שתף קטע נבחר

מחקר: פסי האטה מגבירים זיהום אוויר

מחקר בריטי מגלה כי סלילת פסי האטה בכבישים עירוניים, מכפילה את תצרוכת הדלק ופליטת חלק מהמזהמים. אז במה נבחר - בטיחות או דאגה לסביבה?

האם גם פסי ההאטה בישובים עירוניים, גורמים לבזבוז דלק וזיהום אוויר חמור יותר? כך לפחות טוען מחקר בריטי שנערך על-ידי ה-AA, התאחדות הרכב הבריטית. לפי המחקר, סלילת פסי האטה בכביש שהמהירות המותרת בו היא 50 קמ"ש, עשויה להכפיל את תצרוכת הדלק וזיהום האוויר. הסיבה - הנהגים נדרשים להאט את מהירות נסיעתם ולהאיץ חזרה לאחר מעבר כל פס האטה. כך גם לגבי אזורים בהם נקבעת מהירות נמוכה יותר - למשל 30 קמ"ש באזורי בתי ספר. הורדת המהירות מגבירה - כך המחקר - את תצרוכת הדלק ב-10% בהשוואה למהירות עירונית של 50 קמ"ש.


הפחתת מהירות הנסיעה גורמת לזיהום מוגבר? (צילום ארכיון: גדי קבלו)

 

לפי החוקרים, נסיעה במהירות של כ-50 קמ"ש (30 מייל לשעה) עשויה לאפשר במכוניות בנזין קטנות וקומפקטיות תצרוכת דלק ממוצעת של כ-21 ק"מ לליטר. הצבת פסי האטה בקטע כביש דומה, תגדיל את תצרוכת הדלק לשיעור כמעט כפול - כ-11 ק"מ לליטר בממוצע. וכשתצרוכת הדלק עולה, כך גם פליטת מזהמים דוגמת פחמן דו-חמצני וגזים רעילים נוספים הגורמים לתמותה בקרב תושבי הערים. לשם הדוגמה - בישראל מתים מדי שנה כ-1,000 בני אדם בגוש דן בלבד, מזיהום אוויר שנגרם בעיקר בגלל כלי רכב. החוקרים מציינים כי אפילו באזור בו מהירות הנסיעה מופחתת ל-20 מייל לשעה (כ-30 קמ"ש), יש לפסי ההאטה השפעה שלילית מאוד על תצרוכת הדלק.

 

ומה אפשר לעשות במקום פסי ההאטה? דובר משרד התחבורה, אבנר עובדיה, מסביר ל-ynet כי בישראל מועדפים במקרים רבים אמצעים אחרים להפחתת מהירות, בשל ההשפעה הסביבתית - ולעיתים אף הבטיחותית - של פסי האטה. אמצעים אלה כוללים הצרת הנתיבים (כפי שנהוג במדינות רבות באירופה בכניסה לכפרים), הצבת שילוט אזהרה, הפיכת כביש לחד-סטרי והקמת כיכרות תנועה. כל האמצעים הללו עשויים להיות יעילים לא פחות מפסי האטה ולצמצם את הפגיעה

באיכות הסביבה. מנגד, הם עשויים גם להיות יקרים יותר ליישום, מה שגורם לרשויות מקומיות רבות לסלול פסי האטה בניגוד לתקנות משרד התחבורה וללא אישורו. במקרה כזה, אומר עובדיה, ניתן לפנות לרשות בבקשה להסירם, ובמקרה הצורך להתלונן במשרד התחבורה.

 

"המפלגה הירוקה (בבריטניה, ר.צ) מקדמת הגבלת מהירות ל-30 קמ"ש בכל רחבי לונדון, ככל הנראה בלי להבין שהמדיניות הזו פוגעת באיכות הסביבה", אומר אדמונד קינג, נשיא ה-AA. עם זאת, בארגון מודים כי לפסי ההאטה יש חשיבות רבה בהגברת בטיחות הולכי הרגל ומשתמשי הכביש, ומציעים כי יבוצע מחקר נוסף ומקיף בנוגע להשפעות של הגבלת מהירות ל-30 קמ"ש וסלילת פסי האטה, גם בנוגע לזיהום האוויר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זהירות, זיהום אוויר מוגבר?
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים