שתף קטע נבחר

חוק הסדר העושק

באמצעות חוק ההסדרים מונע האוצר דיון ציבורי בנושאים רבי משמעות כמו תנאי העסקתם של עובדי קבלן

חוק ההסדרים לשנת 2008 הוגש היום (ב') לכנסת, אחד הנושאים המרכזיים בו הוא נושא עובדי הקבלן. אך לאחרונה פרסם מרכז המחקר והמידע של הכנסת מחקר לפיו שיעור העסקת עובדי הקבלן בישראל גדול פי כמה משיעור ההעסקה במדינות העולם. כך בכל מדינות אירופה לא עולה מספר עובדי הקבלן על - 14% מכלל העובדים במשק ובחלקן אסורה העסקת עובדי קבלן בשירות המדינה. בישראל, לעומת זאת, רק בשירות המדינה מועסקים למעלה מ- 20% עובדי קבלן ועוד היד נטויה. לא רק נטויה, כי אם מכופפת, בכפייה.

 

על פי החוק שהוגש עובדי קבלן נוספים יועסקו בשירות המדינה והעובדים המכהנים יפוטרו. בתי החולים הממשלתיים יחויבו להעביר את כל עובדי הניקיון, ההזנה והשמירה לקבלנים; עמדות הטלפונים במענה 100 של המשטרה יאוישו על ידי עובדי קבלן; ואף תוקם ועדה בין-משרדית מיוחדת לבדוק אילו יחידות נוספות במשרדי הממשלה אפשר להעביר לקבלני שירותים.

 

מעבר לעובדה שעובדי קבלן כמעט אף פעם אינם מקבלים את זכויותיהם, הרי שאין כאן חיסכון אמיתי בעלויות. בדו"ח שהגיש מבקר המדינה בשנת 1999 נאמר, כי לאחר ביטול הפנסיות התקציביות קיים סימן שאלה גדול, האם העסקה באמצעות קבלני שירותים חוסכת כסף. נקבע שתיערך בדיקה מעמיקה של התקציבים. הבדיקה לא נעשתה עד היום. גם מנכ"לי משרדי הממשלה שותפים לתחושה, שאין כל חיסכון - התקציב פשוט מועבר מסעיף השכר, לסעיף השירותים. באוצר טוענים, כי לאורך זמן התשלום לקבלנים יהיה נמוך מלעובדים, אך מסרבים לפרסם את הנתונים או לאפשר בדיקה. בחוק ההסדרים 2008 אגב, הדברים כתובים שחור על גבי לבן – כל התקציבים הנחסכים מסעיף השכר בבתי החולים יועברו לסעיף רכישת השירותים – לא יחסך ולו שקל אחד.

 

המפסידים הם, כמובן, העובדים, אשר במקום לקבל את מלוא השכר, מקבלים את שכרם בניכוי דמי התיווך של הקבלנים, אשר עושים קופה על חשבונם. ולמעשה גם על חשבוננו.

 

גם אם לאורך זמן ישלמו לקבלני השירותים קצת פחות ממה ששילמו לעובדי המערכת, כפי שטוענים באוצר, הרי שהרווח קצר המועד יהפוך להפסד בטווח הארוך: אותם עובדי קבלן, לו היו מועסקים ישירות בשירות המדינה, היו זוכים לזכויות סוציאליות, לקרן פנסיה, והיו מגיעים לגיל פרישה אולי אפילו עם מעט חסכונות ובלא צורך בתמיכה ממלכתית. עובדי הקבלן, לעומת זאת, הינם בהכרח, הנזקקים העתידיים – לא משולמות להם זכויות סוציאליות, אין להם קרן פנסיה ובהעדר הכנסות נוספות בהגיעם לגיל פרישה, יאלצו לקבל מן המדינה השלמת הכנסה – גם משפיל וגם לא כלכלי.

 

מבחינה כלכלית גרידא, מדובר בעסקה גרועה למשק. מדוע אם כן, מתעקש משרד האוצר בכל שנה להעביר יותר ויותר עובדי מדינה מהעסקה קבועה לקבלני שירותים? אידאולוגיה! התפיסה האידיאולוגית של משרד האוצר רואה אינטרס ציבורי בהפחתת כוחם של עובדים, בהתנגדות לעובדים מאורגנים ולאיגודים מקצועיים. עובדי הקבלן הם עובדים חלשים, בלתי מאורגנים, המתחלפים חדשות לבקרים – העובדים האידיאליים על פי משרד האוצר.

 

חוק ההסדרים הוא רק האמצעי, אולם באמצעותו מונע האוצר דיון ציבורי על החלטות רחבות-היקף ומשמעות בכנסת ישראל. הגיע הזמן שחברי הכנסת יחזירו לעצמם את כבודם האבוד וישימו סוף להולכת השולל ההמונית הנקראת חוק ההסדרים, או שיגידו במלוא פיהם, כי הוספת עובדים עניים משקפת את תפיסת עולמם.

 

הכותבת היא עורכת-דין המתמחה במשפט ציבורי ובזכויות אדם, חברת פורום הארגונים לביטול חוק ההסדרים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים