שתף קטע נבחר

"מע"צ מאחזת את עיני הציבור"

בעקבות הפנייה דרך ynet לציבור הנהגים, בבקשה להשתתף ברעיונות לשדרוג עתידי של כביש 1, מפרסם אחד המעורבים בתכנית את דעתו על המהלך. לדבריו, מדובר בלא יותר מהטעייה מכוונת של הציבור

רוצים לדעת איך הממסד מסוגל לאחז את עיני הציבור? השבוע קיבלתם לכך דוגמה מצוינת עם הפרסום, כאן ב-ynet, כי החברה הלאומית לדרכים (מע"צ) מציעה לציבור לשלוח רעיונות לשיפור ציר התנועה המוביל לירושלים, כביש 1. לכאורה, יוזמה ברוכה של גוף ציבורי-ממלכתי, הפונה לקבל ייעוץ מהאזרח העומד מדי יום בפקקים אינסופיים אל הבירה. אלא שלמעשה, מדובר בתרגיל יחסי ציבור מופתי. חמור מכך - מדובר בלא פחות מהטעיית הציבור.

 

 

המצב האמיתי, בשטח

נכון לרגע זה, ללא קשר כלל לדברים שניתן להבין מדברי החברה הלאומית לדרכים, התוכנית לשדרוג כביש 1 נדונה בוועדה לתשתיות לאומיות (ות"ל) ונמצאת בשלב הכנת תסקיר השפעה על הסביבה. במסגרת תסקיר זה נבחנות חלופות שונות לשדרוג הכביש. שימו לב, כאלה שהוגדרו כבר על-ידי הוועדה ויועציה הסביבתיים, כמו-גם על-ידי החברה הלאומית לדרכים.


כביש 1 (צילום: גיל יוחנן)

 

במסגרת התסקיר נבחנות חלופות אלה בשורת מדדים כלכליים, תחבורתיים וסביבתיים. נכון שהתכנית נקראת "שדרוג כביש 1", אלא שבפועל מדובר בהכפלת רצועת הדרך כולה, באמצעות מילוי וחפירה. המשמעות היא כי הנוף המוכר היום לאורך הכביש המהיר לירושלים, ישתנה ללא היכר.

 

במקום מדרונות תלולים וצמחיה עבותה, כל שיוותר יהיה אספלט שחור. ומה הציעה מע"צ כפיצוי לנזק הסביבתי והנופי העצום? "תצפית על משוריינים ופיתוח נוף".

 

אחיזת עיניים

יש בעיה גדולה עם הפרסום אתמול של תכנית מע"צ לעזרת הציבור. משל, איך מסבירים שם את הפנייה אל הציבור רק לאחר שעמדתה המקצועית של החברה הלאומית לדרכים כבר נקבעה ונשמעה בוועדה לתשתיות לאומית, ובכל פורום תכנוני אפשרי אחר? איך יכול להיות שהאזרח מתבקש להציע רעיונות, רק לאחר שאותה וועדה הגישה את עמדתה בנוגע לתכנון ולאופי הכביש.

 

מה טעם מצאו במע"צ לפנות לציבור, לאחר שמשרדי האוצר והתחבורה החליטו כי שדרוג כביש 1 לא ייכלל בסל הפרויקטים המתוכננים ל-2015-2008. כי אם לא הבנתם, המשמעות היא כי גם אם תתקבל תוכנית כלשהי לשדרוג הכביש בוועדות התכנון, היא לא תבוצע, מחוסר תקציב.

 

מה בכל זאת אפשר לעשות?

כרגיל, מע"צ נזכרה מאוחר מדי. כל ניסיון לצבוע את הליך התכנון הנוכחי כאילו הציבור שותף לו, מיותר ומטעה. לציבור, את זה כדאי מאד להבין, אין שום יכולת להשפיע על התהליך. אז מדוע לפנות לציבור כאילו השדרוג אוטוטו מתרחש בשטח, וכל מה שנחוץ זה רק ההצעות שלכם? אילו באמת רצו שם לשמוע את עמדת הציבור, היו דואגים לשתף אותו בשלבים מוקדמים של תכנון הכביש. אילו באמת היו כוונות דמוקרטיות, בטח לא היו מבקשים שהתכנית תדון בוועדה לתשתיות לאומיות, שם עמדת הציבור אינה נשמעת.

 

אם אכן רוצה החברה הלאומית לדרכים לשמוע את עמדת הציבור, ולאפשר לו להשפיע על הליכי התכנון, כל שעליה לעשות הוא לעצור מיידית את המשך קידום התכנון בוועדה לתשתיות לאומיות, ולקיים דיון אמיתי בפורום ציבורי נרחב. משאב הקרקע יקר, והשטחים הפתוחים במדינת ישראל מצטמצמים במהירות. על-כן, כל נגיסה או פגיעה בהם ראוי שיעשו במשורה, תוך בחינה אמיתית של הצורך בהם ולאחר דיון אמיתי.

 

במקרה זה, לצערי הרב, נראה כי החברה הלאומית לדרכים עושה במשאב הקרקע כבשלה, ללא מאמץ לשיתוף הציבור בהחלטות הרות גורל המשנות את פני הארץ. כרגע, נראה שאין בדבריה לא יותר מניצול ציני והטעייה של הציבור, לטובת יחסי ציבור ריקים מתוכן.

 

הכותב הוא רכז תחבורה לשמירה על הסביבה בחברה להגנת הטבע

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מה יהיה עם הפקק? לא באמת שואלים אתכם
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים