שתף קטע נבחר

מלחמה בשכרות לא מכשירה פגיעה באזרח

כך מבהיר שופט התעבורה אברהם טננבוים, אשר מעביר שוב ביקורת חריפה על דרך התנהלות המדינה בנושא אכיפת החוק. עו"ד דוד קולקר: "אי אפשר לנהוג בהפקרות"

במדינה דמוקרטית כמו ישראל, המטרה אינה מקדשת את האמצעים, גם כאשר מדובר בנהיגה בשכרות. שופט בית משפט לתעבורה בירושלים, אברהם טננבוים, תוקף את משרד התחבורה ומשטרת התנועה וקובע: טיפול מדינת ישראל בנהיגה בשכרות - לקוי מהיסוד. "נראה כי כעת כבר אין מחלוקת בין שופטים כי ההסדר החוקי לקוי," אומר טננבוים, ומוסיף: "מערכת המשפט נרתמה למלחמה בתאונות הדרכים בכלל, ובנהיגה בשכרות בפרט, אלא שלא ניתן במסגרת מלחמה זו 'להכשיר' כל פעולה". כך פסק השופט בהכרעת דין שניתנה בשבוע שעבר, במקרה של נהגת שנתפסה בזמן נהיגה בשכרות.

 

 

שימו לב לרשימת הליקויים הארוכה והמדאיגה שמונה טננבוים:

  1. אין התאמה בין התקנה הקבועה בחוק לנוהלי המשטרה, בכל הנוגע לאופן שבו יש לערוך את בדיקת השכרות באמצעות מכשיר הינשוף.
  2. שר התחבורה לא התקין תקנות שיסדירו על-פי חוק את בדיקת המאפיינים הנערכת לנהגים.
  3. לא נקבע זמן העיכוב המותר לצורך בדיקת השכרות, עובדה שפוגעת גם בזכויות היסוד של האזרחים וגם ביעילות הבדיקה.
  4. עד היום, אף שר תחבורה לא קבע מהו בכלל "משקה משכר" - אבן יסוד בכל נושא האכיפה והענישה של נהיגה בשכרות.
  5. ריכוז האלכוהול המותר בדם לא נקבע כיאות, ולא קיבל את אישורה של ועדת הכלכלה.

 

לבסוף מוסיף טננבוים ומבהיר, כדי שלא להותיר כל ספק: "אלה הן רק חלק מהבעיות, וישנן רבות אחרות שלא צוינו".

 

לקוי, אבל אין זיכוי

זו אינה הפעם הראשונה בה מותח השופט טננבוים ביקורת על התנהלות המשטרה ומשרד התחבורה, בכל הנוגע לאכיפת נהיגה בשכרות. בחודש מרץ האחרון, בתביעה אחרת נגד נהג שנתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול, התריע כי יש צורך לערוך שינויים בחוק, על-מנת ליצור הסדר ברור. טננבוים דרש אז כי השינויים יערכו תוך שישה חודשים, כלומר - עד חודש ספטמבר. אולם, למעט אישור בהול של מכשיר הינשוף על-ידי שרי התחבורה והבריאות, לא נעשה דבר. טננבוים: "השינוי לא נעשה, ובינתיים התמונה הכללית לגבי ההסדר החוקי הקבוע רק הולכת ומיטשטשת".

 

למרות הליקויים הרבים, בוחר טננבוים בשלב זה שלא לשלול לחלוטין את תקפות הבדיקות והתביעות בגין נהיגה בשכרות, ולכן אינו מזכה את הנהגת במקרה בו דן בית המשפט. אולם, מאחר שאינו יכול להתעלם מהבעיות, החליט להתייחס לנושא הענישה בצורה "מרחיבה" - הנהגת שנתפסה נוהגת תחת השפעת אלכוהול, נענשה בשלילת רישיון הנהיגה לתקופה קצרה משמעותית מכפי הקבוע בחוק.

 

"לעצור את האכיפה"

"השופט טננבוים אומר במו פיו כי יש מחדלים חוקיים וחוקתיים, בדרך שבה המדינה תובעת ומרשיעה נהגים הנאשמים בנהיגה בשכרות," אומר היום ל-ynet עו"ד דוד קולקר. לפני כשבועיים, הגיש קולקר עתירה לבג"צ, הדורשת לבטל את כתבי האישום העומדים נגד נהגים המואשמים בנהיגה בשכרות, בגלל שלטענתו, האכיפה בנושא נעדרת כל בסיס חוקי.

 

להערכת קולקר, הכרעת הדין של טננבוים מחזקת את העתירה שהגיש לבג"צ: "השופט שם יסודות ברזל לעתירה. בדבריו הוא למעשה מסכים עם הטענות, ומונה את כל המחדלים ואת כל מה שלא בסדר בהתנהלותה של המדינה".

 

קולקר סבור כי יש לעצור מיד את השפיטה ואת האכיפה של נהיגה בשכרות. על טענות כי הדבר עלול לפגוע במלחמה בתאונות דרכים, הוא משיב נחרצות: "השופט אינו יכול להחליף את המחוקק. אם הנושא חשוב וקריטי - והוא אכן כזה - יואילו נא הח"כים להתייצב ולפעול במהירות לתיקון המצב. אבל אי אפשר לנהוג בהפקרות. חברי הכנסת צריכים לנהל דיון ערכי - במליאה עצמה, ולא בוועדת הכלכלה - ובו יחליטו בנושאים האלה, שנוגעים לחופש האדם ולזכויותיו הבסיסיות".

 

"נדמה לנו שהשכרות היא רק בכביש," מוסיף קולקר, "אבל זה לא נכון. למשל, בני נוער היום שותים יותר מאי-פעם. יש דרכים להתמודד עם זה - פשוט צריך לחשוב בצורה רחבה יותר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אם שיכורים לא נוהגים
צילום: ויז'ואל/פוטוס
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים