שתף קטע נבחר

ריהוט עתידי: בעיצוב "ביולוגי" ו"אקולוגי"

מישל דור יצא לתערוכת "ריהוטים 2008" ללמוד כיצד ייראה הבית שלנו מבפנים בעוד כמה שנים. אזהרה: אם אתם מתכננים ללכת לתערוכה על מנת לבחור מזרן חדש או מטבח – הכתבה הזו לא נועדה לכם

מי שייכנס לביתן "נאו" בגני התערוכה יופתע במיוחד: באולם החשוך ניתן לראות תערוכה מרשימה ויוצאת דופן של שלושה סגנונות שונים לחלוטין, שאחד מהם אולי יהיה זה שישקף הסלון העתידי שלנו.

 

הסגנון הראשון בו נתקל המבקר הוא סגנון הנאו סוריאליזם, המבטא אגרסיביות נגד החיקויים מסין, ומציג אובייקטים ענקיים שהוצגו השנה בתערוכה במילאנו. הסגנון מעיד על הטרנד של עולם הפנטסיה השאוב מסרטים כמו "שר הטבעות" והמשפיע כבר מספר שנים על עולם העיצוב.

 

 

פן נוסף של הזרם הנאו סוריאליסטי החדש מציג עמדה הפוכה למה שקרה עד היום בעולם העיצוב: מאז המהפכה התעשייתית ולאורך המאה ה- 20, הגדול שווה יותר – חפצים גדולים נתפסו כעמידים יותר, מפוארים יותר ולא פחות חשוב, יקרים הרבה יותר. חשיבות רבה היתה גם ליחסים שבין גודל החפץ לצורתו ולשימושיו, כשכל זה השתנה עם המזעור במנגנונים האלקטרוניים שהחל בשנות ה- 80, המוצרים הפכו לשטוחים ודקים ובלתי נראים כמעט עד להעלמות החומר והפיכתו לסימנים ויזואליים על גבי הצג. גודלם הסוריאליסטי של העיצובים החדשים מבשר את אותם שינויים עמוקים שחלו בעולם העיצוב- הוא משקף ובוחן, בדרכו הפנטסטית, את האופן שבו הקידמה הטכנולוגית ותרבות הצריכה העכשווית שינו את הדרך בה אנו בוחנים ומעריכים את החפצים והאובייקטים היומיומיים.

 

הסגנון השני אותו ניתן לראות הוא הטרנד הגותי: מדובר במגמה שמסמנת שילוב חדש של גישות ורעיונות לצד חומרים - מצד אחד טכניקות וסגנונות שמציעים אופציה מלאת פאתוס ודרמה, יחד עם מבט משועשע וביקורתי לעבר סגנון החיים העכשווי, ומהצד האחר האפל, ניתן לראות רהיטים שעלו בלהבות, אגרטלים מנופצים וקערות סדוקות. פריטים שיופיים מצוי בפגמים, בפני השטח המצולקים, במבנה המעוות או בחומר הסדוק. אובייקטים, לעיתים קונספטואליים בלבד, שנוצרו כדי לעורר פרובוקציה, לזעזע ולערער.

 

לצד הרהיטים המינימליסטים, המשטחים הבוהקים, החיפויים החלקים, ושלל החומרים המציעים ברק מושלם וגימור מהוקצע, מופיעים בהתרסה אובייקטים חדשים הרחוקים במתכוון משלמות, או כאלה שמציעים מבט אחר בעיקר משועשע ומתריס כנגד המוסכמות.

 

הסגנון השלישי הוא הנאו נטורליזם, בו מקבל הטבע ביטויים שונים באין ספור אופנים, חלקם מופשטים ומרומזים בלבד וחלקם ישירים וברורים יותר. בחלק מהאובייקטים, לטבע יש תפקיד ממשי ביצירת האובייקט. לאחרים מספק הטבע מקור השראה ערכי-רעיוני או צורני ודקורטיבי. העיצוב האקולוגי-סביבתי שנובע מהעלאת המודעות לאיכות הסביבה, תופס תאוצה וביקוש. עיצוב המבקש לעשות שימוש מושכל וחסכוני במשאבים הטבעיים, בהמשך ישיר לדיון החשוב על הקשר שבין תרבות הצריכה העולמית ומצבו העדין של כדור הארץ.

 

לצד מגמה זו של עיצוב "ירוק" ומיחזור, שלא ירדה מסדר היום מאז שנות השמונים וצוברת תאוצה בכל שטחי החיים ובכלל זה בכל תחומי העיצוב, מתפתח כיוון נוסף ומרתק, ה-Biodesign, עיצוב "ביולוגי", הפעם בשירות מעצבי המוצר המובהקים - שמנצל או משאיל תהליכי התפתחות ביולוגיים ליצירת מוצר חדש.

 

עיצוב המבקש להעלות לדיון שאלות אתיות הקשורות לקדמה הביוטכנולוגית ואיך היא מתייחסת לזהותנו ורצונותינו האנושיים. השימוש מרחיק הלכת בתאים או ברקמות של אנשים, בבעלי חיים או צמחים או השימוש בחומרים אורגניים אחרים מעלה לדיון נושאים אתיים חדשים לתוך עולם החומרים התעשייתיים המקובלים כיום בעולם העיצוב.

 

אתר התערוכה: http://www.rihootim.co.il/design.html 

 

התערוכה פתוחה לקהל הרחב בין התאריכים 27.9.2007-04.10.2007 חול המועד סוכות. הכניסה ללא תשלום

 

עזרו בהכנת הכתבה מיה דבש ומירי אלזון - אוצרות התערוכה.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי רוזנצוויג
ריהוטים 2008. גודל סוריאליסטי
צילום: שי רוזנצוויג
צילום: שי רוזנצוויג
תערוכת ריהוטים. גם רהיטים שעלו בלהבות
צילום: שי רוזנצוויג
מומלצים