שתף קטע נבחר

 

הארי פוטר? כבר קראתי על זה בתורה

את המופע של טרומן כבר קראנו בסיפור גן עדן, על צעירותו של סופרמן למדנו מספר שמות ואת הקרב במטריקס אנו מכירים עוד מיציאת מצרים. כך לפחות גורס צחי קינן, שיעביר בפסטיבל הקהל הרצאה על הקשר בין תנ"ך לקולנוע

מה הקשר בין סופרמן, הארי פוטר וניאו ממטריקס? נכון, כולם היו דמויות שכיכבו בסרטים הוליוודיים מצליחים, אבל מתברר שיש גם קשר עמוק מכך. צחי קינן, מורה בתל"י ומרצה בבית המדרש "אלול", עוסק כבר שנים בחיבור שבין תנ"ך לקולנוע וגורס כי כל הסרטים האמורים הושפעו מספר הספרים. בפסטיבל הקהל ה-11, שייערך בחול המועד סוכות, יספר קינן על הקשר הזה בהרצאה שתיערך תחת הכותרת "תנ"ך על המסך".

 

"כשאנשים חושבים על תנ"ך בקולנוע בדרך כלל עולה בראשם תמונה מ"נסיך מצרים" או "עשרת הדיברות" שיצא ב-1956", אומר קינן. "אבל יש הרבה סרטים שאמנם במבט הראשון לא תמיד נקשרים לתנ"ך, אבל במבט מעמיק יותר החיבור עולה".

 

הארי פוטר. כתבו על זה קודם?

 

לדברי קינן, אחד הסרטים שבהם קיימת הקבלה משמעותית בין התנ"ך לתסריט הוא "המופע של טרומן", של הבמאי פיטר ווייר. קינן מקשר את הסרט לסיפורי בראשית וגם לפרק קל"ט בתהלים. "בסרט מתואר טרומן כאדם מבוגר שאומץ בגיל אפס על ידי אולפן ומאז מתועד במשך כל חייו. לאט לאט טרומן מבין שמשהו לא בסדר והוא מנסה לברוח, כשהבמאי מנסה לבלום אותו. שלד התסריט מקביל לסיפור גן עדן, כשאלוהים לא רוצה שהאדם ייקח מפריו של עץ הדעת.

 

"בשני הסיפורים קיים ידע שהבמאי ואלוהים תופסים כמאיימים - בסיפור גן עדן נאמר שברגע שאדם וחווה יאכלו מהפרי הם ידעו כאלוהים טוב ורע, ובדומה לכך, ברגע שטרומן יבין שהכל מסביבו זאת רק הצגה, התוכנית תיגמר. רמז לקשר אפשר לשמוע בשידורי הרדיו שטרומן מקשיב להם, כשכל בוקר אומרים 'זהו עוד יום נפלא בגן עדן'. גם השם של העיר - סי הבן - רומז לכך.

 

"בנוסף, לטרומן יש מישהי ששידכו לו בתוכנית, שכל מה שמעניין אותה זה להביא ילדים. זה מקביל לחווה - שהעונש שאלוהים נתן לה הוא להביא ילדים בעצב. הנחש בסיפור היא סילביה, החברה שלו שמנסה לגלות לו את האמת".


סופרמן. געגועים למשה רבינו

 

פרק קל"ט בתהלים מרומז בסרט כאשר טרומן מנסה לברוח בסירה. הבמאי גורם לסערה בים וכשהסירה מתהפכת המספר 139 מופיע על המפרש. כשקוראים פרק זה בתהלים מגלים שכתוב בו כי האלוהים מכיר את האדם עוד מהרגע שהוא נוצר בבטן, ושאי אפשר לברוח ממנו. בכוחו של האלוהים להפוך יום ללילה, וההפך.

 

למה לדעתך הבמאי עורך את ההקבלה לסיפור תנ"כי?

 

"במקרה הזה פיטר ווייר מנסה להעביר לנו שאלוהים רצה להשאיר את האדם בגן עדן במטעמים אנוכיים. הוא מעתיק את זה לעולם התקשרות: העולם שהוא מתאר הוא עולם מושלם, שבו אין מצב שהוא שטרומן יהיה עני או יתקבל בבעיות קשות, כי בהפקה ידאגו להכל, ממש כמו שלאדם הראשון היה הכל. הבמאי מנסה לומר שהטלוויזיה מנסה להשאיר את הצופה שבוי".

 

ומה בנוגע לסרטים נוספים?

 

"אפשר להסתכל על הסרטים הארי פוטר, וסופרמן כדוגמאות לעיבודים של סיפורי לידה מהתנ"ך. לידת גיבורים במקרא מוזכרת בשתי גרסאות עיקריות – או שבן נולד לבן עקרה, או שאחרי שאנחנו שומעים על אופן הלידה אנו מבינים שמדובר באיש מיוחד.

 

"הסיפור של משה הוא דוגמה טובה. משה הוחבא בתיבה, גדל אצל משפחה אחרת ורק כשהוא נהיה נער הוא מבין שהוא חלק מהעם היהודי. גם אצל הארי פוטר וגם אצל סופרמן הגיבורים גדלים אצל המשפחות הלא ביולוגית שלהם ומגלים אחר כך למי הם שייכים באמת - הארי פוטר שייך לקהילת הקוסמים, סופרמן שייך לקריפטון. אנחנו מוצאים תכונות משותפות בין משה להארי פוטר – כששניהם הופכים את המטה שלהם לנחש. אלו דוגמאות לכך שהמקרא קיים ברמה נסתרת, אם כי לא עמוקה. מין קריצות לתנ"ך".

 

"עוד דוגמה ניתן למצוא בסרטי מטריקס שפילוסופיה רבה נקשרת בהם. לדברי קינן, יש בסרטים אלה קווי עלילה מקבילים לסיפור יציאת מצרים: יש שם את כל האנושות במצב של עבדות. ויש את ניאו שרוצה לשחרר אותם לחופשי. הם נמצאים לכאורה בעולם של שפע, ומה שמחכה להם זה מדבר ושממה – מה שמזכיר את טענות סיר הבשר. ובכלל, הדיון של הסרט הוא על מושג החירות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טרומן. רוצה לטעום מעץ הדעת
וורנר ברוס
מטריקס. לצאת ממצרים
וורנר ברוס
הארי פוטר. כמו משה
באדיבות © 2007 Warner Bros. Ent.
מומלצים