שתף קטע נבחר

בעתיד: כוכבים ירוקים למכונית

רגילים לקרוא כאן על דירוג הבטיחות של מכוניות חדשות? בעתיד יצטרף להערכה זו גם "ציון ירוק", שיבטא את מידת הזיהום שמייצרת כל מכונית

רוצים לדעת כמה "כוכבים ירוקים" יש למכונית שלכם? אם זה תלוי בפרלמנט האירופי, בעתיד הלא-רחוק תוכלו לדעת עד כמה שומרת המכונית שלכם על איכות הסביבה. זאת, לאחר שהפרלמנט החליט לקרוא ליצירת שיטת דירוג חדשה למכוניות, במסגרתה יוענקו "כוכבים ירוקים", בדומה לאלה המוענקים במבחני הריסוק של ארגון Euro NCAP.

 

 

כוכבים אלה יתבססו על ביצועי המכוניות החדשות, במבחנים שימדדו את כמות המזהמים שהן פולטות, צריכת הדלק שלהן, וכן נתונים כמו אווירודינמיות, משקל, רמת רעש, ועוד. בפרלמנט האירופי מקווים כי בעזרת השיטה החדשה, תעלה רמת מודעות הצרכנים להשפעת המכוניות על איכות הסביבה. כפועל יוצא, תעודד רכישת מכוניות ידידותיות לסביבה, וכן יופעל לחץ על יצרניות הרכב להשקיע משאבים רבים יותר בקידום הנושא.


כמה דלק הן באמת צורכות?

 

צריכת דלק רשמית?

בנוסף, קורא הפרלמנט לאיחוד האירופי לשנות את המבחנים הנהוגים כיום לקביעת צריכת הדלק ופליטת המזהמים של מכוניות חדשות. זאת, במטרה לעשות אותם נאמנים יותר לתנאי נהיגה אמיתיים. לא כולם יודעים זאת, אך כיום מבצעות כל יצרניות הרכב מבחן אחיד, על-פי תקן אירופי מחייב, לפיו נקבעים ערכי זיהום האוויר וצריכת הדלק של כל מכונית חדשה.

 

מבחן זה מתבצע בתנאי מעבדה, ולכן הוא כבר הופך בעייתי - למרות שנעשה בכל זאת ניסיון לדמות תנאי נהיגה ריאליים, למשל בעזרת כ-20 דקות של הדמיית נסיעה: 780 שניות בנהיגה עירונית, 400 בנהיגה בין עירונית. לדעת רבים בתעשיית הרכב, התקן האירופי אינו משקף את צריכת הדלק ופליטת המזהמים האמיתיות של מכוניות, ולכן מן הראוי להחליפו.

 

בקריאה של הפרלמנט האירופי לשנות את מבחני צריכת הדלק ופליטת המזהמים, יש לראות משום ביקורת חריפה נגד התקן אירופי הנהוג כיום. הפער הקיים בין תוצאות המבחנים לבין צריכת הדלק האמיתית, ידוע בתעשיית ברכב מזה שנים, אולם מעט מדי צרכנים מודעים לכך.

 

הפער בין המוצהר לנבדק

במבחן שערך הירחון הגרמני רב התפוצה וההשפעה "אוטו-בילד", נמצאו פערים של עשרות אחוזים בין צריכת הדלק המדווחת על-ידי יצרניות רכב, לבין צריכת הדלק כפי שהתקבלה במבחן מיוחד שערכו בוחני המגזין. הבוחנים לקחו את המכוניות למבחן אמיתי "על הכביש", למרחק של 160 ק"מ וזמן ממוצע של שעתיים. במסגרת המבחן, עברו המכוניות כ-54 ק"מ על כביש מהיר (מהם כ-20 במצערת מלאה), 61 ק"מ בכביש בין עירוני, ו-45 ק"מ בתנועה עירונית. התוצאות הדהימו גם את הבוחנים המנוסים.

 

אלופת הסטייה מהנתון הרשמי הייתה מרצדס, עם רכב הכביש-שטח G בגרסת 55 AMG. הפער בין ממצאי אוטו-בילד לנתוני מרצדס עמד על 53%, לא פחות. אך גם יצרנים אחרים נמצאו כמגזימים במיוחד. כך למשל לקסוס עם רכב הכביש-שטח ההיברידי החדש שנבחן אצלנו לאחרונה, ה-RX400h. הפער כאן בין נתוני היצרנית לממצאי המבחן עמד על 48%. גם טויוטה פריוס, מהמכוניות החשובות ביותר של תעשיית הרכב בעשור האחרון - ולמעשה מובילת אופנת רכב הכלאיים, התגלתה כפחות נקייה מהמוצהר, עם צריכת דלק גבוהה בכמעט 40% מהנתון הרשמי. מכונית כלאיים נוספת, הונדה סיוויק, הייתה גרועה אף יותר עם פער של 43.5%.

 

אחרות שנבחנו והראו סטייה ניכרת: אודי A3 עם מנוע 2.0 ליטר TDI, עם סטייה של 23.6%; ב.מ.וו X5 עם מנוע 3.0 ליטר דיזל (26.8%), סיטרואן C1 דיזל (34%), דייהטסו מאטרייה בנזין (22%), פיאט פנדה דיזל (37%), פורד מונדיאו בנזין (13.9%), ופולקסווגן גולף 1.9 TDI - עם סטייה של 16% בלבד. והרשימה ממשיכה כך עוד ועוד, עם מעט מאוד מכוניות שהציגו "נתון-אמת" שאפילו מתקרב למוצהר: למשל פולקסווגן טוארג עם מנוע V10 דיזל, שרשם סטייה של 2.4% בלבד.

 

גם עזרי נהיגה שונים

בהחלטה נוספת שאימץ הפרלמנט האירופי, נקראות יצרניות הרכב לקדם עזרי-נהיגה "ירוקים", שנועדו לעודד נהיגה ידידותית לסביבה. בין העזרים עליהם ממליץ הפרלמנט האירופי אפשר למצוא חיווי לתזמון החלפת הילוך, עידוד שילוב צמיגים בעלי מקדם חיכוך נמוך, מגביל מהירות אלקטרוני, ומערכות "עצור וסע", שמכבות את המנוע כשהמכונית נייחת, ומתניעות אותו עם הלחיצה על דוושת המצערת.

 

בנוסף, הפרלמנט האירופי קורא למדינות החברות להתחיל מייד בהכנת קמפיין כלל-אירופי לקידום המודעות ל"נהיגה ירוקה" (באנגלית: Eco Driving), וזאת כחלק מהמאמץ להפחית את פליטת המזהמים ממכוניות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
מזהמות יותר מדי?
צילום: עופר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים