שתף קטע נבחר

שינוי תפיסתי סביב שולחן הממשלה

כל מקבלי ההחלטות בשנים האחרונות מגיעים מאותו רקע חינוכי וחברתי. לכן, אין מנוס מהמסקנה שיש לנו בעיה עם תפיסת עולמם הבסיסית

על כל מי שמבקש להיות ראש ממשלת ישראל להיות ער לסיכון העיקרי הכרוך בכך - סיכוייו לנהל בהצלחה את המדינה בזמן משבר נמוכים ביותר. זהו לא עניין אישי: יהיו כישוריו האישיים אשר יהיו, הניסיון מוכיח שלרובנו מגבלות המונעות מאיתנו בעת מבחן להביא את המדינה ליעד שהצבנו.

 

אזהרה זו אינה נובעת רק ממלחמת לבנון השנייה. גם לפני מספר שבועות התברר כי הפעילות שלנו בעזה הניבה תוצאה שלא התכוונו אליה מלכתחילה. אמנם הצוות השתנה - הפעם שר הביטחון הוא אהוד ברק והרמטכ"ל הוא גבי אשכנזי, ובכל זאת לא הגיעו לתוצאה המתוכננת.

 

כמעט באותה עת ניהלתי משחק סימולציה במכון למחקרי בטחון לאומי-INSS. גם שם הגיעו שתי ממשלות ישראליות לתוצאה שלא תאמה את ציפיותיהן. הייתה לכל אחת מהן מדיניות מוגדרת ותוכנית ברורה, ובכל זאת, בחדרים נאים בצפון תל אביב, הן מצאו את עצמן במקום שונה מזה שתכננו. השחקנים לא היו פוליטיקאים, אלא מומחים מנוסים מתחומים שונים, אבל זה לא עזר להם להגיע לתוצאות המקוות. ממש כמו ממשלות ישראל בקיץ 2006 ובחורף 2007/8.

 

אפשר להניח שהסטייה הקבועה מהתוצאה המקווה לתוצאה המושגת איננה יד המקרה בלבד. היא מעידה על בעיה מובנית, בעיה עמוקה יותר מבעיית ההתנהגות של איש זה או אחר. כל מקבלי ההחלטות בשנים האחרונות, בפועל ובמשחק הסימולציה, מגיעים מאותו רקע חינוכי וחברתי. לכן, אין מנוס מהמסקנה שיש לנו בעיה עם תפיסות העולם הבסיסיות שלהם.

 

אם מסקנה זו נכונה, אז לא נהלים מסודרים ולא אין סוף ישיבות וניירות עמדה יעזרו לראש הממשלה בעת משבר. הסיכוי שלו להצליח בפעם הבאה יגדל אך ורק אם ישנה את תפיסת העולם שלו ושל הסובבים אותו (מה שנהוג לדרוש ממנהלי ארגונים כ-Paradigm Shift). רק אם ייצא מתוך ההבנה כי תפיסת העולם הנוכחית של ניהול משברים ביחסינו עם הסביבה איננה מתאימה עוד, יגדלו סיכוייו להצטייד בכלים הראויים לניהול המשבר הבא.

 

תפיסת העולם הנוכחית מתאפיינת בנכונות יתר להצבת "קווים אדומים" (גם משיקולי פנים) שמקטינים את דרגות החופש. מצטרפת לכך תפיסה פשטנית של יריבים שיש להם בפועל מאפיינים מורכבים וקשים להכללה, וכן הערכה שהפעלת כוח, גם אם איננה רצויה, תביא ליציאה "נכונה" מהמשבר.

 

הצבת מטרות שאפתניות, שהשגתן תלויה במשתנים רבים ובלתי תלויים בנו, ו"קידוש" המטרות השאפתניות, עד כדי התעלמות מהצורך להכין או לקבל "נקודות יציאה" סבירות, מאפיינות גם הן את התפיסה הזו.

 

שינוי תפיסת עולם איננו מהלך של מה בכך. הוא דורש השקעה משמעותית ביותר. בארגונים עסקיים היררכיים זה יכול לארוך שנים. המערכת שבה פועל ראש הממשלה מורכבת הרבה יותר וקשה יותר לניהול. לכן אין לו מנוס מכמה צעדים ניהוליים מומלצים:

 

עליו להתייחס לכל אלה שיהיו מעורבים בתהליכי קבלת ההחלטות בזמן משבר – שרים וממלאי תפקידים כאחד – כאל צוות שהוא צריך להכין ולהיות אחראי על מיומנויות התפקוד שלו. מן הראוי שיקדיש זמן לדיון עם הצוות על תפיסת העולם הנוכחית ועל כשליה, ולחשוף את הצוות למגוון דעות על היריבים – אל לו לסמוך על הממסד בלבד. דווקא מחוצה לו קיים ידע רב ומגוון על היריבים שלנו. כמו כן, כדאי שיערוך משחקי סימולציה – הם מלמדים הרבה יותר מדיונים סביב שולחן.

 

אין טעם לדון בתפיסת העולם הנדרשת לניהול המשבר הבא, לפני שמקבלים ומפנימים את הכשלים בתפיסה הנוכחית. רק הבנה כזו תביא את ראש הממשלה להיות נכון לפעולה הקשה של שינוי התפיסה. אם ראש הממשלה יבין שהכשלים שחווינו בשנים האחרונות נובעים מליקויים מובנים של תפיסת עולם, יש סיכוי שהוא יוכל להתכונן כראוי ולעמוד בהצלחה באתגרים הבאים.

 

אל"מ (מיל') יונתן לרנר מתמחה בניהול תהליכי תכנון אסטרטגי בארגונים גדולים

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים