שתף קטע נבחר

ההפגנות הועילו - כביש 1 פתוח למשאיות

אחרי ההפגנות הסוערות במודיעין, ולמרות ההבטחות כי אלה לא ישנו את ההחלטה הנוגעת לאיכות הסביבה - כביש מספר 1 ישאר פתוח למשאיות בכל שעות היום. מי החליט להתקפל, ולמה

משרדי התחבורה והגנת הסביבה עושים פניית פרסה. שר התחבורה והבטיחות בדרכים, שאול מופז, והשר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, החליטו לבטל את סגירת כביש מספר בפני משאיות. כזכור, החל ב-1 בינואר 2008 אמור היה קטע הכביש בכיוון ירושלים להיסגר בפני משאיות במשקל של 12 טון ומעלה, במסגרת ניסוי מוגבל בזמן.

 

מטרת הניסוי הייתה להפחית את זיהום האוויר בכביש, ולהקל על זרימת התנועה. אולם לאור ההתנגדות החריפה שעוררה התוכנית, במיוחד בקרב תושבי מודיעין ובמועצת המובילים, הוחלט לדחות את יישום הניסוי לתקופה בלתי-מוגבלת.

 

 

 

"לא החלטנו איך או איפה"

בשיחה עם ynet, הסביר השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, כי ההחלטה להקפיא את יישום הניסוי התקבלה במשותף עם שר התחבורה, שאול מופז. "ועדת השרים לאיכות הסביבה, שאני עומד בראשה, החליטה לחפש דרכים להקטין את תנועת המשאיות בשעות העומס. לא החלטנו איך או איפה, אולם משרד התחבורה החליט לסגור את כביש מספר 1. להחלטה זו הייתה התנגדות רחבה - מצד עיריית מודיעין, מועצת המובילים והמשטרה".

 

עזרא אומר כי ההתנגדות עוררה ספקות באשר להצלחת הניסוי: "לא היינו משיגים את המטרה, ולכן הצעתי לשר התחבורה לדחות את הניסוי ולחפש פתרון אחר. הסטת התנועה לכביש 443 אינה פתרון טוב. הדרך הנכונה תהיה למנוע כניסת כלי רכב כבדים לירושלים בשעות העומס - בכל בכבישים, ולא רק בכביש מספר 1". עזרא מציין כי אין כרגע לוח זמנים ליישום ניסוי חלופי.

 

יש הצעת חוק פרטית

דובר המשרד להגנת הסביבה מסר כי המשרד עשוי לתמוך בהצעת חוק פרטית של ח"כ אופיר פז-פינס, המבקשת לקבוע כי תנועת המשאיות בכביש 1 תיאסר בשעות העומס. מלבד הצעת החוק של פז-פינס, הונחה על שולחן הכנסת הצעה של ח"כ אפי איתם, לפיה תיאסר תנועת כלי רכב כבדים במשקל של יותר מ-4.5 טון - למעט אוטובוסים - בכל כביש שייקבע שר התחבורה, וזאת בין הימים ראשון עד חמישי, בין השעות 07:00 עד 09:00. מטעמים מובנים, מועצת המובילים כבר הביעה את התנגדותה גם להצעת החוק של איתם.

 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "שר התחבורה, שאול מופז, נעתר לבקשת השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, לדחות את יישום הניסוי בכביש מספר 1". עם זאת, במשרד טורחים להזכיר כי היוזמה לסגירת הכביש הייתה של המשרד להגנת הסביבה: "יצוין כי בספטמבר 2007 קיבלה ועדת השרים להגנת הסביבה, בראשות השר גדעון עזרא, לבחון תוכניות לאסור תנועת כלי רכב כבדים בכביש מספר 1".

 

החלטת משרדי התחבורה והגנת הסביבה לסגת מביצוע הניסוי - והודעת המשרד להגנת הסביבה כי יביע תמיכה בהצעת חוק פרטית - היא צעד תמוה. יש לראות בכך משום דחייה של ביצוע החלטת ממשלה, שכאמור התקבלה כבר בספטמבר האחרון.

 

שמחה במודיעין

מעיריית מודיעין נמסר בתגובה לביטול הניסוי, כי ראש העיר, משה ספקטור, ובכירים בעירייה הפעילו לחצים על כל הגורמים המעורבים. "ראש העיר שוחח עם שר התחבורה, שאול מופז, ועם השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא, והסביר להם על המשמעויות החמורות מבחינת תושבי העיר וסביבתה. לשמחתנו, נשאו כל המאמצים פרי והתוכנית בוטלה".

 

בעירייה גם מתייחסים להצעת החוק של ח"כ פז-פינס: "ראש העיר וסגנו, מיכאל חרל"פ, שוחחו עם ח"כ פז-פינס, והוא התחייב בפניהם כי לא יקדם את הצעת החוק עד אשר יגיע לעיר, וילמד את הנושא ומשמעויותיו מבחינת העיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יפנה את המשאיות מהכביש המהיר?
צילום: ניב קלדרון
גדעון עזרא - "לא היינו משיגים את המטרה"
צילום: דנה קופל
שאול מופז - "נעתר לבקשה"
צילום: עופר עמרם
אופיר פז-פינס - בכל זאת לאסור
צילום: קוקו קליק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים