לא כולם מודעים לכך שישנם היום למעלה מ-200 אתרים דומים, בנוסף לרבבות אתרים אחרים שסרטוני וידאו אולי אינם התוכן העיקרי שלהם, אבל הופכים בהם בהדרגה למרכיב מרכזי וחיוני יותר.

 

גם בישראל, מלבד שורה של אתרי וידאו מתמחים, ישנה מגמה מתעצמת של שימוש בווידאו ברשת. כל אתרי התוכן הגדולים בישראל מציעים היום תכני וידאו, ומקדישים תקציבים הולכים וגדלים להפקות, תשתיות וכוח-אדם שכל מטרתם היא ליצור כתבות וידאו ולהוביל אותן לדפדפן של הגולש הישראלי.

 

מאיפה יבוא הכסף?

מקלקל המסיבה הראשון, כצפוי, היה החבר ביל גייטס, שמיד אחרי רכישת YouTube אמר שמדובר בבועה מסוכנת. Google, הוא טען, שילמה בשביל אתר שיודע ליצר תנועת גולשים, אבל לא יודע להרוויח ממנה כסף.

 

גייטס הוא כמובן לא היחיד שזקף גבה על הסכום העצום ששילמה Google על YouTube. בסך-הכל, דובר בחברה בת 67 אנשים, שהאתר שהקימה אמנם עומד בשורה הראשונה של האתרים הכי פופולריים בעולם, אבל לא של האתרים הרווחיים ביותר. ענקית רשת כמו Google לא הייתה יכולה אמנם להתעלם מהשוק הזה, אבל ספק אם השקיעה סכום גדול כל-כך ברכישת האתר הגדול ביותר בתחום כי חשבה שהיא יכולה לקבל החזר השקעה מהיר.

 

AOL, Yahoo! ומתחרות נוספות של Google על שוק וידאו, רכשו אתרים דומים - גם אם קטנים יותר - בסכומים של עשרות מיליונים. תאגיד המדיה News Corp שילם על MySpace רק 580 מיליון דולר, וקיבל - לרוב הדעות - נכס הרבה יותר משמעותי. רוב המומחים מסכימים: Google שילמה 1.65 מיליארד על YouTube, לפני כל סיבה אחרת, פשוט מכיוון שהיא יכולה הייתה להרשות את זה לעצמה.

 

בשורה התחתונה, לכולם ברור שהגולשים רוצים וידאו ולכן כולם משקיעים כמה שצריך כדי להתבלט בתחום - אבל לא כל החברות והאתרים שעושים את זה מצליחים או יצליחו להרוויח מוידאו.

 

האידיוטים והפראיירים

היזם מרק קיובן אמר מעט לפני רכישת YouTube, כשהשמועות עליה כבר הסתובבו ברשת, ש"רק אידיוט יקנה את YouTube". לטענתו, בכל תסריט האתר הזה עתיד להפוך יעד לתביעות עתק בגלל הכמות הפנומנלית

של תכנים שהוא מציע, שכוללים הפרה בוטה של זכויות יוצרים - קטעים מתוכניות טלוויזיה, סרטים, קליפים של מוזיקה פופולרית, וכו'.

 

אמנם, חלק גדול מהווידאו ב-YouTube ובאתרי וידאו אחרים "נתרם" על-ידי הגולשים, מה שנקרא היום בעגה המקצועית "UGC" (תוכן מבוסס גולשים), אבל גם כאן נראה שמדובר בבועה לא קטנה. מספר גדל והולך של אתרים מתחילים לשתף את הגולשים ברווחים הנובעים מהתכנים שלהם - בהנחה שיש כאלה. בסופו של דבר, אומרים רבים, אי אפשר לצפות שהגולשים ימשיכו להיות "פראיירים" לנצח - מתישהו יימאס להם מהרעיון של לתרום תכנים חינם.

 

דן רייבורן, בעל הבלוג BusinessOfVideo.Com העוסק בתעשיית הווידאו המקוונת, אמר על כך לאחרונה: "כל שוק ה-UGC ובמיוחד זה של הווידאו, יצא לחלוטין משליטה. אני מקבל בכל שבוע 2-3 הודעות על אתרי UGC חדשים. כולם מדברים על כך שהנגן שלהם שונה, הווידאו שלהם נראה טוב יותר, ואפשרויות החיפוש שלהם טובות יותר... אבל מה לגבי מודל עסקי?"

 

והוא מסכם: "זה רק עניין של זמן עד שבועת ה-UGC תתפוצץ וכל האתרים האלה יתאחדו או ייעלמו".

  

ליהנות מהבועה

בוב מטקאלף, ממציא האתרנט (טכנולוגיית התקשורת הנפוצה ביותר ברשתות מקומיות, קוויות ואלחוטיות) ומבעלי חברת ההשקעות Polaris Ventures, אמר שהווידאו באינטרנט יעמוד מאחורי הבועה הבאה כבר בראיון שנתן בינואר 2006.

 

מצד שני, הוא הוסיף, לא בטוח שזה כל-כך גרוע: "אני לא יודע מה כולם כל-כך שליליים לגבי הרעיון של בועה נוספת. אני דווקא מחכה לה בקוצר רוח". אבל אולי האופטימיות של מטקאלף נבעה מכך שהחברה שלו מושקעת בין השאר ב-Silicon Optics, חברה שלציוד האופטי שהיא מספקת יש תפקיד חשוב ביצירת התשתית החדשה שאמורה להתמודד עם נפחי התעבורה העצומים של הוידאו.

 

Silicon Optics היא כמובן לא היחידה. מקובל להזכיר את Cisco כחברה שהכי נהנית מהדרישה החדשה לרוחב-פס, בתור ספקית הציוד מספר 1 לתשתית האינטרנט. הוידאו טוב גם לכל מי שמוכר חומרה, ובמיוחד מסכים, ולהרבה אנשים שעוסקים בתסריטאות, בימוי, או הפקה של פרסומות וידאו. הוא גם טוב לאתרים שמצליחים למכור פרסומות וידאו כאלו - ובחלק מהמקרים הפרסומות כנראה גם מוכיחות את עצמן עבור המפרסמים.

 

כמו תמיד, ברור שיהיה מי שירכב על הגל הזה אל ההצלחה, וישרוד גם אם הבועה תתפוצץ. כך היה גם בפעם הקודמת. אבל עם האינפלציה של האתרים והסרטונים, ברור שיהיו להתפוצצות הבועה הזו גם קורבנות.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
עוד ועוד אתרים מצטרפים לחגיגה
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים