שתף קטע נבחר

חלומות על נמל תעופה בינלאומי

אין מקום לשדה תעופה בינלאומי נוסף, אין תוכניות סופיות לגבי מיקומו, אין כסף להקמתו, אף אחד לא יודע מתי יתחילו לבנות אותו, וכמה התנגדויות יהיו - אבל חלומות יש, והרבה. דני שדה לא אופטימי

אחת לכמה חודשים נעשים חילופים במשרדי הממשלה, בעיקר בתיירות ובתחבורה. ענף התיירות ממש לא אוהב את החילופים האלה, משום שהם גורמים לחוסר המשכיות בכל התוכניות העתידיות ומשום שכל שר חדש שמגיע מביא עמו מנכ"ל חדש, ושניהם מנסים להמציא שוב ושוב את הגלגל - או בעיקר לגלגל אותנו מצחוק. אבל הפעם הנושא התיירותי קשור דווקא במשרד התחבורה, שהצליח בימים האחרונים לגרום לנו לכאב בטן של ממש, דבר שגרם לנו לחשוב האם נכון הפתגם שצחוק יפה לבריאות.

 

מנכ"ל משרד התחבורה, גדעון סיטרמן, סיפר בטלוויזיה כי נמל התעופה בן-גוריון, או אם תרצו נתב"ג-2000 או טרמינל-‭,3‬ אמור בעוד כמה שנים להגיע לשיא התפוסה שלו, משהו כמו 16 מיליון נוסעים בשנה. לכן, צריך כבר עכשיו להיערך לעתיד. ומהו העתיד? לפי מנכ"ל משרד התחבורה, קיימת תוכנית מגירה לבנות אי גדול בים התיכון מול חופי תל אביב, ועל אי זה ייבנה נמל תעופה חדיש ומודרני שיווסת את התנועה הבינלאומית לישראל.

 

איים כאלה, סיפר סיטרמן, הם לא משהו דמיוני. הנה, נמל התעופה הבינלאומי של הונג קונג בנוי על אי גדול והוא משרת את מיליוני המבקרים המגיעים לשם מדי שנה. נכון שבניית נמל התעופה בהונג קונג עלתה 15 מיליארד דולר, אבל ישראל הרי מדינה עשירה, ואם היא לא עשירה עכשיו, תמיד יכול סיטרמן לחבור לעמיתיו במשרד התיירות ולהציע הצעה מקורית: היזמים יוכלו לבנות באי נמל התעופה גם בית קזינו בינלאומי. חלק מרווחי הקזינו יועברו לכיסוי הוצאות בניית נמל התעופה.

 

לא ניכנס כאן לחלומות של סיטרמן, וגם לא לכל ההתנגדויות שיהיו לתוכנית המטופשת הזו עוד הרבה לפני שבכלל יתחילו לבנות. גם לא ניכנס לכך שכמו נתב"ג-‭,2000‬ אם יחליטו לבנות אי בים ועליו נמל תעופה, הסיכוי הוא שהפרויקט יושלם כאשר כולנו נהיה בגן עדן.

 

לפני שחולמים על נמל תעופה בינלאומי, כדאי להיזכר בנמל התעופה הבינלאומי של אילת. לפני 10 שנים וחודשיים התקיים באילת כנס בינלאומי לקידום התיירות לאילת. בכנס השתתפו מאות סוכני נסיעות ועיתונאים מחו ל וספקי תיירות ואנשי תעופה מישראל.

 

במהלך הכנס התקיים פאנל בהשתתפות מנכ"ל רשות שדות התעופה, מנכ"ל משרד התיירות ועוד כמה מנכ"לים ובכירים אחרים שכבר אינם מכהנים בתפקידם (וטוב שכך‭.(‬ כאשר התחיל שלב שאלות הקהל, נעמד אדם צנום וממושקף, סיפר באנגלית עילגת שהוא סוכן תיירות מאיטליה, ושאל את מנכ"ל רשות שדות התעופה: "מתי יהיה סוף סוף באילת שדה תעופה בינלאומי כך שניתן יהיה לבצע טיסות ישירות נורמליות מאירופה לבירת התיירות של ישראל?"

 

מנכ"ל רשות שדות התעופה קירב אליו את המיקרופון, ואמר בביטחה: "אין לך מה לדאוג. יש תוכניות, יש מקום, אנחנו כבר בשלב מתקדם לקראת המכרז ואנחנו מבטיחים שתוך כמה שנים יהיה באילת נמל תעופה בינלאומי גדול, מודרני ומכובד".

 

שנה אחר כך שוב היה כנס באילת. בריטואל כמעט מושלם נעמד אותו סוכן איטלקי, שאל את מנכ"ל רשות שדות התעופה מה התקדם, וזה הבטיח לו שהנה אוטוטו יהיה באילת נמל תעופה. חלפה עוד שנה, ועוד שנה ועוד שנה. בינתיים התחלף מנכ"ל רשות שדות התעופה. זה שבא אחריו חזר על אותן ההבטחות. ובשנים שלאחר מכן הוא פשוט לא הגיע לכנס באילת. בסופו של דבר גם הוא הלך, בא מנכ"ל חדש ובינתיים אין שדה תעופה חדש באילת.

 

אין מקום לשדה תעופה, אין תוכניות סופיות לגבי מיקומו, אף אחד לא יודע מתי יתחילו לבנות אותו, וכמה התנגדויות עוד יהיו לפני שיתחילו לבנות אותו. אבל חלומות יש, והרבה. כי כולם באילת יודעים, וגם סוכני הנסיעות מהארץ ועמיתיהם מחו"ל, שבמדינת ישראל לפעמים חלומות מתגשמים. זה רק עניין של זמן. אנחנו בטח נצפה מלמעלה בחנוכת שדה התעופה הבינלאומי על האי מול חופי תל אביב.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
העתיד כבר כאן? נתב"ג
צילום: ירון ברנר
מומלצים