שתף קטע נבחר

מחקר: עולים חדשים תורמים להורדת מחירים

מחקר שנעשה באוניברסיטה העברית בירושלים מצא, כי להתנהגות הצרכנית של עולים חדשים יש השפעה גדולה על שינויי מחירים. מסתבר שעולים חדשים מבלים הרבה יותר זמן בהשוואה לאזרחים ותיקים בחיפוש העסקה המשתלמת ביותר

התנהגות צרכנית נבונה מצד עולים חדשים משפיעה על ירידת המחירים. עולים חדשים נוהגים לערוך השוואה בין מחירי המוצרים בסופרמרקט לאלה שבמכולת השכונתית.

 

במחקר שערך פרופסור שאול לאך מהמחלקה לכלכלה של האוניברסיטה העברית בירושלים, והתפרסם ב-Journal of Political Economy נבדקה השפעת גל העלייה הגדול מברית המועצות ב-1990 על השינויים במחירים בארץ באותה תקופה.

 

המחקר הוכיח, כי למרות ששיעור העולים החדשים קטן מאוד ביחס לשיעור האזרחים הוותיקים במדינה, יש להתנהגות הצרכנית שלהם השפעה גדולה על שינויי המחירים. בדיקת נתונים של 915 מוצרים שנמכרו בכ-1,800 חנויות ב-52 ערים, העלתה שהשינוי בהרכב האוכלוסייה בעיר השפיע במידה רבה על רמת המחירים בה.

 

נמצא כי על כל עלייה ב-1% בשיעור העולים ביחס לשיעור הוותיקים בעיר, יורדים המחירים בכ-0.5% באותה עיר. עוד נמצא, כי השפעת העולים על המחירים חזקה במיוחד במוצרים שאוכלוסייה זו קונה מהם הרבה, כגון וודקה ומוצרי חזיר. למעשה, טוען פרופ' לאך, בהתנהגותם הצרכנית החכמה בולמים העולים את האינפלציה.

 

מסתבר שעולים חדשים מבלים הרבה יותר זמן בהשוואה לאזרחים ותיקים בחיפוש העסקה המשתלמת ביותר. לדברי לאך, ייתכן שזה נובע מהתקציב המוגבל שבידם המכריח אותם לחפש את העסקה הטובה ביותר, או אולי משום שיש להם יותר זמן להקדיש לקניות ולהשוות בין מחירים. סיבה נוספת יכולה להיות משום שהם עדיין לא פיתחו נאמנויות למותגים.

 

כך או כך, התנהגות צרכנית כזו מביאה את השוק להתנהל באופן יעיל יותר ומוזילה מחירים. שיעור גבוה של עולים חדשים באזור מהווה תמריץ לחנויות להוריד את מחיריהן כדי למשוך את אותו קהל לקוחות רגיש למחיר שעדיין לא פיתח נאמנות לחנות מסוימת או למותג מסוים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וודקה. מוצר פופולרי בקרב העולים
מומלצים