שתף קטע נבחר

משרד התקשורת: נקצר תקופת ההתחייבות ללקוחות הסלולר

משרד התקשורת יוצא בשימוע לחברות הסלולר. שוקל לקצר את תקופת ההתחייבות של הלקוחות מ-36 חודשים כיום ל-12-24 חודשים. אריאל אטיאס: "המטרה היא לשחרר חסם משמעותי נוסף לקראת ניידות המספרים"

האם בקרוב יוכלו לקוחות הסלולר להשתחרר מחיבוק הדב של החברה אליה הם שייכים מתוקף חוזה לתקופה של שלוש שנים עליו הם חתמו? אם זה תלוי בשר התקשורת, אריאל אטיאס, התשובה חיובית.

 

כידוע, אחד האמצעים הבולטים של חברות הסלולר לנכס לעצמם לקוחות הוא שיווק תוכניות למנויים פרטיים, שמחייבות את המנויים בהתקשרות לתקופה של 36 חודשים עם החברה. לעתים מדובר בהתחייבות לתוכנית תעריפים ספציפית ולעתים ההתחייבות היא להישארות המנוי ברשתו של המפעיל.

 

בחודשים האחרונים, לקראת כניסת ניידות המספרים לתוקף, החברות העלו הילוך ומציעות מבצעים מפתים ללקוחות, אשר כרוכים כמובן בחתימה על חוזה מחייב למשך שלוש שנים. הפרה של התחייבות זו כרוכה בקנס יציאה משמעותי.

 

בעקבות זאת החליט שר התקשורת, אריאל אטיאס, לצאת בשימוע לחברות הסלולר בנושא קיצור משך תקופת ההתחייבות בהסכמי התקשרות של לקוחות פרטיים לתקופה של 12–24 חודשים, במקום 36 חודשים כפי שנהוג כיום.

 

לדברי אטיאס, "המטרה היא לשחרר חסם משמעותי נוסף לקראת ניידות המספרים, שיאפשר לצרכנים לעבור ביתר קלות מחברה לחברה, ולהגביר את התחרות במגזר הפרטי לטובת הצרכנים בישראל". לדבריו, "ברגע שהצרכן הישראלי לא יהיה כבול בהסכם ארוך טווח עם החברה הסלולרית שלו, הוא יוכל להתנייד מחברה לחברה ללא קושי משמעותי".

 

מהנתונים שהגיעו לידי משרד התקשורת, עולה כי בעוד תופעה זו רווחה בעבר בעיקר במגזר העסקי, כיום בשוק הפרטי, שוק משקי הבית, תופעה זו הינה משמעותית ולהערכת המשרד, ללא התערבות רגולטורית, שיעור זה ילך ויגדל.

 

המשרד שוקל כי התיקון יחול בשלב זה רק למנויי המגזר הפרטי, ומנויים בעלי מספר מכשירים מועט, לאור כוח המיקוח המוגבל שלהם.

 

שוק עם חסמי מעבר

בתחילת אוגוסט הגישה חברת הייעוץ NERA, דו"ח למשרדי התקשורת והאוצר, במסגרת בחינת תנאי התחרות בשוק הסלולר הישראלי. בעניין חסמי המעבר נקבע בדו"ח, כי "בשוק הישראלי קיימים חסמי מעבר של מנויים בין החברות. במקרים רבים הימצאותם של חסמים אלו, יכולה להיות תוצאה ישירה של התנהגות תחרותית, ולאו דווקא ניסיונות להגביל את התחרות ולפגוע בה, אך אנו מודאגים בנוגע לאופי האחיד והרווח של הסכמים לתקופה של 36 חודשים, בעוד שמשכם של חוזים תקופתיים בארצות אחרות נע בין 12 חודשים ל-24 חודשים".

 

חברת הייעוץ אמרה, כי "הדומיננטיות של חוזים לתקופה של 36 חודשים, יחד עם נחיתות התנאים של הסכמים לתקופות קצרות יותר, אינה עקבית עם אופיים של שווקים-תחרותיים". NERA אף ממליצה כי משרד התקשורת "יעודד ואולי אף יכפה הסכמים בהם קבועה תקופת התקשרות קצרה יותר" .

 

ממשרד התקשורת נמסר בנוסף, כי אורך חיי מדף ממוצע של מכשיר הקצה הנו כשנתיים ובממוצע נוטים מנויים בעולם להחליף את מכשירי הקצה כל 12-24 חודשים. לפיכך, לא קיימת כיום הלימה בין משך ההתחייבות למשך השימוש במכשיר הקצה. במצב הדברים הקיים כיום, המנוי הממוצע מחליף את מכשיר הקצה שלו כל כשנתיים, דבר המוביל את המנוי לכבילה מתמדת, באם יחדש את ההתחייבות ל- 36 חודשים לרשת/לתוכנית, בכל פעם בה יהיה מעוניין לשדרג את ציוד הקצה שברשותו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביגיל עוזי
סלולר. נתחייב פחות?
צילום: אביגיל עוזי
אטיאס. עוד רפורמה בדרך
צילום: ניב ליליאן
מומלצים