שתף קטע נבחר

לחברות הביטוח מותר, לכם אסור

הרכב שאתם מעוניינים לרכוש עבר תאונה קשה? את זה לא תדעו אם לא תבצעו בדיקה במכון. אז למה חברות הביטוח כן מקבלות את המידע הזה ישירות ממשרד התחבורה, וללא תשלום?

מה צריך לקרות כדי שתקבלו מידע עדכני ואמין על מכונית משומשת שברצונכם לרכוש? מתברר שלא מעט. נכון להיום, אם מוכר הרכב אינו מעוניין בכך, לא תהיה לכם אפשרות לדעת מה עבר על המכונית. ולא מכיוון שאין מידע כזה, אלא כי אותו תיעוד משמעותי עובר רק לחברות הביטוח. הצעות חוק חדשות עשויות לשנות את המצב מקצה לקצה - גם אם במחיר של תשלום סמלי.

 

הם יודעים, אנחנו לא

לא יפתיע אתכם כנראה לדעת שחברות הביטוח יודעות על המכונית שלכם הכל. החל בסוג הרכב, דרך שנת ייצור, בעלים קודמים, צבע, מספר מנוע. מה שכנראה אינכם יודעים, הוא שחברת הביטוח יודעת גם אם היא עברה תאונה. ואם אכן, מה הייתה חומרת הפגיעה. את המידע הזה מקבלות החברות ישירות מאגף הרישוי במשרד התחבורה, וממאגרי מידע פנימיים.


רוצים לדעת אם רכב נפגע בתאונה? תסמכו על המוכר (צילום: תומריקו)

 

ומה קורה עם הצרכנים? כאשר אתם רוצים לרכוש מכונית משומשת, ומנסים לבדוק את ההיסטוריה שלה, הסיפור שונה לגמרי. בניגוד לחברות הביטוח, הצרכנים נאלצים להסתמך על הסכמת המוכר ועל נכונותו לגלות את כל הידוע לו. זה קורה כאשר מדובר באנשים פרטיים, וזה קורה גם עם סוחרים או חברות מסחריות העוסקות בתחום, כמו חברות ליסינג והשכרה.

 

פתרונות מהותיים 

"המציאות מוכיחה כי שוק הרכב המשומש רחב וגדול, וכי אווירת חוסר הגילוי יוצרת נזקים רבים לרוכשי הרכב", אומר ל-ynet יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי. "לצורך שינוי המצב, יש לספק פתרונות מהותיים לנקודות הכשל המהותיות ולצערנו, איננו מתרשמים כי הפתרונות המוצעים מספקים את טובת הציבור הרחב".

 

בימים אלה מונחות על שולחן הכנסת שתי הצעות חוק נפרדות (שיתכן ויאוחדו בהמשך הדרך) שמטרתן לשפר את השקיפות בשוק הרכב המשומש: חברי הכנסת גלעד ארדן ואמנון כהן מציעים כי בכל עסקה של רכישת רכב משומש, יחוייב המוכר על-פי חוק לחשוף את כל המידע הרלוונטי בפני הרוכשים.

 

כדי לשפר עוד יותר את השקיפות, מציע איגוד המוסכים להקים מאגר מידע פתוח לציבור, שיכלול את כל המידע הרלוונטי: היסטוריית טיפולים, תאונות קשות, קילומטראז', מספר בעלים, ועוד. על-פי ההצעה, השימוש במאגר המידע יהיה כרוך בתשלום סמלי, המוערך בכמה עשרות שקלים בלבד לכל פנייה. הרעיון נשמע מצוין, אבל מתברר שהיישום שלו אינו נראה באופק.

 

מאגר בכאילו 

אז מה מונע ממדינת ישראל להקים מאגר מידע שכזה? במשרד התחבורה מספרים כי בימים אלה הם שוקדים על הקמת מאגר מידע מצומצם, שיכלול פרטים שממילא מופיעים ברישיון הרכב, כמו מספר שלדה, שנת ייצור, נפח מנוע, סוג דלק וכדומה. רעיון נחמד אמנם, אך ראשית מדובר במידע שממילא זמין לרוכש הרכב, באמצעות רישיון הרכב. שנית, במשרד התחבורה מתכוונים לגבות כסף עבור השימוש במאגר. כל זאת, להזכירכם, בזמן שחברות הביטוח מקבלות אותו ללא תשלום.

 

כפי שמציינים במשרד התחבורה, "אגף הרישוי מאפשר לחברות הביטוח, כמו לגופים נוספים המצוינים בחוק, לקבל פרטים על הרכב מתוקף פקודת התעבורה, ומכוח חתימה של מבוטחי הרכב על הסכמה לספק את פרטי הרכב לצורך בירור פרטים הנחוצים לביצוע הפוליסה".

 

ומה עם המידע החשוב באמת, אודות תאונות קשות שיכולות לגרום לליקויי בטיחות מסוכנים? במשרד מציעים לחוקק חוק, בדומה להצעות החוק של ארדן וכהן, שיחייב את מוכר הרכב לחשוף את המידע המלא בפני הקונה. מדובר בשיפור זניח בלבד של המצב כיום, שכן הוא משאיר פתח נרחב להונאות ולהסתרת מידע.

 

"היות הרכב פגוע מתאונה ואופן אחזקתו השוטפת, הם שני פרמטרים מהותיים לביצוע עסקאות ברכבים משומשים", מסכם יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, "ותשובת משרד התחבורה אינה מספקת פיתרון לציבור בנושאים אלה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אלכס קולומויסקי
ח"כ אמנון כהן. הגיש הצעת חוק לשיפור השקיפות
צילום: אלכס קולומויסקי
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים