שתף קטע נבחר

כך תיראה תל-אביב בשנת 2025

עוד 70 אלף תושבים, עוד 40 אלף דירות ו-3,500 דונם של שטחים ירוקים, 1.4 מיליון מכוניות ביום, תשתיות משוכללות ומרכזי תרבות חדשים - כך תיראה תל-אביב יפו בעוד 18 שנים. חוברת חדשה שתפיץ עיריית ת"א בימים הקרובים לתושבים מציעה מסע במנהרת הזמן אל עיר העתיד. כך זה ייראה

450 אלף תושבים, 40 אלף דירות חדשות, 1.4 מיליון כלי רכב, 170 כיתות וגנים חדשים ו-3,500 דונם שטחים ירוקים נוספים, כך תיראה "הבירה" של גוש דן - תל-אביב בשנת 2025. בחוברת שעיריית תל-אביב תחל בהפצתה השבוע היא מציעה נסיעה במנהרת הזמן 18 שנים קדימה אל עתידו של המטרופולין של תל-אביב-יפו. 

 

כ-378 אלף איש מתגוררים היום בתל-אביב. על פי תוכניות הבנייה לעתיד, צופה העירייה המשך מגמת ההגירה החיובית לעיר כך שבשנת 2015 יגורו בה 412 אלף תושבים, ובשנת 2025 יגיע מספר התושבים ל-449 אלף - כ-4,000 תושבים חדשים בעיר בכל שנה בממוצע.

 

תושבי העיר יתפלגו לפי החלוקה הבאה: כ-80 אלף בני 0-14, 52 אלף איש בני 15-24, 134 אלף איש בטווח הגילאים 25-44, 121 אלף תושבים בי 45-64 ו-62 אלף איש מעל גיל 65. לטובת הילדים ובני הנוער יוקמו עד 2025 170 כיתות וגנים חדשים.

 

מרכז העיר והשכונות הצפוניות צפויות לרכז את מירב התושבים - 162 אלף במספר, בדרום העיר וממזרח לאיילון יתגורר כ-158 אלף תושבים ו-129 אלף איש צפויים לגור בשכונות עבר הירקון.

 

40 אלף יחידות דיור חדשות ייבנו בתל-אביב עד שנת 2025 מספיק כדי לעצור את עליות המחירים המטאוריות? לא בטוח אבל בהחלט התחלה. כמו כן 3,500 דונם יתווספו לשטחים הירוקים בעיר ועשרות אלפי עצים.

 

"בתל-אביב שמנו לנו למטרה להיות מרכז תרבותי כלכלי ארצי ומטרופוליני", אומר מהנדס העיר, חזי ברקוביץ. "במקביל אנחנו רוצים להיות גם עיר אטרקטיבית למגורים. לכאורה זה עלול להתנגש, אבל כל התכנון שלנו מכוון כך שנקיים את שניהם. כמו בכל מקום בעולם, אנחנו עוסקים באיזונים. נאפשר אזורים בעיר בעלי מובהקות למגורים ושם גם יהיה מינון מסוים של תעסוקה מסחר, בילוי ותרבות ולהפך, אנחנו לא בונים אזורים סטריליים, כפי שאפשר לראות כבר היום".  

 

40 אלף דירות יספיקו? לא תהיה עליית מחירים מטאורית?

 

"מה שכבר קיים היום אמור להספיק. אנחנו כל הזמן מתכננים, מתאימים עצמנו לביקושים ומוציאים עוד ועוד דירות לשוק. רק בשנה האחרונה הוצאו היתרים ל-2,500 יחידות דיור ובניגוד למה שמקובל לחשוב רק 10% מתוכן במגדלים. במקביל אנחנו מנסים לייצר כמה שיותר דירות בהישג יד".

  

טיילת מבת ים ועד הרצליה

וכיצד יראו האתרים המרכזיים בעיר? עד שנת 2025 תתפרס הטיילת של תל-אביב-יפו לאורך כל רצועת החוף, מבת ים ועד הרצליה ותכלול גם את מתחם ברֵכת גורדון, שישמש מרכז פעילות פתוח לכלל הציבור, את מתחם הדולפינריום, שייהפך לפארק ציבורי על שפת הים ואת כיכר אתרים המשופצת, אשר תקשר בין העיר לשדרותיה המרכזיות ולטיילת חוף הים. משפך הירקון לאורך פארק הירקון המורחב תושלם טיילת עד כביש גהה.

 


כיכר אתרים בשנת 2025, תקשר בין העיר לשדרותיה המרכזיות ולטיילת חוף הים

 

אחד המרכזים החשובים בעיקר לחיי המסחר יהיה מרכז העסקים הראשי (מע"ר) במתחם המשתרע משדרות רוטשילד עד לאזור דרך פתח תקוה וצפונית משם, עד לתחנת הרכבת יבנו עשרות אלפי מ"ר של משרדים ומסחר משולבים במגורים.

 

בזרוע הצפונית של המע"ר על שטחי אגד תנובה ורסיטל מתוכננים להבנות חצי מיליון מ"ר כאשר היתרי הבנייה יוצאים כבר בימים אלה (150 אלף המ"ר הראשונים כבר בנויים והם מתחם עזריאלי). צפונה משם, בסמוך למתחם הרכבת במפגש הערים תל-אביב רמת גן וגבעתיים, מתוכנן פרויקט נוסף של מיליון מ"ר משרדים ומגורים. לאורך כל התוואי הזה, יעבור הקו האדום של הרכבת הקלה.

 

בנוסף במתחם השוק הסיטונאי במשולש הרחובות קרליבך-החשמונאים-בגין (מתחם השוק הסיטונאי) יוקמו חצי מיליון מ"ר של מגורים, מסחר ומבני ציבור שבמרכזם פארק ציבורי בשטח של 14 דונם. "לא מדובר באוסף של פרויקטים בודדים אלא ברצף, במרקמים", אומר ברקוביץ.

 

"זה נכון שלכל פרויקט יש יזם שונה ותוכנית שונה אבל בסוף הם מתחברים לרקמות שלמות. כמו למשל הסידור של הבניינים הגבוהים לאורך המע"ר (ראה הדמייה). כך השוק הסיטונאי הוא חלק משורת פרויקטים הסמוך לו. מצפון אנחנו מדברים על פרויקט גבעון לחנייה תת קרקעית וכיכר ציבורית, עוד צפונה משם, פרויקטי דרום הקריה (שרונה) עם חצי מיליון מ"ר של מסחר ומשרדים המשולבים ב-700 יחידות דיור. דרומה מהשוק הסיטונאי השטח הכלוא בין דרך בגין לרחוב המסגר גם שם יש תוכניות מאושרות לבניית שטחי משרדים".

 

בחוברת מציינת העירייה, כי ביפו גם כן צפויות תוכניות פיתוח משמעותיות כשבבסיסן מכללת יפו שאמורה למשוך אליה את האוכלוסיה הצעירה של העיר. במדרון יפו תושלם בנייתו של פארק חופי רחב ופתוח לציבור, שישתרע על 220 דונמים, מנמל יפו ועד חוף גבעת עלייה, מאות דירות חדשות ייבנו ביפו לזכאי משרד השיכון. העיר העתיקה, מתחם השעון והשוק ונמל יפו המחודש יפותחו כך שימשכו אליהם פעילויות תרבותיות מגוונות.

 

בינתיים כולנו מקווים כי עד 2025 ייגמרו הפקקים כתוצאה משיקום הבימה. ואז, מתחם התרבות ההיסטורי הכולל את התיאטרון הלאומי, היכל התרבות וביתן הלנה רובינשטיין, יציע לבאיו כיכר ציבורית ייחודית בעיצובו של האדריכל דני קרוון וחניון תת-קרקעי גדול.

 

גם העבודות להרחבת מוזיאון תל-אביב צפויות להסתיים מה שיגדיל את שטח התצוגה והמגוון המוצע בו. אחד המרכזים התרבותיים החשובים בעוד 18 שנה צפוי להיות מתחם התחנה - מתחם תחנת הרכבת הראשונה של יפו שבין חוף הים לבין שכונת נווה צדק, המכיל 16 מבנים לשימור מהתקופה העותומנית ומהתקופה הטמפלרית.

 

מרכזי תרבות נוספים שישופצו ויפותחו הם סינמטק תל-אביב החדש - הסינמטק החדש יכלול את מרכז ריץ' לקולנוע ישראלי ובו וידאוטק, ספרייה מתקדמת, כמה אולמות קולנוע ובית לכל גופי הקולנוע הפועלים בעיר, מרכז הירידים והקונגרסים יכלול 4 מבנים רב-תכליתיים חדשים, בית מלון 5 כוכבים למאות מתארחים, מרכז כנסים בינלאומי ומבנה מקורה נוסף במתחם הלונה פארק, בו יופעלו שעשועים ואטרקציות בכל ימות השנה. כמו כן תושלמנה העבודות בנמל יפו המחודש.

 

1.4 מיליון כלי רכב ביום

כל המכיר את הפקקים של רחובות העיר הצרים, עם תמרורי האין כניסה בסיומם, כדאי שיידע כי בשנת 2025 יוכפל מספר כלי הרכב במטרופולין תל-אביב וכ-3.5 מיליון בני אדם ישתמשו בכ-1.4 מיליון כלי רכב בעיר מדי יום. העירייה מנסה להרגיע ואומרת כי תמונת המצב של התחבורה בעיר תתאזן, שכן הצפיפות בכבישים, העלייה בזיהום האוויר והעלייה במחירי הדלק יביאו לעלייה של 25% במספר המשתמשים באמצעי התחבורה הציבורית, שתהיה זמינה ומגוונת.

 

במסגרת זו צפויים יותר מ-3,000 אוטובוסים, 8,000 מוניות ושירות רכבות בין-עירוני משודרג ותכוף הכולל רכבות קלות ותחתיות. בשנת 2025, אומרים בעיריית תל-אביב, יגורו כ- 35% מתושבי גוש דן בטווח הליכה מקו רכבת או אוטובוס אחד לפחות, ויותר מ- 45% ממקומות התעסוקה יהיו בטווח הליכה מאחד מקווי התחבורה הציבורית.

 

בנוסף מבטיחים בעירייה שיקום כמעט מלא של מערכת התשתית העירונית והקמת מערכת מחודשת ויעילה שתמנע הצפות והזרמות שפכים לים כתוצאה מהקצנת מזג האוויר ותביא גם לחיסכון במים. ב-2025 אומרים בעירייה, תכלול התשתית התת-קרקעית גם את כבלי החשמל והטלפון, רשת להובלת סיבים אופטיים ותשתית אלחוטית, בטכנולוגיית WiMax, שתתפרס בכל מוסדות החינוך והציבור בעיר ותאפשר פיקוח עירוני, חנייה תברואה, רישוי עסקים ומבנים, חיוב בשירותים מוניציפאליים, מערכות וידאו ואבטחה במוסדות ציבור ומוקדי בילוי בעיר, שליטה אלחוטית ופיקוח על מוקדי המאור והמים, בקרת רמזורים ותנועה וגישה לתושבים ופיקוח על תוכניות חינוך ללימוד מרחוק.

 

כל מה שנותר זה לחכות ולראות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עומר הכהן
גגות ת"א כיום
צילום: עומר הכהן
מומלצים