שתף קטע נבחר
צילום: ablestock

אז מה אם יואב לא יהיה אקדמאי?

יואב מת על אופנועים ומכוניות. הוא יושב בכיתה ומלטף את הקסדה, ובטוח שיוציא 100 במבחן. אבל הוא לא מוציא. ומה אנחנו עושים כדי שגם הוא יהיה אזרח טוב שטוב לו?

יואב (שם בדוי) השובב לומד באחת מכיתותיי. הוא מתוק להפליא. הוא מלא שמחת חיים והומור, הוא חם ולבבי. בשיעורים יואב עושה כל מיני דברים: הוא מלטף את קסדת האופנוע שלו, משוחח עם חבריו היושבים לידו, וגם עם אלה שרחוקים ממנו, הוא אוכל, מספר בדיחות, שואל שאלות ("עמית, ראית אתמול כוכב נולד?"), משתף אותנו בחוויות אתמולו, מספר לנו על האוטו שקנו לו, קם לחלון (חבר שלו בדיוק מסתובב בחוץ), הוא צמא, הוא צריך לקנח את האף והוא שוב מלטף את קסדת האופנוע שלו.

 

במערכת חינוך שבה תלמיד נמדד בציוניו, יואב הוא, איך נאמר זאת בעדינות - לא כוכב גדול. הוא תמיד גומר בחינה בתחושה שהנה הנה בא ה-100, ותמיד מתאכזב. הוא פותח את השיעור במשפט "היום אני מקשיב, החלטתי להשקיע", ובאופן קבוע מוצא לעצמו בסופו של דבר עיסוקים אחרים. הוא מודיע עם כל הגשת עבודה שהוא ישב שעות לכתוב אותה, ובטח הפעם זה הצליח. ושוב הוא מתאכזב. בקיצור, גדל אצלנו תלמיד עם תחושת ערך עצמי נמוכה, שמייצרת תחושה של חוסר מסוגלות, שמובילה לחוסר אמביציה, שמולידה מבוגר פחות פרודוקטיבי. ואז זה עולה לנו.

 

יואב הוא מקרה ביניים, לא קיצוני במיוחד. הוא אינטליגנט, שימצא את עצמו בחייו הבוגרים ויצליח לשקם את הערך העצמי שלו. זה בגלל שההורים שלו מתים עליו, חושבים שהוא מאוד מוכשר ובעיניהם הציונים הם לא מדד לכלום.

 

אבל מה קורה עם ילדים שמקבלים סטירות לחי גם בבית הספר וגם בבית? איזה מין מבוגרים אנחנו משחררים לאוויר החברה הישראלית? חלקם עתידים להיות פושעים, אחרים מובטלים, רובם יהיו מבוגרים לא מאושרים, ממורמרים וכעוסים. כמדינה צריך להיות לנו אינטרס להביא מינימום ילדים למצב כזה.

 

איך עושים את זה? בואו נמשיך רגע עם יואב וליטופי הקסדה שלו. יואב מת על מכוניות. יש לו אופנוע וגם אוטו, הוא מדבר הרבה על קרבורטורים, רדיאטורים ובוכנות. הוא אוהב את זה. זה מעסיק אותו. וזה בדיוק מה שהוא צריך היה ללמוד.

 

התפיסה הנוכחית, על-פיה כל תלמיד אמור לצאת עם בגרות מלאה, היא תפיסה שלא ממש עומדת בקנה אחד עם המציאות. אקדמיה לא מתאימה לכולם. למעשה, חברה מתוקנת נשענת על פרולטריון, על מעמד ביניים, על פועלים. אקדמאים הם קצה הפירמידה. עלינו להעביר מסר שכל מקצוע הוא מכובד, שלמידה והתמחות קיימים בכל עבודה. אנחנו צריכים מהנדסים ומדענים, אבל גם אינסטלטורים ומכונאים.

 

אם נמשיך להתעלם מהצרכים של יואב ושכמותו, ומהצרכים של החברה הישראלית, נגלה בעוד עשרים שנה שכדי להזמין מישהו לתקן לנו את המזגן, אנחנו צריכים ללמוד תאילנדית.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים