שתף קטע נבחר

איכות הסביבה: הממשלה בעד, ונגד

מדינת ישראל טוענת כי היא נלחמת בזיהום האוויר הנגרם ממכוניות במספר דרכים. באותה עת, היא מקצצת בתקציבי הגוף האחראי על הבדיקה והאכיפה, ומותירה אותו חסר יכולת של ממש

יד אחת מעודדת, יד אחת מקצצת. בעוד הממשלה טורחת לפרסם בקול גדול כי בכוונתה לעודד שימוש בכלי רכב ודלקים לא מזהמים, דווקא המשרד האמון על שמירת איכות הסביבה, עומד בפני פגיעה קשה. כמעט 20% מתקציבו של המשרד להגנת הסביבה - כ-35 מיליון שקל - יקוצצו בשנה הבאה. ושימו לב: פגיעה משמעותית צפויה בתחום אכיפת זיהום האוויר המייצרים כלי הרכב, תחום הסובל כבר כיום ממחסור חמור בתקציבים ומשאבים.

 

פחות בדיקות, יותר זיהום

כיום פועלות בישראל רק חמש ניידות לאכיפת זיהום אוויר מכלי רכב: שלוש מופעלות על-ידי המשרד עצמו, שתיים נוספות פועלות בשיתוף פעולה עם רשויות מקומיות - אחת בירושלים ואחת בגוש דן. שימו לב, חמש ניידות שמופקדות על בדיקת הזיהום שפולטים יותר משני מיליון כלי רכב. גם הערכות אופטימיות במיוחד באשר ליכולת האכיפה, מלמדות על המצוקה: פחות מ-1% מכלי הרכב נבדקים, לעומת יעד של בין 2% ל-3%.


מי יאכוף פליטת מזהמים מכלי רכב? (צילום אילוסטרציה: ויז'ואל/פוטוס)

 

על-פי התכנון, בשנה הבאה אמורות היו להתווסף בין חמש לעשר ניידות אכיפה חדשות. אולם, הקיצוץ בתקציב המשרד צפוי לפגוע באופן משמעותי בתוכנית ההצטיידות. התוצאה: מעט מדי כלי רכב ייבדקו, ומעט מדי כלי רכב מזהמים יורדו מהכביש.

 

פרויקט נוסף שייפגע הוא התקנת ממירים מיוחדים בכלי רכב כבדים, שמפחיתים את פליטת המזהמים באופן משמעותי. כיום, המשרד מסייע לכמה רשויות מקומיות להתקין ממירים כאלה בכלי רכב כבדים משנתונים ישנים, שאינם עומדים בתקני זיהום אוויר עדכניים. כך למשל צוידו בתל-אביב משאיות לאיסוף אשפה בממיר המיוחד, שעלותו כ-6,000 דולר. היעד של המשרד הוא להרחיב את השימוש במתקן: מכמה מאות משאיות וכלי רכב כבדים כיום, לכמה אלפים בשנים הקרובות.

 

"מי שייפגעו הם האזרחים"

"אני באמת לא יודע איך המשרד יוכל להמשיך לעבוד כך", אומר ל-ynet אבי מושל, הממונה על זיהום אוויר מכלי רכב במשרד להגנת הסביבה, בהתייחסו לקיצוץ בתקציב. "או שהתוכניות יצומצמו משמעותית, או שיבוטלו כליל. בסופו של דבר, מי שייפגעו הם האזרחים".

 

מושל מציין כי במדינות העולם המערבי מקובל היקף אכיפה גדול בהרבה מהנהוג בישראל: "בשטח עירוני בסדר גדול של גוש דן, נוהגים להפעיל כ-10 ניידות - זאת לעומת ניידת אחת בלבד אצלנו. מצב סביר עבור מדינה בגודל שלנו, הוא בין 15 ל-20 ניידות".

 

העולם מתקדם, ישראל נסוגה

אז איך כל זה מתיישב עם "המגמה הירוקה" שמגלה לאחרונה הממשלה? התשובה פשוטה: זה לא. אמנם ראוי לעודד רכישת כלי רכב שפולטים פחות

מזהמים, וכמובן שכדאי לתמרץ מכוניות "נקיות" לחלוטין. אולם, כדאי לזכור כי ההשפעה של מהלכים אלה מוגבלת: קצב חידוש צי הרכב בישראל איטי, כלומר - מרבית כלי הרכב הנעים בכבישים הם מיושנים, ואינם עומדים בתקני זיהום האוויר המחמירים הנהוגים כיום.

 

הגיל הממוצע של מכונית פרטית עומד כיום על כשבע שנים, וכניסתם של כלי רכב "ירוקים" תשפיע בעיקר בטווח הארוך. בטווח הזמן המיידי, כדי לצמצם את פליטת המזהמים מכלי רכב, יש חשיבות רבה לאכיפת זיהום אוויר בכבישים.

 

"חשיבותו של המשרד להגנת הסביבה בקידום ראייה ארוכת טווח היא כה גדולה, שלא ברור מה מניע את מקבלי ההחלטות לפגוע במשרד בעל תקציבים כה זעומים". כך אומרת ל-ynet תמר קינן, מנכ"לית ארגון תחבורה היום ומחר, הפועל לקידום תחבורה בת-קיימא בישראל. "ביד אחת מקדמים במשרד האוצר את המלצות הוועדה למיסוי ירוק, ומצד שני - בפועל - מקצצים בפעולות של המשרד לאיכות הסביבה".

 

קינן מביעה כעס על כך שדווקא בעת בה העולם כולו פועל לקידום תחבורה "ירוקה", בוחרים בישראל ללכת לאחור: "לשם ביצוע בפועל של ניטור ואכיפה, יידרש המשרד להשקיע משאבים שספק אם יהיו בידיו בשנת 2008. תופעה מכאיבה זו מתרחשת בימים בהם בכל רחבי העולם הנושא של תחבורה בת קיימא מקבל מקום מרכזי, הן במדינות מפותחות והן במדינות עולם שלישי".

 

עוד מציינת קינן כי בגלל הבעיה התקציבית, נמנע המשרד להגנת הסביבה מלמנות גורם בכיר שיעסוק בנושא התחבורה. "בשיחה שהתקיימה השבוע עם השר להגנת הסביבה, הוא סיפר כי שקל למנות סמנכ"ל לנושא תחבורה במשרד להגנת הסביבה - ובשל מחסור באמצעים ויתר על הרעיון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עופר מאיר
האם באמת מנסים למנוע את זיהום האוויר?
צילום: עופר מאיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים