שתף קטע נבחר

תשכחו משנת מודל למכוניות

התרגלתם לעובדה ששנת הדגם מתחלפת בכל חודש מאי? תתרגלו מעכשיו לשיטה החדשה שתיקרא: תאריך עלייה לכביש

ועדת הכלכלה בכנסת אישרה היום (ב') את שינוי שיטת רישום כלי הרכב הנהוגה בישראל. כיום, מתחילה שנת הדגם בשוק הרכב הישראלי ב-1 במאי. החל ב-1 באפריל 2008, לא תקושר יותר "שנת דגם" לכלי רכב שיעלו על הכביש - החל בתאריך זה יצויין ברישיון הרכב "תאריך עלייה לכביש", שהוא למעשה תאריך הרישום במשרד הרישוי. למרות שמשרד התחבורה הצהיר בעבר כי תאריך כניסת השיטה לתוקף יהיה כבר ב-1 בינואר, נדחה השינוי לאפריל. הסיבה: התאמת התקנה החדשה להוראות המכס.


כיצד תשפיע השיטה החדשה על צי הרכב המקומי, אם בכלל (תצלומים: ניב קלדרון)

 

 

המצאה ישראלית

כיום, לכל מכונית נקבעת "שנת דגם" על-פי הספרה העשירית במספר השלדה של רכב חדש, כאשר אותה שנת דגם מתחילה בחודש מאי. למשל, שנת הדגם 2008 החלה כבר בחודש מאי 2007. על-פי השיטה החדשה, תזכה המכונית החדשה רק לציון תאריך עלייתה לכביש - שהוא למעשה תאריך רישומה במשרד הרישוי. בנוסף, על-פי השיטה החדשה לא יוכלו יבואני הרכב למכור מכונית כחדשה, אם עברו למעלה מ-12 חודשים מיום ייצורה.

 

אבל למה בכלל לשנות את השיטה? סיבה אחת, וחשובה במיוחד, היא הצורך ליצור שיטת רישום פשוטה וברורה לכל, שתיישר קו עם המקובל בעולם המערבי. השיטה הישראלית, לפיה שנת מודל חדשה מתחילה בחודש מאי, היא המצאה ייחודית וחסרת היגיון מנחה. בנוסף, השיטה החדשה נועדה למנוע מיבואנים מלשנות כרצונם את אותה ספרה עשירית במספר השלדה: עד היום, יבואנים עם קשר טוב עם יצרניות הרכב, יכולים היו לשנות את הספרה העשירית, ובכך להתאים את שנת הדגם לצרכיהם.

 

עוד יתרון של השיטה החדשה טמון בכך שתכניס קצת סדר במחירוני הרכב. כיום, עם פתיחת שנת דגם חדשה, נרשמת הפחתה מלאכותית לחלוטין במחירי הרכב. בהתאם לשיטה החדשה, מחיר הרכב ייקבע על-פי מועד העלייה לכביש של המכונית ומספר הקילומטרים שצברה.

 

גם עבור היבואנים מדובר בצעד מבורך. בשיטה הנוכחית, התפלגות המכירות של היבואנים מושפעת מפתיחת שנת דגם חדשה, ומאלצת אותם "להיפטר" ממלאי קיים במבצעי מכירות. שינוי שיטת הרישום תיצור התפלגות מכירות ליניארית יותר, על-פני כל חודשי השנה, ובכך תמנע גאות או שפל מלאכותיים בביקוש.

 

סיבה נוספת לשינוי השיטה היא רצון משרדי התחבורה והאוצר לפתוח את שוק הרכב ל"ייבוא מקביל" - ייבוא מכוניות על-ידי סוכנויות שאינן בבעלות יבואן רשמי. שיטת הרישום הנהוגה כיום, העניקה יתרון ליבואנים רשמיים, בעלי קשר ישיר ליצרניות הרכב.

 

אלא שעל-פי הערכות, שוק הרכב לא ייפתח לייבוא מקביל, וזאת מכמה סיבות: ראשית, במשרד האוצר מעריכים שבשוק הרכב הישראלי, שבו כ-70% מהמכוניות החדשות נרכשות על-ידי חברות ליסינג, אין בייבוא מקביל כל תועלת עבור הלקוחות הפרטיים. שנית, מרבית היבואנים נהנים כיום ממחירי קנייה נמוכים במיוחד למכוניות החדשות, ולא סביר שיבואנים ללא קשר ישיר עם היצרניות יוכלו להשיג מחירים נמוכים יותר.

  

"שינוי מבורך"

דן אורנשטיין, מנכ"ל יונדאי ישראל, אומר ל-ynet כי הוא מברך על הצעד. "השינוי הזה מבורך מכמה בחינות. הוא יקל על הקשר בין היבואן ליצרן, בכך שיוריד מסדר היום את הדרישה לייצר עבורו מכוניות בחודשים מסויימים דווקא. הוא גם יאפשר ליבואן לנהל את מלאי המכוניות בו הוא מחזיק, באופן פשוט, רציף וברור יותר, מבלי השינוי המלאכותי שהיה נהוג עד כה. מכך יצאו גם הלקוחות נשכרים, אולי אפילו מבחינה פיננסית. בכל מקרה, לשיטה הנהוגה כיום לא היה שום יתרון שניתן להעלות על הדעת", מסיים אורנשטיין.

 

לוי יצחק, עורך מחירון הרכב, מסביר את השינוי בשיטת הרישום מנקודת מבטו של הצרכן: "בשיטה הנוכחית, לקוח רוכש מכונית חדשה, משנת דגם מסויימת, וכבר אחרי חצי שנה הוא נפגע מירידת ערך בגלל כניסת שנת דגם חדשה. בשיטת הרישום החדשה, זה כבר לא יוכל לקרות". אולם, לוי יצחק מסייג את האופטימיות שבדבריו: "השאלה היא האם הדבר הזה לא ייתן פתח להתחכמות - 'לכיבוס' תאריך הייצור בידי היבואניות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מבטלים שנת מודל
צילום: איי פי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים